וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בענף התיירות חוששים: "לא יכולים לכפות על המלונות חיזוקים לרעידות אדמה"

19.7.2018 / 10:30

במשרד התיירות השיבו לטענות מבקר המדינה על העדר מידע על מוכנות מלונות לאסון ועל חוסר בסמכות ובכלים וביקשו שהאחריות לכך תוטל על "גופים בעלי ידע ומומחיות". מנהל מלון בטבריה: "מצפים שנעסוק בתחום שאנחנו לא אמורים להתמחות בו"

צילום: חדשות בזמן וחדר הבקרה רשות הכינרת, עריכה: ניר חן ויאיר דניאל

דוח מבקר המדינה על המוכנות הלאומית לרעידות אדמה שפורסם אתמול (רביעי) מתריע מפני נזקים כבדים לבתי מלון ולמתקני תיירות במקרה של רעידה חזקה ומזהיר כי הרשויות ייאלצו לטפל במצב זה בתיירים שהגיעו מחו"ל. בפרק העוסק בענף התיירות בדוח צוין כי מלונות באזור אילת וכן בטבריה וסביבתה נמצאים בקרבת קווי שבר גאולוגיים (העתקים) פעילים וכי "יש חשש סביר שיפגעו אם תתרחש רעידת אדמה עזה".

בשנת 1995 התרחשה רעידת אדמה שמוקדה היה בים בסוף, כ-110 קילומטרים מדרום לאילת, וזו הורגשה בעיר היטב. בעקבותיה נגרם נזק למלון "גני שולמית" שבגינו הוחלט להרוס את המבנה. מאז הורגשו בעיר רעידות אדמה בעוצמות פחותות יותר, שלא הסבו נזקים למבנים.

שנה קודם לכן הזהיר יו"ר ועדת ההיגוי למוכנות מרעידות אדמה דאז ד"ר אפרים לאור כי בטבריה ישנו מלון הממוקם מעל שבר פעיל ומוכח. בעקבות קביעתו של לאור התפתח ויכוח בקרב מומחים, שחלקם טענו כי הוא טועה. אולם, כפי שהתברר בהמשך - וכפי שציין המבקר, מלונות רבים נמצאו קרובים למוקדי רעש אפשריים ובשל גילם של המבנים "קיימת הסתברות גבוהה שיפגעו ברעידה חזקה".

טבריה נדלן נדל"ן בנייה בניינים בתי מלון מלונות כנרת כינרת הכנרת הכינרת. גוגל תמונות, צילום מסך
בתי מלון בטבריה, לחופי הכנרת/צילום מסך, גוגל תמונות

על אף האזהרות בדוח מצא המבקר כי למשרד התיירות "אין מידע מקיף על בתי המלון בארץ, קרבתם להעתקים פעילים ועמידותם ברעידות אדמה". המבקר התריע עוד כי למשרד "אין כלים המאפשרים לו לחייב את בתי המלון לשתף עמו מידע על מידת המוכנות שלהם לרעידת אדמה", וכי "אינו יכול לחייבם לחזק מבנים ומתקשה אף לעודד אותם לכך באמצעות כלי סיוע או תמריצים כלכליים".

בתשובת משרד התיירות לדוח המבקר נכתב כי "המשרד מכיר בחשיבות הסדרת נושאים אלו ואף הביע עמדתו בדבר הצורך בקידום תכנית שתקדם פעולות הכרחיות על מנת להיערך לקראת רעידת אדמה". לצד זאת נטען בתשובת המשרד כי הוא נעדר "סמכויות אסדרה המקנות את האפשרות לגבש תמונת מצב ראשונית של בתי המלון", וכי גם לאחר קבלת תוצאות סקר בנושא לא תהיה לאנשיו סמכות לחייב את המלונות להיערך לתרחישי חירום.

עוד באותו נושא

7,000 הרוגים, קריסת מבנים ומחסור בדלק: כשהאדמה תרעד באמת - כך זה ייראה

לכתבה המלאה
נזקי רעידת האדמה בטבריה. דוברות עיריית טבריה,
נזק לבניין מגורים בטבריה לאחר רעידת אדמה, החודש/דוברות עיריית טבריה

במשרד התיירות הדגישו עוד כי אין ברשותם "הידע והמומחיות בנושא רעידות אדמה ואף לא הסמכות החוקית לכפות על בתי מלון לבצע חיזוק במבנים ולוודא כי התשתיות הפיזיות שעומדות לרשות התיירים עומדות בתקני בטיחות מתאימים". עמדת המשרד כפי שעולה מהתשובה לדוח המבקר היא כי "יש להטיל את האחריות לכך על הגופים בעלי הידע והמומחיות" בתחום זה. על כך השיב מבקר המדינה כי גישה זו של המשרד היא "בבחינת צמצום הראייה המערכתית המצופה ממנו בתחום שעליו הוא אמון". ממשרד התיירות נמסר בתגובה: "המשרד לומד את הדוח".

ח"כ אורלי לוי-אבקסיס, שהייתה מיוזמות הדיון בכנסת בנושא מוכנות המדינה לרעידות אדמה, התייחסה אף היא להעדר המידע הנמצא ברשות משרד התיירות. "כאשר הנושא הוא חיי אדם, אין שום סיבה שנתונים לא יהיו חשופים בכדי שיהיה ניתן לפעול למניעת אסונות ולא פחות, להיערך ולהגיב בהתאם במקרה של אירועים מסוג זה", מסרה לוי-אבקסיס. לדבריה, דוח המבקר " חושף שורה של מחדלים המסכנים את אזרחי מדינת ישראל ומשאירים אותם חשופים ופגיעים בזמן רעידות אדמה".

מנהל מלון בטבריה: "זו תהיה טעות להעמיס עלינו עוד בירוקרטיה"

גורמים בענף התיירות בטבריה, וכן בעירייה, ביקשו שלא להתראיין בנושא הדוח. אולם, בכל הקשור לעיסוק במבני מגורים וחינוך - ובדרישה לקבלת תקציבים - בעיריית טבריה דיברו בקול רם וצלול בנושא רעידות אדמה. נדמה שבתקופה זו, בשיא עונת התיירות, יצירת זיקה בין רעידות אדמה ובתי מלון היא הדבר האחרון שירצו לעשות גורמים בענף, הנתון גם כך לתנודות של אירועים מדיניים וביטחוניים.

ראש עיריית טבריה ומהנדסים בבניינים בניזוקו בעקבות רעידת האדמה בטבריה. דוברות עיריית טבריה, מערכת וואלה! NEWS
סיור מהנדסים בטבריה לאחר רעידת אדמה, החודש/מערכת וואלה! NEWS, דוברות עיריית טבריה

מנהל מלון בטבריה שהסכים לדבר הביע את חששו כי בעקבות דוח המבקר "יהיה עוד מרכיב בבירוקרטיה האינסופית שאנחנו מצויים בתוכה בענף התיירות". לדבריו, "יש גורמים שמומחים בנושא ואמונים עליו, למה מצפים שמשרד התיירות או התיירנים יעסקו בתחום שהם לא אמורים להתמחות בו? זו תהיה טעות להעמיס עלינו עוד מעמסה ביורוקרטית".

על החשש ממצב מבני התיירות בעיר הוסיף המנהל כי "כל בתי המלון נבדקים באופן קבוע על ידי גורמי מקצוע וזה כולל גם אישורי מהנדסים". לדבריו, "כל בתי המלון עובדים עם כל האישורים המחמירים ולכולם יש טופס 4 (טופס המאשר לאכלס מבנה אחרי שעמד בכל הדרישות והתקנים, א.א.). אני לא מבטל את הצורך בסקר מוכנות, אבל מצפה שהגורמים האחראים יעשו זאת".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully