וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

התקרית בצפון: המל"ט הסורי שהה באוויר 15 דקות לפני שיורט

המל"ט עבר בירדן בטרם חדר לישראל ושהה באוויר ללא יירוט במשך רבע שעה. "בדקנו עם הרוסים האם זה מזל"ט שלהם כדי למנוע חיכוך", אמר דובר צה"ל ורמז לביקור ראש הממשלה באזור. ארבעה מסוקי קרב ושני מטוסי קרב הוקפצו לאירוע. צפו בתיעוד היירוט

היירוט בשמי הצפון - כל העדכונים:

-בצה"ל בדקו עם הרוסים לפני יירוט המל"ט כדי למנוע מתיחות
-המל"ט עבר דרך ירדן בטרם חדר לישראל; נבדקת אפשרות של פעולת הסחה
-לפי ההערכה מדובר במל"ט סורי שנועד לצרכי איסוף
-בעקבות החדירה אזעקות הופעלו בגולן ועמק הירדן
-התושבים הונחו לחזור לשגרה

דובר צה"ל רונן מנליס אמר היום (רביעי) כי המל"ט הסורי שחדר לישראל שהה באוויר 15 דקות בטרם יורט. הוא התייחס לפגישתו הצפויה הערב של ראש הממשלה בנימין נתניהו עם נשיא רוסיה ולדימיר פוטין ורמז לכך שהשהתה את ההחלטה ליירט אותו בסופו של דבר באמצעות טיל פטריוט. "בדקנו עם הרוסים האם זה מזל"ט שלהם כדי למנוע חיכוך", אמר מנליס.

דובר צה"ל הוסיף כי המל"ט עבר בירדן בטרם חדר לישראל. נבחנת האפשרות שהסורים ביצעו פעולת הסחה, וטסו דרך ירדן על מנת לדמות מצב שלפיו מדובר במל"ט ירדני או מל"ט של מדינה ידידותית. "עקבנו אחרי המל"ט עוד לפני שחדר. יש מגוון רחב של שיקולים לפני שמיירטים. העקיבה אחריו הייתה לאורך זמן, הוא ביצע משימה במרחב רמת הגולן כולל במרחב של השכנים שלנו", אמר מנליס. "לא נאפשר הפרה של הסכם הפסקת האש ונפעל באופן ברור נגד הפרת ההסכם ונגד כל ניסיון לסכן את אזרחי ישראל, גם בהיבטים הגנתיים וגם התקפיים".

"אני מעריך שמכיוון שהמל"ט הוא מל"ט סורי והוא מל"ט איסוף, אני לא יודע להגיד באופן חד משמעי מה הייתה משימתו במדינת ישראל, ניתן להעריך לנוכח המאפיינים האלה שזאת לא הייתה פעולה מבצעית מכוונת", אמר. "אחרי שבדקנו שזה לא מל"ט שיכול ליצור חיכוך בין מעורבים במזרח התיכון ואחרי שהבנו למי הוא שייך, ולאחר שנוצרו התנאים האופטימליים, הוא יורט. הוא בכל מקרה נאחז בכל שלביו, היה ניתן ליירט אותו גם בשטחים של מדינות אחרות, לא רק בשטחינו".

יירוט בשמי הגולן. מערכת וואלה! NEWS
שובל עשן בשמי הגולן, היום/מערכת וואלה! NEWS

המל"ט יורט במרחק של כעשרה קילומטרים מהגבול עם סוריה והתרסק בחלק הדרומי של הכנרת. חלקים ממנו נמצאו במים וחלקים באזור קיבוץ האון. מנליס אמר כי ההערכה היא שמדובר במל"ט סורי לא חמוש שנועד לצרכי איסוף.

כלי הטיס זוהה בסביבות השעה 15:20 כשהוא מגיע מסוריה ומתקדם לאזור החיץ. ארבעה מטוסי קרב ושני מסוקי קרב הוקפצו למקום. לדברי מנליס היירוט בוצע "בתום הבדיקות ועל פי שיקולים מבצעיים", זאת לאחר ש"ביצענו פעולות כדי למנוע חיכוך עם שחקנים נוספים באזור". הוא הוסיף: "'אחזנו' במל"ט מהרגע שטס לכיווננו ולאורך כל רבע השעה. כשהשלמנו בדיקות הוא יורט על ידי טיל פטריוט ששוגר מהסוללה בצפת".

סרן אור נעמן, מפקדת סוללת פטריוט של גדוד 138, פיקדה על יירוט כלי הטיס. "פעלנו בצורה מקצועית, בלי הססנות וההצלחה הייתה מלאה. היינו במגע רציף כל הזמן על המטרה. אני גאה מאוד בחיילי הסוללה", אמרה על האירוע.

בימים האחרונים הזהירה ישראל כי היא לא תאפשר לאסד לחדור לאזור המפורז בגבול סוריה ולאיראן להתבסס ברמת הגולן.

עוד באותו נושא

נתניהו יבהיר לפוטין: לא מוכנים לשום נוכחות איראנית בסוריה

לכתבה המלאה
יירוט בשמי הגולן. אילון יחיאל, מערכת וואלה! NEWS
יירוט בשמי הגולן, היום/מערכת וואלה! NEWS, אילון יחיאל

נתניהו המריא מוקדם יותר היום לביקור במוסקבה, במהלכו הוא צפוי להיפגש עם פוטין ולהציג בפניו את דרישותיה של ישראל במסגרת המגעים לסיום מלחמת האזרחים בסוריה וההיערכות לכיבוש מחדש של דרום סוריה על ידי משטר אסד. בפגישה נתניהו צפוי להבהיר כי ישראל דורשת את פינוי כל הכוחות האיראניים מכל סוריה, איננה מסתפקת בהרחקתם מהגבול במסגרת הסכם הפסקת האש הזמני בדרום סוריה ותמשיך לשמור על חופש פעולה מלא של צה"ל כדי למנוע התבססות איראנית, התחמשות ומשלוחי נשק.

זוהי הפגישה השלישית של נתניהו ופוטין בחצי השנה האחרונה, כחלק מדיאלוג קבוע ורצוף בין שני המנהיגים מאז שרוסיה הגבירה את נוכחותה הצבאית בסוריה לפני כשלוש שנים. הקשר האינטימי, שכולל גם תיאום צבאי הדוק בין צה"ל והכוחות הרוסיים המוצבים באזור, הוביל לכך שמוסקבה השלימה עם התקיפות נגד יעדים איראניים בסוריה המיוחסות לצה"ל, אשר האחרונה שבהן אירעה בתחילת השבוע בבסיס חיל האוויר הסורי T-4.

יירוט מעל צפת 11 ביולי 2018. מערכת וואלה! NEWS
שובל העשן בשמי הצפון, היום/מערכת וואלה! NEWS

תושבי רמת הגולן הונחו לחזור לשגרה בהתאם להנחיות צה"ל. במקביל משטרת ישראל הודיעה כי היא "מבקשת מכל כלי השיט הנמצאים באגם הכנרת לצאת מהמים בשל פעילות מבצעית" והוסיפה כי " ציבור הימאים מתבקש להישמע להוראות כוחות הביטחון".

מעט אחרי השעה 15:30 בצהריים דיווחו תושבים על קול נפץ באזור עמק הירדן. זמן קצר לאחר מכן החלו מסוקי קרב של חיל האוויר לחוג מעל לכנרת. תושבים בעמק הירדן דיווחו על כך שיקבלו התרעה על אזעקה ושעליהם להיכנס למרחבים המוגנים. בין היתר נשמעה האזעקה בקיבוץ האון, במסדה, במעגן, בעין גב, בשער הגולן; וכן בתל קציר, באבני איתן, באלי עד, באפיק, בבני יהודה, בגבעת יואב, בגשור, בחספין, בכפר חרוב, במבוא חמה, במיצר, בנאות גולן, בנוב, בנטור וברמת מגשימים.

יירוט מעל צפת 11 ביולי 2018. באדיבות דוברות התנועה הקיבוצית, מערכת וואלה! NEWS
יירוט בשמי צפת/מערכת וואלה! NEWS, באדיבות דוברות התנועה הקיבוצית

על פי עדויות של תושבים באזור הכנרת, נראה במרכז השמיים שובל עשן לצד ענן לבן כתוצאה מהיירוט. לאחר היירוט נמסר מצה"ל כי "מערכות ההגנה זיהו את האיום ועקבו אחריו. צה"ל לא יאפשר הפרה של הריבונות האווירית של מדינת ישראל ויפעל נגד כל ניסיון לפגיעה באזרחיה".

ראש המועצה האזורית עמק הירדן, עידן גרינבאום, הודיע כי "נפלו חלקים מכלי הטיס שיורט באזור המזרחי של הכנרת". הוא ביקש "שאיש לא ייגע בשום דבר שנראה חשוד או שנראה נופל מהשמיים. יש להתרחק, לדווח למשטרה או לרכזי הביטחון על מה שמצאתם ולא להפריע לכוחות הביטחון שיגיעו למקום". גרינבאום הוסיף כי "צה"ל נמצא בתמונה ופועל ככל הנדרש".

יירוט בשמי הגולן. בר שחרור, מערכת וואלה! NEWS
היירוט בשמי הגולן/מערכת וואלה! NEWS, בר שחרור

שר הביטחון אביגדור ליברמן סייר ביום שני ברמת הגולן בצל ההסלמה בלחימה בין צבא אסד לארגוני המורדים בדרום סוריה, התמקמות פליטים סורים בסמוך לגבול וזליגת ירי לאזור החיץ. "חשוב להבהיר בנוגע להסכם ההפרדה מ-74': הבהרתי למפקדים ולנציגי אונדו"ף כי מבחינתנו כל חייל סורי שימצא באזור החיץ, מסכן את נפשו", אמר ליברמן.

הוא התייחס גם להתבססות כוחות איראניים בדרום סוריה וציין כי ישראל מזהה פעולותיהם של "ציר הרשע" באזור. "אנחנו רואים את המאמץ שלהם תחת חסות המשטר להקים תשתית טרור פה ברמת הגולן הסורית. מבחינתנו זה דבר בלתי מתקבל על הדעת ואנחנו נפעל בעוצמה נגד כל תשתית טרור שאנחנו נראה ונזהה פה באזור".

לפני כשבועיים וחצי יורט כלי טיס שחדר משטח סוריה אל רמת הגולן באמצעות טיל פטריוט. כתוצאה מהירי הכלי התרחק מהגבול ולא זוהתה פגיעה. מערכות ההגנה האוויריות, כמו גם מערכות האיתור, זיהו את האיום מבעוד מועד ובטרם חצה לשטח ישראל. מפקד בכוחות המשטר אמר לאחר השיגור כי המל"ט הופעל במסגרת המבצע לכיבוש דרום מערב סוריה מידי המורדים. מצה"ל נמסר כי הצבא "לא יאפשר הפרה של הריבונות האווירית של מדינת ישראל ויפעל נגד כל נסיון לפגיעה באזרחיה".

(עדכון ראשון: 17:10)

שרידי המל"ט מהיירוט בכינרת 11 ביולי 2018. -, מערכת וואלה! NEWS
שרידים מיירוט המל"ט בכנרת/מערכת וואלה! NEWS, -

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully