וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"זה לא פשע": סרטוני המחאה של נשות איראן נגד מעצר כוכבת הרשת

9.7.2018 / 21:23

אחרי שמאידה הוז'ברי בת ה-18 נעצרה בעקבות קטעי הריקוד שהעלתה לאינסטגרם, הביעו בה רבים באיראן תמיכה. כאות סולידריות, נשים רבות העלו לרשתות החברתיות סרטונים שבהן הן נראות רוקדות, חלקן גם ברחוב

צילום: מתוך ערוצי הטוויטר והאינסטגרם של מאדה הוז'ברי, עריכה: שניר דבוש

גולשים ברשתות החברתיות באיראן הביעו זעם בעקבות הידיעה על מעצרה של כוכבת רשת, שפרסמה סרטונים שלה באינסטגרם כשהיא רוקדת וללא רעלה. גולשים רבים פרסמו סרטונים והודעות בתמיכה במאידה הוז'ברי בת ה-18, ואחד ההאשטגים הנפוצים ביותר בימים האחרונים הוא "ריקוד_הוא_לא_פשע". נשים רבות העלו סרטונים שלהן כשהן רוקדות בעצמן. חלקן עשו כך כשהן עם גבן למצלמה, מחשש שיזוהו על ידי הרשויות.

המחאה התעוררה אחרי שהטלוויזיה הממלכתית שידרה ביום שישי קטע וידאו שבו מודה הוז'ברי בכך שהפרה את הנורמות המוסריות, אולם היא התעקשה כי זאת לא הייתה כוונתה. לא ברור אם הודאתה נעשתה תחת לחץ כפי שקורה במקרים רבים באיראן.

הוז'ברי פרסמה כ-300 סרטונים בחשבון שלה, וברבים מהם היא נראית רוקדת וללא כיסוי ראש, כפי שהיא מחויבת. להוז'ברי יש כ-43 אלף עוקבים וברשתות החברתיות קראו לשחרורה המידי, תוך גינוי הרשויות באיראן.

מאדה הוז'ברי, נערה איראנית שנעצרה בשל סרטוני ריקודים באינסטגרם. אתר רשמי
הודאתה שודרה בטלוויזיה. הוז'ברי/אתר רשמי

הרפובליקה האסלאמית מחייבת נשים ללבוש כיסוי ראש ובגדים צנועים וריקודים מעורבים בין גברים לנשים אסורים. אחרי תקופה שבה היה נדמה כי חלה הקלה מסוימת באכיפת לבישת החיג'אב, החריפה המשטרה את צעדיה נגד נשים שקראו תיגר על השלטונות וחשפו בגלוי את ראשן. לפי דיווחים שונים, כמה רקדניות נוספות נעצרו בשבועות האחרונים בשל עבירות על קוד ההתנהגות והלבוש.

המגמה השתנתה מאז גל המחאה נגד המשטר בתחילת השנה, שבאחד מרגעיו הזכורים ביותר עמדה אישה בלב טהראן כשהיא מניפה את החיג'אב שלה בהתרסה. למשך כמה שבועות היא נעלמה, עד ששוחררה בחזרה לבית ברקע חשש בקרב חלקים בציבור לשלומה.

המשטרה באיראן הבהירה כי היא מתכננת לסגור חשבונות דומים של הוז'ברי באינסטגרם, ומערכת המשפט שוקלת לחסום לגמרי את הגישה לאתר הפופולרי. טהראן כבר חסמה את הגישה לפייסבוק, לטוויטר ולטלגרם, אך אזרחים רבים ממשיכים להשתמש ברשתות החברתיות הללו דרך שרתים עקיפים.

סרטון מחאה של אמנסטי

  • עוד באותו נושא:
  • איראן

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully