וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

קשישים ערומים במיטות וריח של שתן: בית האבות שנסגר בשל הזנחה

משרד הבריאות סגר את המוסד "בית חוסן" בנהריה לאחר שבשורת ביקורות נמצאו ליקויים, מהם עלה חשד להזנחה וסכנה הנשקפת למטופליו, קשישים עריריים - חלקם ניצולי שואה. "לא ישנים בלילה אחרי מה שראינו", אמרו במשרד הבריאות על התמונה הקשה שנחשפת בדוחות על מצב המוסד

עריכת וידאו: אביב אירגז

משרד הבריאות סגר ביום חמישי האחרון את בית האבות "בית חוסן" שבנהריה בליווי משטרתי, זאת לאחר שחמש ביקורת שנערכו במקום העלו ממצאים מדאיגים המעידים על הזנחה חמורה וסכנת חיים הנשקפת לקשישים השוהים במקום.

בביקורת הפתע שנערכה ביום שני בשבוע שעבר בבית האבות המאכלס קשישים עריריים וניצולי שואה, פקחי משרד הבריאות תיארו את חצר המקום, עמוסה בציוד ובחפצים. "בדלי סיגריות ולכלוך בכל מקום, וגם במדרגות המובילות לקומה השנייה - המחלקה הסיעודית", דיווחו. "בכניסתנו למחלקה, שמענו צעקות של מטופלת שקראה לאחות ובמשך כעשר דקות ללא מענה מכל גורם מטפל. בתצפית, מצאנו אישה עירומה בכיסא גלגלים במקלחת, מתגרדת בכל חלקי גופה, ריח של צואה ושתן נדפו מהמקלחת, לא היו סימני רחצה כאשר גופה והשיער שלה יבשים לחלוטין. שני המטפלים הגיעו לאחר קריאתנו, המטפל עזב אותה ולדבריו 'הלך להביא פח וחיתולים', מקומת הקרקע, בינתיים נכנסה מטפלת לטפל בה". לדבריהם, חלק גדול מהמטופלים סובלים מ"סקביאס" והתגרדו ללא הרף.

פינוי דיירי בית האבות הסיעודי "בית חוסן" בנהריה. יואב איתיאל, מערכת וואלה! NEWS
חצר בית חוסן בנהריה/מערכת וואלה! NEWS, יואב איתיאל

"בחדר הסמוך היה מטופל שצעק אף הוא להחלפת חיתול, כאשר החדר שלו היה מחניק מריח חריף של צואה", הוסיפו הפקחים. "כל המטופלים שכבו במיטותיהם, חלק מהם היו ערניים. שני מטופלים עם ירידה קוגניטיבית, נמצאו כשרגליהם נתלו מחוץ למעקה של המיטה. לדברי האחות, הם רגילים לכך ואין סכנת נפילה. כל המטופלים נשים וגברים, שכבו כשהם עירומים בחלק גופם התחתון ורק עם חיתול. רב החדרים ממוזגים, אך לא מאווררים. הארונות היו עם מעט בגדים והמגירות ריקות מציוד אישי. ליד מיטות הדיירים נמצאו נעליים חורפיות, לא נקיות. ריח של עשן טרי שרר באחד החדרים בו עישן דייר וכמות לא מבוטלת מבדלי סיגריות הייתה זרוקה מתחת למיטתו. בחדרים שרר 'בלגאן', בגדים משומשים נמצאו מונחים ברישול על כסאות הגלגלים והמיטות. כיסאות הגלגלים היו רובם במצב רעוע".

בדוח שכתבו, הפקחים ציינו כי בחלק מהחדרים נמצאו וילונות הפרדה אך הם לא היו בשימוש וכל ההחלפות והטיפול האישי בוצעו ללא שמירה על צנעת הפרט. "לחצני המצוקה לא היו נגישים ונראה כי אינם בשימוש. המקלחות נמצאו ללא סבונים וללא ציוד טואלטיקה בסיסי", טענו. "חדר הכביסה נראה היה כמו מחסן ועל המדפים הונחו מעט ביגוד וסדינים. לא נצפתה הפרדה בין הכביסה המלוכלכת לנקייה".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

התהליך המסקרן של מיחזור אריזות מתכת

בשיתוף תאגיד המיחזור תמיר
פינוי דיירי בית האבות הסיעודי "בית חוסן" בנהריה. יואב איתיאל, מערכת וואלה! NEWS
משרד הבריאות סגר את המוסד. בית חוסן/מערכת וואלה! NEWS, יואב איתיאל

"איכות הטיפול אינה עומדת בדרישות"

בין דיירי המקום, קשישים מגיל 65 ומעלה. על פי משרד הבריאות, המקום מוגדר כ"בית חולים סיעודי", וכבר זמן רב פקחי המשרד פוקחים עין על הנעשה בתחומו. בית האבות מצוי בבעלות חברה שלפי הגדרתה מתמחה בטיפול בקשישים "חריגים", חסרי בית, אלכוהוליסטים, בחלופות מאסר ומעצר ואחרים. רק לארבעה מדיירי המוסד יש קרובי משפחה הדואגים לרווחתם. השאר מסתייעים באפוטרופוסים, עמותות ועורכי דין.

סיכום ביקורת פתע בית חוסן, נהריה. מערכת וואלה! NEWS
מתוך דוח ביקורת הפתע של משרד הבריאות/מערכת וואלה! NEWS

לאחר שעלה החשש לשלומם של הדיירים קיים המשרד בשבועות האחרונים ביקורות במקום, בתדירות הולכת וגוברת. בתחילה אחת לשבוע, אחר כך אחרי שלושה ימים, ובסופו של דבר יום אחר יום. יומיים לאחר הביקורת האחרונה שהתקיימה ביום שני, פונו הדיירים לאחר שקבעה רופאת המחוז ד"ר מיכל כהן-דר כי "איכות הטיפול הניתן במוסד, אינה עומדת בדרישות הדין ו/או נהלי בתי חולים גריאטריים של משרד הבריאות".

לדברי רופאת המחוז, הממצאים שהונחו בפניה העלו חשד לפיו במוסד לא קוימו הוראות "פקודת בריאות העם" וכן תנאים שקבע המשרד למוסד וכן כי המוסד לכאורה מתנהל בדרך שאינה לטובת בריאותם או רווחתם של המטופלים בו. בביקורות התברר בנוסף כי בעלי המקום פיטר את המנהל הרפואי ללא הודעה מוקדמת. האחות האחראית אמנם לא נכחה בעת הביקורת ואף "לא ענתה לטלפונים, בטענה שנמצאת בישיבה", אבל אותרה אח"כ ובסופו של דבר סייעה לפינוי המוסד.

"הצוות מנותק, המטופלים נראו מוזנחים"

הרקע להזנחה בחדשים האחרונים הוא החלפת החברה המפעילה. לצוות הביקורת של משרד הבריאות נמסר כי כל העובדים קיבלו מכתבי פיטורים ועבודתם תסתיים בסוף חודש יולי. לדבריהם, הייתה אסיפת עובדים עם ההנהלה בה דווח להם על הפיטורין ותנאי הפרישה בלבד. חלק מהם כבר החלו לממש חופשות שצברו ולהיעדר מהעבודה. "בזמן הבקרה הצוות נראה מנותק מהמתרחש בבית, ואין להם מושג מה קורה ומי הבעלים החדשים ובכלל מה יעלה בגורלם של הדיירים", תיארו אנשי משרד הבריאות את התנהלות עובדי המוסד. "תחזוקת המחלקה דלה והמטופלים נראים מוזנחים ומרושלים הבית נראה עזוב והטיפול אינו ראוי ואינו בטיחותי, וגובל בסיכון הדיירים". בתום דבריהם המליצו הפקחים "לפעול במידי", להעברת הדיירים למוסדות אחרים.

ערב קודם לכן נערכה ביקורת פתע דומה. "הצוות נראה חסר מוטיבציה והדבר משתקף בהזנחה ובמצב התברואי הירוד", דיווחו אנשי המשרד וציינו ליקויים חמורים ביותר ביניהם כי מיטות הדיירים לא תקניות "ברמה של סיכון בטיחותי". הם ציינו כי אחד המטופלים שישן מידי לילה במיטה עם דופן אחת נפל מהמיטה יום קודם לכן, נחבל ופונה לבית חולים עם חתך בקרקפת. כשהוחזר למוסד בשעות הערב, שוב הושכב באותה מיטה.

טענות נוספות נגעו לתנאי ההיגיינה שבהם שהו דיירי הבית. "חולים נראו סובלים במיטות בהמתנה לביצוע החלפות חיתולים, מורגש ריח רע חריף, הזנחה מורגשת ובולטת לעין בכל פינה", כתבו הפקחים. "לכלוך רב הצטבר על הרצפה, צואה מרוחה על הקירות מעל המיטות במספר חדרים, קיא על הרצפה, סדינים מלוכלכים ואף נצפו נמלים".

"מורגש ריח רע חריף, הזנחה מורגשת ובולטת לעין בכל פינה"

בבדיקה שהתקיימה כשלושה ימים מוקדם יותר דיווחו אנשי משרד הבריאות כי דיירים רבים קראו לסיוע אנשי הצוות, אולם לא זכו למענה. "מטופלת נמצאה במיטתה ביקשה שינקו אותה בגלל שהיא ספוגה בשתן, אך הושארה ללא מענה", ציינו. "בנוסף, היא התלוננה שלא נענים לקריאת הפעמון ובכלל לקריאותיה. בבדיקה גילינו שמרבית לחצני המצוקה אינם נגישים וכולם אינם פועלים. האחות הסבירה שהבעיה ידועה ובטיפול".

"לא ישנים בלילה אחרי מה שראינו"

עם קבלת הסכמת המשפחות והאפוטרופוסים של הדיירים, נקראו אמבולנסים לפינוי המטופלים למוסדות אחרים, בהתאם להנחיית משרד הבריאות. אלא שלטענת רופאת המחוז נתקלו אנשיה בסירובם של בעלי המקום לפינוי, תוך סיכון בריאותם של המטופלים, והיא הזעיקה משטרה לסיוע. בסופו של דבר פונו כל 36 המטופלים למוסדות בנהריה, ירכא, שלומי, עכו, נצרת עילית וטמרה. "הם מרגישים טוב. הם מרוצים מהמעבר", מסרה אחת מעובדות המשרד.

"אנחנו לא ישנים בלילה אחרי מה שראינו", סיפרה אחת מעובדות משרד הבריאות שנחשפה לזוועות. "לא מבינה איך אנשים מזניחים כך בית אבות. זה לא 'ביזנס'. מי שעובד במקום כזה צריך לבוא עם חמלה לבני אדם. בן אדם צריך להתנהג לאחרים כמו שהוא רוצה שיתנהגו אליו". לדבריה, פיקוח ובקרה חיצוניים הם לא הפתרון לתופעות מסוג זה, משום שאין באפשרות המשרד לשהות במוסדות הללו כל העת. "הרי כל מקום יכול לעשות הצגה ורגע אחרי שאנחנו יוצאים להפוך את הכול. בעלים של מקום כזה צריך למצוא מנגנון בטיחות שיפקח על הצוות סביב לשעון וגם ייתקן כל הזמן את מה שטעון שיפור".

"רשת מרכז הורים נהריה", שבבעלותה בית האבות, ציינה באתר האינטרנט שלה כי ברשותה "חמישה מעונות ייחודיים, הפועלים ברישוי משרד הרווחה ומשרד הבריאות ובפיקוחם". בית חוסן מתואר כבית אבות "מהגדולים והוותיקים בנהריה, ממוקם במרכז העיר על שטח של כחמישה דונמים, במבנים דו-קומתיים, כולל מדשאות ושטחים פתוחים לרווחת החוסים ובני משפחותיהם".

בפועל מסתמן כי הכול קרס כבר לפני שנים. במרץ אשתקד הייתה הנהלת המקום הגישה תלונה במשטרה נגד כמה מעובדים בחשד להתעללות בחוסים, לאחר שבהנהלה צפו בתוצרי מצלמות אבטחה שהותקנו במקום. במשטרה הבטיחו "חקירה שמתנהלת ברגישות ובמקצועיות". ב-2015 נמצאה קשישה בת 88 ללא רוח חיים על הרצפה בחדרה והמשטרה עיכבה לחקירה קשישה בת 81 שנמצאה במיטתה של המנוחה. כתבי אישום לא הוגשו. ב-2012 נעצר מטפל שתועד בועט בראשו של מטופל קטוע רגליים לאחר שנפל מכיסא גלגלים והיה שרוע על הרצפה. בעסקת טיעון עם הפרקליטות נגזרה עליו חצי שנת עבודות שירות.

ביום ראשון ערכה רופאת המחוז שימוע לקראת סגירה לבעלים, שהגיע עם המפעיל הנכנס. המפעיל היוצא, לא הופיע. החלטה טרם ניתנה. בינתיים נותר המקום סגור ע"פ הצו מהשבוע שעבר.

את תגובת הנהלת בית חוסן לא ניתן היה להשיג, גם לא דרך רשת "מרכז הורים נהריה".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully