וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

החוקרת שנמנע מינויה בשל תמיכתה בסרבנות: "אקוניס חיפש כותרות"

פרופ' יעל אמיתי, שנחשבת לאחת החוקרות המובילות בתחום מדעי המוח, מתחה ביקורת נגד השר בשל הכנסת שיקולים פוליטיים בהחלטה שלא למנותה לוועדה המדעית. "שלפו לי עצומה מ-2005, ברור שהוא חיפש רעש". אקוניס: "היא לא יכולה לייצג את מדינת ישראל"

פרופסור יעל אמיתי, חוקרת מדעי המוח ששר המדע והטכנולוגיה אופיר אקוניס מנע את מינויה בשל עצומה התומכת בסירוב שירות בשטחים, סיפרה הבוקר (שני) כי גילתה אודות ההחלטה שלא למנותה לוועדה המדעית רק מהדיווחים בכלי התקשורת. בשבת פורסם ב"ישראל היום" כי השר החליט שלא למנות את פרופ' אמיתי הנחשבת לאחת מהחוקרות המובילות בתחומה, לוועדה מדעית ישראלית-גרמנית משום שחתמה ב-2005 על העצומה המדוברת.

"שלפו לי עצומה מ-2005, ואז הבנתי שהתירוץ של השר הוא העצומה", סיפרה. "זה טירוף. הייתה לו שנה שלמה לבחור מישהו שלא חתם על העצומה, לא היה צריך להגיע לדקה ה-90. יש דרכים לבצע את הבחירה הזו בשקט, אבל הוא חיפש את הרעש".

אופיר אקוניס בוואלה טוק 8 במאי 2017. ראובן קסטרו
התגאה במהלך. שר המדע אופיר אקוניס/ראובן קסטרו

אמיתי, חוקרת באוניברסיטת בן גוריון, ציינה כי לפני כחודש קיבלה פנייה ממשרד המדע להצטרף למועצת הנגידים של הקרן הישראלית-גרמנית למחקר מדעי (GIF), והשיבה בחיוב. הקרן, שבראשה יושבים שר המדע בישראל ושר החינוך והמחקר של גרמניה, מקדמת מיזמים מדעיים משותפים באמצעות מתן מענקים. בימים אלה הקרן הייתה אמורה לבחור את המחקרים החדשים שיקודמו.

אקוניס התגאה: "נלחמים בסרבנות"

פרופ' אמיתי ציינה כי אחרי שסיימה את ההליך הביורוקרטי, קיבלה את החומר שעליה לבחון לפני כעשרה ימים. אולם כעבור כמה שעות, קיבלה שיחה מאנשי הוועדה שבמהלכה נמסר לה שמינויה לא אושר וכי "יש עוד כמה בעיות".

"ניחשתי שזה קשור לשר כי ראיתי שהוא הממנה, אבל לא ידעתי בדיוק", הסבירה. לאחר כמה ימים פנתה למשרד המדע כדי לבדוק מה סטטוס המינוי, שכן עליה להספיק לעבור על החומר לפני התכנסות הוועדה. מהמשרד נמסר לה כי מינויה לא מאושר כי השר מסרב לחתום. בשלב זה פרופ' אמיתי פנתה לוועד ראשי האוניברסיטאות בניסיון להבין את השתלשלות האירועים מאחורי הקלעים. לדבריה, בוועדה הסבירו כי הם מעוניינים לפתור את העניין בשקט, כך שהדברים לא ייצאו לתקשורת. נאמר לי כי "גם לנו היה ברור שאקוניס מחפש תקשורת, וגם כדי לא לפגוע בגרמנים".

למרות מאמצי הוועדה, הדבר פורסם. השר אקוניס אף התגאה במהלך ובפוסט בפייסבוק שיתף את הכתבה תחת הכותרת: "תומכים בצה"ל - נאבקים בסרבנות!". אמיתי מצדה, הבהירה כי חתמה על עצומה המאפשרת סרבנות מצפונית לשירות מעבר לקו הירוק בלבד. "העצומה הייתה לאפשר סרבנות מצפון בשמאל לשירות בשטחים", אמרה. "עכשיו מאשרים סרבנות מצפון לחרדים, וכשיש סרבנות מימין לא לפנות יישובים". היא הוסיפה כי שני ילדיה סיימו שירות מלא בצה"ל. כמו כן, היא טענה כי במשך שנים היא מילאה תפקידים בוועדות דומות, אך דעותיה הפוליטיות מעולם לא שיחקו בהן תפקיד. "זו עבודה סופר מקצועית, הוא לא יכול להכניס לשם שיקול פוליטי", אמרה. "צריך להוציא את הדרג הפוליטי מהמקומות האלה".

הבוקר הסביר השר אקוניס בגלי צה"ל את מהלכיו בכך שקיימים שיקולים בבחירת נציגים לוועדה - המשמשים כנציגי מדינת ישראל. "פרופ' אמיתי לא מייצגת שם את עצמה, היא מייצגת מדינה", אמר. "כשהיא קוראת לסרבנות, בעיני היא אינה יכולה לייצג את מדינת ישראל. לא פסלתי אותה ולא סירבתי לחתום על מינויה בשל דעותיה. היא יכולה לחשוב מה שהיא רוצה". לדבריו, הוא לא בדק "אף עמדה פוליטית של מישהו שמונה במהלך שלוש השנים האחרונות בוועדות או במקומות אחרים במשרד המדע והטכנולוגיה".

האגודה לזכויות האזרח פנתה למשנה ליועץ המשפטי לממשלה, דינה זילבר, בבקשה שתורה לאקוניס למנות את אמיתי למועצת הנגידים של הוועדה. "יש חומרה מיוחדת בעצם העובדה שבמשרד המדע נערכה בדיקה לגבי עמדותיה האידיאולוגיות של פרופ' אמיתי, בבחינת האם המועמדת היא 'משלנו' או שמא היא גילתה אי אז בעבר 'חוסר נאמנות למשטר'", נמסר מהאגודה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully