וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"סכנת חיים": מבצע להסרת שלטי פרסום פיראטיים בכבישים יצא לדרך

7.7.2018 / 9:32

עובדי "נתיבי ישראל" פתחו במבצע ל"ניקוי" כבישי ישראל משלטים בלתי חוקיים - ומיצוי הדין עם העומדים מאחוריהם. במשטרה הסבירו כי "מבט חטוף בשלט בנהיגה עשוי לגרום לתאונה קטלנית". לפי אור ירוק, התפתחות טכנולוגיית השלטים האלקטרוניים החמירה את הסיכון הבטיחותי

עריכה: איתי עמרם

מטיילים רבים ינצלו את סוף השבוע לטיולים ברחבי הארץ, ייצאו לחיק הטבע עם משפחותיהם ויחלפו לאורך עשרות קילומטרים בכבישי ישראל. אלא שבין הנופים ואתרי התיירות הם יתקלו במאות שלטי פרסום שנועדו ללכוד את עיניהם ולהפנות את תשומת ליבם למסרים הנעים מ"רהיטים במחירים משתלמים", דרך "חדרי שינה לתינוקות במבצע" ועד ל"טסטים במקום הכי שווה בעיר".

לכל שלטי הפרסום האלה מכנה משותף - תלייתם היא עבירה על החוק. לדברי עו"ד ענבל חפץ, סגנית מנהלת באגף הייעוץ המשפטי בחברת "נתיבי ישראל", "חוק הדרכים" אוסר על הצבת שילוט פרסומי לעיני משתמשי הדרך בכבישים בינעירוניים מאחר שהוא מהווה מפגע בטיחותי לנהגים, זאת אלא אם ניתן לפרסום היתר מוועדה מחוזית רלוונטית. מתקיני השלטים הלא חוקיים עלולים לעמוד בפני חיוב בהוצאות הסרת השלטים - ואף תיק פלילי. בימים אלה יצאה החברה, בשיתוף משטרת ישראל, במבצע רחב היקף להסרת השלטים הפיראטיים.

מבצע להסרת שלטי פרסום פיראטיים מכבישי ישראל. נתיבי ישראל, אתר רשמי
כמאה שלטים כבר הוסרו. מבצע הסרת השלטים/אתר רשמי, נתיבי ישראל

התופעה מתפשטת באזורים שאינם נאכפים על ידי הוועדות המקומיות, בעיקר ביישובים במגזר הערבי. לפי המידע שנאסף בחברת "נתיבי ישראל", כמאה שלטי פרסום הוסרו בידי פקחי החברה באזור שפרעם ומאות שלטים אחרים סומנו. בעתיד הקרוב צפויים פקחי החברה להגיע אל העומדים מאחורי אותם שלטים ולעדכן אותם בעבירה על החוק. לא פעם הם נאלצו להיתקל בסיטואציות רגישות מול בעלי העסקים, שמידרדרים לעיתים לאלימות.

"כל הצבת שלט פרסום בלתי חוקית מהווה סכנת חיים ממשית", הסביר מיכאל סירקין, מהנדס ומנהל מרחב צפון בחטיבת תפעול ואחזקה של חברת "נתיבי ישראל". הוא הוסיף הסרת השילוט הפרסומי הבלתי חוקי הוא "תהליך מורכב" שדורש "תיאומים רגישים מול גורמים משפטיים ומול משטרת ישראל". לדבריו, "לא אחת נעשים ניסיונות להעביר מסרים ישירים ועקיפים שנועדו לגרום לנו להירתע, אך נילחם בתופעה עד תום". הוא הבטיח כי "ימוצה הדין עם כל פורע חוק, לרבות ההליך הפלילי ותביעת ההוצאות לחברה".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

פיטרו חוגגת יום הולדת עגול ואתם נהנים ממבצע של פעם ב-60 שנה

בשיתוף פיטרו
מבצע להסרת שלטי פרסום פיראטיים מכבישי ישראל. נתיבי ישראל, אתר רשמי
"ימוצה הדין עם כל פורע חוק". מבצע הסרת השלטים/אתר רשמי, נתיבי ישראל

בכירים בחברה מסרו כי המבצע יסתיים רק לאחר "ניקוי" כבישי ישראל מהמפגע הבטיחותי. שניים מכבישי הצפון, כביש 85 וכביש 70, נחשבים למוקדים קשים לאכיפה, אך משטרת ישראל משתפת פעולה. קצין אגף תנועה מחוז צפון, סגן-ניצב שלומי נגר, אמר כי "לצד אכיפה ממוקדת נגד נהגים הנוהגים בצורה בריונית או רשלנית המסכנת חיים, משטרת ישראל גם מסייעת לרשויות השונות כדי לקדם בטיחות בדרכים ולמנוע תאונות במטרה לשמור על ביטחונם של משתמשי הדרך". לטענתו, "שילוט שאינו מוסדר גורם להיסח דעת ומגדיל את הסיכון לתאונה", מאחר ש"מבט חטוף בשלט במהלך הנהיגה עשוי לגרום לתאונה קטלנית".

בעמותת "אור ירוק" מצביעים על שינויים שעוברים שלטי הפרסום בשנים האחרונות, שלהם השפעה מכרעת על בטיחות הנוסעים. "התפתחות הטכנולוגיה מאפשרת התקנה של שלטים דינאמיים בעלי רזולוציה גבוהה, שיש בהם תוכן מתחלף, בניגוד לשלטים המסורתיים שבהם הוצגה תמונה קבועה", אמרו בעמותה. "שלטים אלקטרוניים אלה מאפשרים החלפה רציפה של תמונות, בדומה למסך הטלוויזיה, מה שמעלה את החשש כי הם מושכים את תשומת הלב של הנהגים במידה שמהווה סיכון בטיחותי. פרק הזמן שמוקדש על ידי הנהג לשלט, נגרע מתשומת ליבו לסביבה, כך שהוא לא יוכל להגיב במהירות הנדרשת לאירוע חריג".

מבצע להסרת שלטי פרסום פיראטיים מכבישי ישראל. נתיבי ישראל, אתר רשמי
"מבט חטוף עשוי לגרום לתאונה". מבצע הסרת השלטים/אתר רשמי, נתיבי ישראל

במהלך הנסיעה הנהג נזקק לאיסוף מידע שוטף מהדרך לגבי מיקום כלי רכב אחרים, הולכי רגל, תמרורים, רמזורים ושלטי רחובות. מחקרים בינלאומיים מצאו כי קיימת השפעה שלילית של שלטי הפרסום על תשומת הלב של הנהג בפעולות הנהיגה. על אף שייתכן שהיא מתבטאת בשיעורים ספורים משיעורי התאונות, היא עלולה להפוך לקריטית בתנאי תנועה מחמירים.

כבר בשנות ה-50 וה-60 נמצא במחקרים שנערכו באוסטרליה, באנגליה ובארצות הברית מגמת עלייה בתאונות שבהם נמצא חוסר תשומת ליבו של הנהג. התופעה נצפתה בעיקר בקטעי דרכים שבהם הנהגים היו חשופים לאמצעי פרסום. הפגיעה ביכולות עיבוד המידע החזותי ויכולת חלוקת הקשב עולה עם גיל הנהג והיא נחשבת לבולטת בקרב נהגים קשישים. בנוסף אליהם, גם הנהגים הצעירים פחות יעילים באיסוף מידע מהנהגים המיומנים יותר, ולכל גורם שעלול להסיח את דעתם השפעה משמעותית על בטיחות נהיגתו.

מבצע להסרת שלטי פרסום פיראטיים מכבישי ישראל. נתיבי ישראל, אתר רשמי
מבצע הסרת השלטים/אתר רשמי, נתיבי ישראל
מבצע להסרת שלטי פרסום פיראטיים מכבישי ישראל. נתיבי ישראל, אתר רשמי
מבצע הסרת השלטים/אתר רשמי, נתיבי ישראל
מבצע להסרת שלטי פרסום פיראטיים מכבישי ישראל. נתיבי ישראל, אתר רשמי
מבצע הסרת השלטים/אתר רשמי, נתיבי ישראל

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully