וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מקבלים חסינות: מצרים העבירה חוק שמגן על בכירי הצבא מחקירות

בהליך מזורז בפרלמנט עבר החוק שמקנה זכויות מרחיקות לכת לקצינים שבהם יבחר א-סיסי, ואלו לא ייחקרו בגין ההרג ההמוני של המפגינים אחרי הדחת מורסי ב-2013. ארגון זכויות אדם: ניסיון להגן עליהם מפני חקירת פשעים נגד האנושות

צילום: רויטרס, עריכה: יוסי אלטר

הפרלמנט של מצרים העביר אתמול (שני) חוק שיוכל להעניק חסינות לבכירים בצבא מפני העמדה לדין עתידית בגין הדיכוי האלים של ההפגנות ב-2013 אחרי הדחת הנשיא האסלאמסטי מוחמד מורסי. החוק מאפשר לנשיא הנוכחי עבד אל-פתאח א-סיסי את הזכות לנקוב בשמותיהם של קצינים הזכאים לחסינות מפני חקירה של עבירות שבוצעו בתקופה שבה הושעתה החוקה - בין 3 ביולי 2013, אז הודח מורסי, ועד 10 בינואר 2016, אז התכנס מחדש הפרלמנט.

החוק, שהוגש לפרלמנט בסוף החודש שעבר ועבר בהליך מזורז שלרוב לוקח חודשים, מקנה לאותם בכירי צבא פריבילגיות רבות, כולל מעמד דיפלומטי במהלך נסיעותיהם לחו"ל ומעמד של קציני מילואים עד לסוף חייהם. כל הליך משפטי או חקירה נגדם בשל עבירות שבוצעו באותה תקופה יידרשו לאישור של המועצה העליונה של הכוחות המזוינים. לפי כתב של סוכנות הידיעות רויטרס, רק שמונה חברי פרלמנט התנגדו.

פיזור מטהר אוויר על גופות הרוגים בקהיר. 15 באוגוסט 2013. רויטרס
אחת התקופות המדממות בהיסטוריה של מצרים. גופות מפגינים בקהיר, 2013/רויטרס

באחד האירועים הקטלניים ביותר בהיסטוריה המודרנית של מצרים, נהרגו מאות בני אדם כשכוחות הביטחון פיזרו מחנות מחאה של תומכי מורסי בקהיר באוגוסט 2013. הנשיא, הראשון שנבחר בבחירות דמוקרטיות, הודח על ידי הצבא בעקבות הפגנות המוניות נגדו ומאז הוא מוחזק במעצר.

הרשויות במצרים הגנו על פעולות כוחות הביטחון, ואמרו כי המפגינים קיבלו הזדמנות לעזוב את המתחם וכי גורמים חמושים בשורות תנועת "האחים המוסלמים", שמאז הוצאה מחוץ לחוק והוגדרה ארגון טרור, הציתו את מעשי האלימות. ועדה ממשלתית בחנה את האירועים, אך לא המליצה על נקיטת שום הליכים פליליים נגד גורמי ממשל או צבא.

מאז עלה א-סיסי לשלטון חלה החרפה בדיכוי זכויות האדם במדינה הערבית, ועשרות אלפי תומכי "האחים המוסלמים", פעילים ליברליים ופעילי זכויות אחרים נעצרו. ארגון משמר זכויות האדם אמר כי הרשויות משתמשות יותר ויותר בחוקים למלחמה בטרור ובמצב החירום כדי לרדוף אחרי עיתונאים ומבקרי הממשלה. לפי הארגון, שמושבו בניו יורק, זהו ניסיון להגן על אנשי צבא מפני האפשרות שייחקרו בעתיד בגין פשעי מלחמה או פשעים נגד האנושות.

  • עוד באותו נושא:
  • מצרים

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully