וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בבית היהודי מאיימים: נתנגד לחוק הלאום אם הנוסח לא יתוקן

9.7.2018 / 12:16

בעוד נתניהו מעוניין להעביר את החוק בקריאה שנייה ושלישית תוך שבועיים, בסיעה מאיימים להצביע נגדו אם לא יושב לנוסח החוק הסעיף המקבע את מעמד המשפט העברי, שהושמט לדרישת ישראל ביתנו. עוד בנוסח החדש: הקמת יישובים ליהודים בלבד, מעמד השפה העברית והתקווה

צילום: ערוץ הכנסת, עריכה: יאיר דניאל

(בווידאו: אישור חוק הלאום בקריאה ראשונה לפני כחודשיים)

ראש הממשלה בנימין נתניהו הצהיר אתמול כי הוא מעוניין לקדם את חוק הלאום בקריאה שניה ושלישית עד סוף המושב הנוכחי תוך פחות משבועיים, אולם בבית היהודי מאיימים היום (שני) להצביע נגד החוק אם יושמט ממנו סעיף המשפט העברי. הסעיף הוסר בנוסח הנוכחי לבקשת ישראל ביתנו וגורמים נוספים בקואליציה, והוא אושר בקריאה ראשונה.

חוק הלאום מוגדר כחוק יסוד, וכדי לאשרו נדרש רוב של 61 חברי כנסת. על כן צפוי מאבק עיקש על כל קול. ח"כ ניסן סלומינסקי (הבית היהודי) המכהן גם כסגן יו"ר הוועדה המשותפת לחוק הלאום איים הבוקר כי יתנגד לנוסח והבהיר כי יצטרפו אליו שאר חברי מפלגתו אם לא יופיע בו הסעיף המדובר.

ראש הממשלה, בפתח ישיבת הממשלה, משרד רה"מ, ירושלים 3 ביוני 2018. רויטרס
מעוניין לקדם את החוק עד לתום המושב הנוכחי. נתניהו/רויטרס

"לא יעלה על הדעת שבחוק הלאום לא ייכנס הנושא של משפט עברי", אמר ח"כ סלומינסיקי. "זהו חוק שעבר בכנסת לאחרונה, וראשי הליכוד התחייבו כי ייכנס לחוק הלאום. האם הליכוד החליט לזנוח את המשפט העברי?".

בקואליציה הפיצו היום את הנוסח החדש לאחר שינויים שנערכו בו, בכפוף לשיחות שקיימו עם ראשי סיעות הקואליציה. מהנוסח החדש עולה כי "עברית היא שפת המדינה" ומעמד השפה הערבית והשימוש בה ב"מוסדות ממלכתיים או בפניהם תהיה בחוק או על פיו", כלומר בחוק אחר.

ניסן סלומינצקי באירוע של הבית היהודי הצגת הרשימה בכפר המכביה, ינואר 2015. ראובן קסטרו
איים בהתנגדות לחוק. ח"כ סולמינסקי/ראובן קסטרו

הנוסח החדש גם כולל את הסעיף שמאפשר להקים יישובים ליהודים בלבד. לפי סעיף זה "המדינה רשאית לאפשר לקהילה, לרבות בני דת אחת או בני לאום אחד, לקיים התיישבות קהילתית נפרדת". היועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט הביע התנגדותו לסעיף, אולם בליכוד לא מוותרים ומתעקשים להשאירו.

הסרת סעיף המשפט העברי עלולה ליצור עימות בתוך הקואליציה לאור התנגדותה של הבית היהודי. הנוסח הנוכחי מעגן בדומה לקודמיו את המנון המדינה, סמליה ואת ירושלים כבירת ישראל. יום העצמאות, כך לפי הנוסח הנוכחי, "הוא יום החג הלאומי הרשמי של המדינה". גורם בקואליציה אמר כי "מדובר בנוסח לדיון. אין הסכמה מוחלטת עליו".

שר הביטחון אביגדור ליברמן בטקס החלפת מתאם הפעולות בשטחים. הלל מאיר/TPS, מערכת וואלה! NEWS
סעיף המשפט העברי הוסר לבקשת ישראל ביתנו. ליברמן/מערכת וואלה! NEWS, הלל מאיר/TPS

יו"ר מרצ תמר זנדברג, קראה ליו"ר כולנו משה כחלון,ולחברי מפלגתו שלא לתמוך בחוק. לטענתה מדובר בחוק "גזעני ומיותר שכל מהותו היא סיבוב של נתניהו על חשבון אזרחי ישראל הערבים ועל חשבון הדמוקרטיה הישראלית. לא בשביל זה הגעתם לפוליטיקה, אני קוראת לכם לא לשתף פעולה עם הטירוף הזה ולבלום את חקיקת חוק הלאום. זה בידיים שלכם, אל תקחו על עצמכם עוד כתם שחור בספר ההיסטריה".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully