וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

עם סמכויות נרחבות: ארדואן הושבע לכהונה שנייה כנשיא טורקיה

9.7.2018 / 17:46

בטקס בפרלמנט הבטיח האיש החזק ביותר במדינה ב-15 השנים האחרונות "לרומם" את כבוד המדינה. במסגרת שינוי המשטר, בוטל תפקיד ראש הממשלה והנשיא יוכל לבצע מהלכים רבים ללא אישור המחוקקים

צילום: רויטרס, עריכה: שניר דבוש

נשיא טורקיה רג'פ טייפ ארדואן הושבע היום (שני) לכהונה נוספת והבטיח לבנות "טורקיה חזקה" יותר. זאת, לאחר ניצחונו בבחירות לנשיאות המדינה שאחריהן שונתה שיטת הממשל מפרלמנטרית לנשיאותית. ארדואן קיבל לידיו סמכויות נוספות, ומבקריו חוששים כי אלו ישמשו אותו להדק את שליטתו ולדכא את האופוזיציה בצורה מוגברת.

"כנשיא, אני נשבע היום מול האומה וההיסטוריה הטורקית לעשות כל שביכולתי כדי להגן כדי להגן ולרומם את כבוד הרפובליקה הטורקית, ולמלא את חובותיי ללא משוא פנים", הכריז ארדואן בטקס ההשבעה בפרלמנט באנקרה, שאיבד מסמכויותיו לטובת הנשיא. בין היתר, גם בוטל תפקיד ראש הממשלה וארדואן יוכל למנות את שריו ללא אישור המחוקקים.

מערכת הממשל החדשה מהווה את השינוי הגדול ביותר בשלטון המקומי מאז הוקמה הרפובליקה הטורקית על חורבן האימפריה העות'מאנית לפני כמעט כמאה שנה. ארדואן, האיש החזק ביותר במדינה ב-15 השנים האחרונות, נתפס על ידי יריביו כמי שרוצה לשחזר את ימי הזוהר של האימפריה ולמחוק את יסודות החילוניות של אבי האומה כמאל אטאטורק.

נשיא טורקיה, ארדואן,  בפרלמנט הטורקי באנקרה 9 ביולי 2018. רויטרס
החליש את סמכויות הפרלמנט. ארדואן, היום/רויטרס

ארדואן ביסס את שלטונו מאז ניסיון ההפיכה נגדו דרך מצב החירום ששורר מאז. האו הבטיח לבטל אותו אם ייבחר, אך עתה הוא אינו זקוק לו עוד כדי לשלוט כרצונו. רק אתמול סולקו 18 אלף עובדים מהשירות הציבורי, שהצטרפו לכ-160 אלף איש נוספים. מספר דומה של אנשים נעצר, ויותר מ-50 אלף איש מהם הואשמו בעבירות שונות והם מוחזקים במעצר במהלך משפטם.

בעלות בריתה של טורקיה במערב גינו את המעצרים ההמוניים, ומבקריו של ארדואן מאשימים אותו בכך שהוא השתמש בניסיון ההפיכה כתירוץ לדכא את ההתנגדות לשלטונו. הנשיא ותומכיו טוענים כי הצעדים הכרחיים מול האיומים הביטחוניים הנשקפים למדינה.

בהמשך, נשא המנהיג בן ה-64 דברים בפני מנהיגים מהעולם בארמון הנשיאות באנקרה. "אנחנו, טורקיה והעם הטורקי, מתחילים היום מחדש. אנחנו מותירים מאחור מערכת שגבתה מארצנו מחיר כבד בכאוס פוליטי וכלכלי".

כעדות להתרחקות של טורקיה, חברת נאט"ו, מהמערב, שום מנהיג ממדינה מערבית בולטת השתתף בטקס. בין 50 הנשיאים, ראשי הממשלות ובכירים זרים אחרים היו נשיא ונצואלה ניקולס מדורו, ראש ממשלת רוסיה דימיטרי מדבדב ונשיא סודאן עומר אל-בשיר, המבוקש בבית הדין הפלילי בהאג בגין פשעי מלחמה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully