וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אחרי 20 שנות איבה: אתיופיה ואריתריאה הכריזו על חידוש היחסים

8.7.2018 / 22:43

אבייה אחמד התקבל בחיבוקים בנמל התעופה באסמרה על ידי השליט איסאייס אפוורקי, שיקיימו פסגה ראשונה מסוגה ב-20 השנה האחרונות. זאת אחרי שאתיופיה הביעה נכונות ליישם את הסכם השלום שנחתם בתום המלחמה בשנת 2000

צילום: רויטרס, עריכה: יאיר דניאל

אתיופיה ואריתריאה הודיעו הערב (ראשון) על חידוש יחסיהן אחרי 20 שנה של נתק ושל איבה. זאת במהלך פסגה היסטורית באסמרה, בירת אריתריאה בין ראש ממשלת אתיופיה עם הנשיא המקומי איסאייס אפוורקי.

המשבר בין המדינות שרר מאז מלחמת גבול שבה נהרגו עשרות אלפי אנשים בשורות שתי השכנות. אלו חתמו על הסכם שלום בשנת 2000, אך אתיופיה סירבה לקבל את הפסיקה הסופית שהתקבלה שנתיים לאחר מכן על ידי ועדת בוררות. זו קבעה כי על אדיס אבבה לוותר על שטחים לטובת אסמרה, כולל על עיירת הגבול בדמה. מאז נותרו המדינות בסכסוך.

למרות האופטימיות, עדיין לא ברור מתי ייסוגו הכוחות האתיופיים מהשטחים השנויים במחלוקת עם אריתריאה.

ראש ממשלת אתיופיה ונשיא אריתריאה בשיחות באסמרה, 8 ביולי 2018. טוויטר, אתר רשמי
פריצת דרך ביחסים. נשיא אריתריאה/אתר רשמי, טוויטר

ביקורו של אבייה, שהגיע אחרי שמשלחת של נציגים מאריתריאה ביקרה באדיס אבבה לאחרונה, התאפשר אחרי שאמר כי יסכים לפסיקת הבוררות. ראש ממשלת אתיופיה מנהיג רפורמות מרחיקות לכת מאז עלה לשלטון לפני שלושה חודשים ובין היתר הוא קידם במהירות את הפיוס עם אריתריאה.

שני המנהיגים הכריזו בנאומים שנשאו כי שתי המדינות יפתחו שגרירויות וכן יתקינו קו טלפון ישיר בין שני המנהיגים. בנוסף לכך, יתחדשו הטיסות בין המדינות ואתיופיה אף תורשה להשתמש בנמליה של אריתריאה.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

זה כל כך טעים ופשוט: מתכון לבננות מקורמלות

בשיתוף חברת גליל

השניים נצפו כשהם מתחבקים וצוחקים. בחודש שעבר הפתיע אחמד כשקיבל את ההסכם שנחתם בין המדינות בשנות 2000, אחרי שנתיים של מאבק צבאי עקוב מדם.

השניים המשיכו לשיחות בארמון הנשיאות, מבלי לשאת דברים בפני התקשורת בנמל התעופה. אביי התקבל בחיבוקים על ידי קבוצת נשים, שרקדו לכבוד הגעתו של ראש הממשלה הצעיר, המוביל שורת שינויים דרמטיים בארצו מאז עלה לשלטון באפריל.

לפני הגעתו של אבייה, שר המידע של אריתריאה ימין גברמסקל כתב החשבון הטוויטר שלו: "זהו ביקור רשמי היסטורי והפסגה שתתקיים היא הראשונה מסוגה ב-20 השנה האחרונות. היא מבשרת על עידן חדש של שלום ושל שיתוף פעולה".

(עדכון ראשון: 11:43)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully