וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

למרות השמות החדשים במרוץ - חולדאי מוביל | סקר וואלה! NEWS

16.7.2018 / 14:37

הבחירות בתל אביב היו אמורות להיות צפויות ומשעממות, אך כניסות מפתיעות לרשימת המועמדים טרפו את הקלפים. מסקר שערך מכון פאנלס פוליטיקה עולה פער של 10% בין ראש העיר המכהן לחברת הכנסת מהמחנה הציוני. סגן ראש העיר אסף זמיר עם 11%

בנין עיריית תל אביב, פברואר 2015. ראובן קסטרו
עיריית תל אביב/ראובן קסטרו

עד לפני כמה חודשים זה היה נראה כאילו גם הבחירות הקרובות לראשות עיריית תל אביב עומדות להיות משעממות וצפויות מראש, כשרון חולדאי ייבחר בפעם החמישית לראשות העירייה. אף אחד מהשמות שהופרחו לאוויר כמו ציפי לבני, אופיר אקוניס ונועם תיבון לא הבשילו לכדי מועמדות במציאות.
אלא שבשבוע שעבר, עם העלאת שמה של חברת הכנסת סתיו שפיר, הנחשבת לדמות חזקה במפלגת העבודה, כמי שבוחנת את האפשרות לרוץ גם היא, נטרפו הקלפים.

במשך חודשים ארוכים הודיע סגנו של חולדאי אסף זמיר, המוכר בפעילותו בחיי הלילה ובמערכת החינוך העירונית, כי כל עוד חולדאי נשאר בתפקידו - הוא לא יתמודד מולו. מעבר לכך, עלתה תכנית אפשרית שלפיה השניים ירוצו ביחד ובמהלך הקדנציה חולדאי יפרוש וזמיר ייכנס לתפקיד במקומו כראש עיר מכהן. זמיר ונציגיו של חולדאי הכחישו את תכנית זו.

אסף זמיר. ניר פקין
סגן ראש העיר והמועמד הטרי. זמיר/ניר פקין

עם העלאת שמה של שפיר כמועמדת בעלת סיכויים גבוהים, הכריז זמיר ביום שני האחרון כי יתמודד לראשות העיר. בהודעת ההתמודדות בעמוד הפייסבוק שלו התעלם לחלוטין זמיר מהאדם שנגדו החליט לרוץ וששימש פטרונו במשך שנים. נכון להיום, המועמדים הרשמיים לתפקיד ראשות העיר תל אביב מלבד זמיר הם חולדאי, סגנית ראש העיר מיטל להבי, חברת האופוזיציה ציפי ברנד ואיש העסקים יאיר צברי.

ממצאי סקר שנערך עבור וואלה! NEWS על ידי מכון המחקר פאנלס פוליטיקס בראשות מנחם לזר הציג פער של 10% בין ראש העיר המכהן רון חולדאי לבין ח"כ סתיו שפיר. על פי הסקר, ראש העיר רון חולדאי קיבל תמיכה של 25%, מיד אחריו ח"כ סתיו שפיר עם 15%, ואילו אסף זמיר קיבל בסך הכל 11%; סגנית ראש העיר מיטל להבי קיבלה 4% תמיכה ואיש העסקים יאיר צברי 3% תמיכה. בנוסף לכך, 40% הנותרים טרם החליטו במי יתמכו.

עוד באותו נושא

סגן ראש עיריית ת"א אסף זמיר יתמודד נגד חולדאי בבחירות

לכתבה המלאה

התמודדותו של זמיר תואמה עם חולדאי? "קונספירציה"

בתרגום תוצאות בעלי הדעה חולדאי יקבל 44%, סתיו שפיר תקבל 26%, אחריה אסף זמיר עם 18%, מיטל להבי 7% ויאיר צברי 5%. בין הנושאים החשובים לתושבי תל אביב שעלו במדגם על פי סדר חשיבות הם הדיור, החנייה, החינוך, הפלורליזם והתרבות. בסקר השתתפו 306 חברים בפאנל המשיבים האינטרנטי של panel4All לביצוע מחקרים על גבי האינטרנט, המהווים מדגם מייצג של תושבי תל אביב יפו מגיל 17 ומעלה.

גורמים המעורים במערכת הבחירות מעריכים כי התמודדותו של זמיר תואמה עם חולדאי במטרה לפצל את קולות העיר ולהחליש את מועמדותם האפשרית של סתיו שפיר וכן התסריטאי והשחקן אסף הראל, ששוקלים לרוץ אך עדיין לא הודיעו על כך. זמיר מסר בתגובה כי הוא "רץ כדי לנצח". חולדאי הכחיש מכל וכל את הטענות ונמסר מטעמו כי "אין תיאום בין זמיר לחולדאי, הודעתו הפתיעה את ראש העיר".

סתיו שפיר ביום עיון לחברי הכנסת החדשים, ינואר 2013. טלי מאייר
שוקלת את מועמדותה. שפיר/טלי מאייר

מקורב לחולדאי אומר על התיאוריה לפיה השניים מתואמים בריצה כי "מדובר בסיפורי קונספירציה. אסף זמיר הודיע על התמודדותו כי הוא נכנס לפאניקה, הוא ראה איך נזרקים לאוויר יותר מדי שמות של מתמודדים על משבצת הצעירים. אולי הוא עשה סקרים שהמתמודדים החדשים, שפיר והראל, לוקחים לו קולות ומובילים עליו, ואז אתה צריך לעשות מעשה דרמטי כדי להיות בולט יותר בהשוואה לאחרים".

יועץ אסטרטגי שמתמחה בקמפיינים מוניציפליים סיפר על האירועים מאחורי הקלעים בחודשים האחרונים. "היה משא ומתן בין אסף הראל לסתיו שפיר. המשא ומתן כרגע לא הבשיל למקום הזה, הראל עדיין שוקל לרוץ לראשות העיר. כנראה שמה שעומד על הפרק היא היכולת שלו לגייס כספים לקמפיין כזה. לא בטוח שהריצה של זמיר היא לא ריצה טקטית כדי לנגוס בקולותיהם של שפיר והראל, ואולי אפילו כדי לדכא את ההכרזה שלהם".

סקר - בחירות עיריית תל אביב. מערכת וואלה! NEWS
סקר - בחירות עיריית תל אביב/מערכת וואלה! NEWS

לדברי היועץ האסטרטגי, "הוא פתאום צץ משום מקום. יכול להיות שההכרזה שלו תרתיע אותם מלהתמודד כיוון שהם יושבים על אותו בנק קולות של חברה צעירים שבדרך כלל מעוניינים בשינוי ההנהגה הקיימת, לאור מערכת היחסים של אסף זמיר וחולדאי זה נראה כמו תרגיל ולא התמודדות אותנטית".

בין אם ההחלטה של זמיר היא החלטה טקטית שמאחוריה עומד חולדאי ובין אם לא, היא עלולה להעלות שני תרחישים: הראשון יסייע לחולדאי, והוא ששפיר וזמיר יוצגו כשני צעירים שיתעמתו ויתקוטטו אחד עם השני בזמן שהוא מציג את עצמו כמבוגר האחראי, בבחינת "וישחקו הנערים לפנינו". מנגד, עלול להתפתח תסריט שיפעל דווקא לרעתו שבו העימות בין השניים ישתלט על סדר היום בבחירות, מאחר שחולדאי עלול למצוא את עצמו כלא רלוונטי.

מצביעים בבחירות המקומיות בתל אביב. דרור עינב
בחירות לראשות עיריית תל אביב, ב-2013/דרור עינב

ומה באשר למפלגת העבודה? לדברי היועץ, "אבי גבאי מצא את עצמו במלכוד. מצד אחד יש לו את ראש העיר הוותיק חולדאי שמזוהה עם מפלגת העבודה, ומצד שני יש לו דמות דומיננטית כמו סתיו שפיר שקוראת תיגר על המועמדות של חולדאי. הוא מוצא את עצמו בתוך לימבו ששם אותו במצב לא נוח להחליט במי לתמוך. מאוד יכול להיות שאם שפיר לא תתמודד, זה יחלץ אותו מהעניין הזה".

הוא הסביר כי "ההתמודדות של שפיר היא אותו סיפור של הרצוג. מבחינת גבאי זו בשורה רעה שאנשים באופוזיציה, שאמורים לקרוא תיגר על השלטון, מחפשים פעילות ציבורית אחרת, כי הם מעריכים שההתמודדות שלו הולכת לקריסה. מדובר בהצבעת אי-אמון מודרנית במנהיגות שלו, זה סימן מבשר רעות".

סקר - בחירות עיריית תל אביב. מערכת וואלה! NEWS
סקר - בחירות עיריית תל אביב/מערכת וואלה! NEWS

ביום שאחרי הודעתו של זמיר, קיבלו אלפי תושבים הודעת סקר פוליטי במסרון שבו נבחנים המועמדים חולדאי, זמיר, סתיו שפיר, ומיטל להבי. "אני לא רוצה לעסוק בספקולציות ושמועות", אמרה להבי. "אני חותרת למחנה של שינוי לתל אביב-יפו, אני מעדיפה פוליטיקה ישירה ועניינית. שמעתי מכל מיני אנשים ששלחו לי צילומי מסך של סקר שבודק את ההיתכנות של רון, שלי, סתיו שפיר ואסף, נתקלתי בסקרים דומים שהכילו את אורן חזן ואופיר אקוניס. יש מי שסוקר את מי שהכריזו ויש מי שסוקר את אלו ששוקלים. אני ראיתי סקרים גם מאחורי הקלעים וגם כאלה שהתפרסמו. רואים שיש מי שרוצה בשינוי. נדרש שינוי אחרי 20 שנות שלטון רציפות. זה גם בריא מבחינת דמוקרטית, גם מבחינת ניהול תקין של עיר ומנגנון עירוני ובזה אני עוסקת".

בסקר שפורסם בוואלה! NEWS לפני כמה חודשים נשאלו תושבי ערים בישראל אם הם רוצים שראש העיר שלהם יישאר בתפקידו. מהסקר עלה כי חולדאי זוכה ל-39% תמיכה בלבד. 30% מתנגדים לו, והשאר לא יודעים. גם בסקרים אחרים אחוזי ההתנגדות לו כמועמד יחיד הם גבוהים ועוברים את ה-40%, אך מנגד כאשר בדיקת אחוזי התמיכה בו היא בינו לבין מועמדים אחרים, חולדאי עדיין מוביל. מקורבו של חולדאי אמר כי "בכל הבחירות ב-20 השנה האחרונות אחוזי ההצבעה נעו סביב 45% נגד חולדאי ו-55% בעדו. העניין הוא ש- 45% התחלקו בין כמה מועמדים, ולכן אף אחד לא התבלט כמועמד שובר שוויון מולו".

רון חולדאי, ראש עיריית תל אביב. יוני 2016. ראובן קסטרו
החליט לוותר על התמודדות על ראשות העבודה. חולדאי/ראובן קסטרו

אסף הראל כבר זמן רב מתחבט ברעיון של התמודדות לראשות העירייה, ונעזר בשירותיו של איש האסטרטגיה ליאור חורב. בשיחותיו עם אנשים הוא מדבר על כך שהמטרה שלו היא להיות חבר מועצת עיר ואופוזיציה לחולדאי, ולזכות במקום נכבד במועצה כדי לנצח במערכת הבחירות הבאה. אנשים נוספים שעובדים עם הראל הם הפרסומאי טל זילברשטיין, שנעצר לאחרונה ברומניה בחשד לרמאות בבחירות, ואבי וידרמן שהיה ראש המטה של שאול מופז שקיבל בבחירות שני מנדטים בלבד. את ההתלבטות של הראל ניתן לשייך לסברה שלפיה ככל שיותר מועמדים יכריזו על ריצתם, כך חולדאי יישן יותר טוב בלילה.

חולדאי בן ה-74 מכהן בתפקידו מאז שנת 1998. בשנת 2013 נבחר לכהונה רביעית עם 53% תמיכה. במהלך השנה האחרונה התלבט רבות אם לעזוב את הביצה המוניציפלית ולהתמודד על ראשות מפלגת העבודה. לבסוף הוא החליט לוותר, וזאת לדבריו מכיוון שהמפה הפוליטית, שהיא ברובה ימנית, לא מאפשרת כיום שיח שונה.

בתוצאות הבחירות הקודמות ניצח חולדאי עם 53% מהקולות את ניצן הורביץ, שזכה לתמיכתם של 38% מהמצביעים ואת אהרון מדואל שזכה ב-9%. האזורים שבהם ניצן הורביץ זכה בתמיכה גבוהה יותר משל חולדאי הם במרכז העיר ובצפון הישן - אזורים שכוללים בדרך כלל אוכלוסייה יותר צעירה המחפשת שינוי. המועמד השלישי, אהרון מדואל, דווקא הוביל על פני השניים באזורי הדרום ויפו. לחולדאי הייתה תמיכה רחבה באזורים שמעבר לירקון.

אסף הראל בתל אביב במהלך צילומי התוכנית החדשה שלו, נובמבר 2016. ראובן קסטרו
מתחבט ברעיון זמן רב. הראל/ראובן קסטרו

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully