וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"בושה": נתניהו הצביע נגד פונדקאות לגברים - ועורר סערה במליאה

ראש הממשלה הצביע נגד ההסתייגות להצעת החוק שבה הביע תמיכה בתחילת השבוע, כך שחוק הפונדקאות עבר במליאה אך לא יחול על אבות יחידנים. לדבריו, בהמשך יתמוך בהצעה של ח"כ אוחנה בנושא. ארגוני הלהט"בים: חברי הקהילה ישבתו ביום ראשון

צילום: ערוץ הכנסת, עריכה: יאיר דניאל

אישור חוק הפונדקאות - כל הפרטים

* חוק הפונדקאות אושרה בקריאה שנייה ושלישית
* החוק לא יתיר פונדקאות לגברים יחידנים (אבות גאים)
* נתניהו הודיע כי הוא תומך בפונדקאות לגברים, אך הצביע נגד
* הקהילה הלהט"בית הודיעה: חברי הקהילה ישבתו ביום ראשון

ראש הממשלה בנימין נתניהו הביע השבוע תמיכה בפונדקאות לאבות יחידנים אך יומיים אחרי תמיכתו, הצביע היום (רביעי) במליאה נגד ההסתייגות להצעת החוק שהייתה אמורה לאפשר זאת. לאחר ההצבעה, אושר חוק הפונדקאות בקריאה שנייה ושלישית, אך הוא לא יחול על אבות יחידנים שכן ההסתייגות לא עברה.

מהליכוד נמסר בתגובה כי "בהמשך, כפי שראש הממשלה אמר בישיבת סיעת הליכוד השבוע, הוא יתמוך בהצעת החוק שיגיש ח"כ אמיר אוחנה, שתאשר פונדקאות גם לאבות יחידנים". אוחנה, וגם חברות הכנסת מהקואליציה שרן השכל (הליכוד) מרב בן ארי (כולנו) הצביעו בעד ההסתייגות.

אחרי ההצבעה על ההסתייגות, התפרצו חברי כנסת לעבר נתניהו וקראו לעברו - "בושה וחרפה" ו"תתבייש לך". ח"כ יאיר לפיד (יש עתיד) קרא לנתניהו "שקרן", ואילו ח"כ יואל חסון (המחנה הציוני) הוצא מהמליאה לאחר שצעק לעבר נתניהו.

אחרי אישור החוק אמר חסון כי "חוק הפונדקאות השאיר מחוץ לדלת ההיסטוריה את קהילתה הלהט"ב. אני רוצה לבקש סליחה בשם הקואליציה, סליחה בשם הממשלה, סליחה בשם זה שמדינת ישראל תקועה מאחור עם אפליה וחושך של מדינת עולם שלישית. כשאנחנו נהיה בממשלה אנחנו נביא את השינוי המיוחל ונצעיד את ישראל קדימה לעבר האור".

מליאת הכנסת 18 ביולי 2018. נועם מושקוביץ, מערכת וואלה! NEWS
"תומך בפונדקאות לאבות יחידנים". נתניהו/מערכת וואלה! NEWS, נועם מושקוביץ

בתגובה הכריזו ארגוני להט"ב בישראל כי ביום ראשון יפתחו חבריה בשביתה כללית, וקראו לחברות וחברי הקהילה להיעדר ממקומות העבודה, לסגור את בתי העסק ולקחת חלק בפעילויות מחאה במרחב הציבורי. "מאסנו בפוליטיקאים שמטיפים נגד שנאת חינם", אמרה חן אריאלי יושבת ראש האגודה למען הלהט"ב, "מאסנו בפער שבין התמיכה הציבורית במשפחות הלהט"ביות לבין כניעת הקואליציה לתכתיבים של הסמוטריצ'ים והליצמנים".

ח"כ סתיו שפיר (המחנה הציוני) הביעה תמיכה בשביתת קהילת הלהט"ב. "הצביעות של הממשלה הזו חוצה כל גבול. כשהם בחו"ל הם יודעים להתפאר בקהילה אבל כאן בארץ הם מצביעים נגדה שוב ושוב, דורסים את זכויותיה ומשפילים את אנשיה", אמרה שפיר. "אי אפשר יותר לסבול את הדו פרצופיות הזו. חברי כנסת הפחדנים מהקוליציה שמבהירים שוב ושוב, מחוץ למליאה, בשקט, כי הם תומכים בקהילה ואז מרימים את ידם נגדה הם האויבים הכי גדולים של הקדמה והסיכוי לשינוי".

ביומיים האחרונים, מאז הביע תמיכה נתניהו באפשרות של פונדקאות לאבות יחידנים, ח"כים בקואליציה, ובעיקר חברי סיעת כולנו איימו לתמוך בהסתייגות שמאפשרת זאת. החרדים זעמו על כך, דרשו לדחות את ההצבעה להיום ועד אז ביקש יו"ר הקואליציה דוד אמסלם מנתניהו להצביע נגד פונדקאות לאבות יחידינים אחרת הקואליציה תתפרק.

"אפילו ילדים כבר יודעים שמשפחות מגיעות בכל הצורות"

ח"כ מיכל בירן (המחנה הציוני), שהובילה את ההסתייגויות לחוק הפונדקאות, העניקה לנתניהו ספר בשם "אבא ואבא" עם הקדשה אישית לפני ההצבעה. "אפילו ילדים כבר יודעים שמשפחות מגיעות בכל הצורות והצבעים. מקווה שהספר יעורר בך השראה לעמוד בהבטחתך לקהילה הגאה", כתבה בירן.

ח"כ יעל גרמן (יש עתיד), שכיהנה כשרת הבריאות בממשלה הקודמת ואף העבירה חוק בנושאה בקריאה ראשונה ציינה כי "בממשלה הקודמת, ראש הממשלה הצביע בעד חוק הפונדקאות שלנו שכלל את הקהילה, רק שעכשיו הליכוד, כולנו וישראל ביתנו רוקדים לחלילו של ליצמן והחרדים, נגד הקהילה הגאה, נגד עקרונות הצדק והשוויון , נגד החברה הישראלית".

"מאחורי כל אחד מהקהילה הגאה יש משפחה גאה וחברים גאים", הוסיפה. "אני פונה לראש הממשלה בשפה שהוא מבין, מנדטים. שלא יטעה ויחשוב שמדובר רק בקהילה, מדובר בעשרות אלפים שיזכרו מי לא ייצג אותם, מי הדיר והפלה אותם מהחברה ומזכותם הבסיסית לשוויון גם בהורות".

חוק הפונדקאות נועד לאפשר לנשים ללא בן זוג שסובלות מבעיה רפואית שלא מאפשרת להן לשאת היריון, ללדת באמצעות אם פונדקאית. לפי החוק, אישה תוכל לשמש פונדקאית כל עוד עברה לכל היותר חמש לידות, במקום שתי לידות בגרסה הקודמת של החוק. אימהות נושאות יוכלו לקחת חלק בשני תהליכי פונדקאות לכל היותר.

הפגנה של עשרות להטבים בצומת השלום במחאה על חוק הפונדקאות 16 ביולי 2018. מערכת וואלה! NEWS
חסימת כבישים נגד החרגת זוגות להט"בים מהחוק/מערכת וואלה! NEWS

תיקון החוק הגיע בעקבות בג"ץ שהגישו איתי פנקס ארד מעמותת "אבות גאים" ואמהות יחידניות בדרישה לתקן את האפליה בחוק. בג"ץ הורה למדינה לבצע תיקון בחוק. אלא שהחוק המתוקן נתפס כלא שיווני כיוון שהוא מונע מגברים את הליך האבהות. פנקס ארד אמר בעקבות דבריו של נתניהו כי דבריו "דבריו החד-משמעיים עשויים להיות היסטוריים".

מליאת הכנסת 18 ביולי 2018. נועם מושקוביץ, מערכת וואלה! NEWS
מליאת הכנסת, היום/מערכת וואלה! NEWS, נועם מושקוביץ

עשרות מפגינים חסמו שלשום את רחוב קפלן בתל אביב במחאה על החוק שעתיד לעבור. מהמשטרה נמסר כי ציבור הנהגים מתבקש שלא להגיע לצומת ולבחור בדרכים עוקפות ."חוק הפונדקאות שעומד לעבור, בחסות ראש הממשלה הוא חוק שמדיר את ההורות הגאה בכוונה ברורה. אם ראש הממשלה תומך בתיקון החוק שיעצור אותו עכשיו, אין שום בהילות להעביר אותו במתכונת הנוכחית", אמרו מארגני המחאה. "השנה היא 2018, זו שנה שבכל העולם להטב"ים מתקדמים לשוויון ורק במדינת ישראל מחוקקים נגד הקהילה הגאה".

הספר שהעניקה ח"כ מיכל בירן לראש הממשלה במהלך ההצבעה על חוק הפונדקאות. מערכת וואלה! NEWS
הספר שהעניקה ח"כ בירן לנתניהו/מערכת וואלה! NEWS

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully