וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

טורקיה: על ישראל להפסיק את ההרג כדי שהיחסים ישובו לסדרם

שר החוץ של טורקיה מבלוט צ'בושואלו הבהיר כי הדרך לשיקום היחסים בין ארצו לישראל מחייבת בהפסקת הירי לעבר פלסטינים, זאת על רקע המהומות האלימות בגבול רצועת עזה. "ישראל חייבת להפסיק לנהוג באכזריות", הצהיר

צילום: רויטרס, עריכה: תומר לוי

(בווידאו: גינוי טורקי לישראל, לפני כחודשיים)

שר החוץ של טורקיה מבלוט צ'בושאולו התייחס היום (שישי) להידרדרות ביחסים בין ישראל לארצו, ואמר כי הדרך להשיבם למסלולם עוברת דרך שיקום היחסים עם הפלסטינים. "על ישראל להפסיק לנהוג באכזריות ולהפסיק את ההרג כדי שהיחסים ישובו לסדרם", אמר השר.

היחסים בין שתי המדינות הידרדרו שוב ב-14 במאי, אז התקיימו הפגנות לקראת יום הנכבה בגבול רצועת עזה. פלסטינים רבים הגיעו לגדר הגבול במסגרת הפגנת ענק שתוכננה על ידי חמאס לרגל האירוע, ובמחאה על פתיחת השגרירות האמריקנית בירושלים.

במהלך ההפגנות התקיימו עימותים אלימים בין פלסטינים לכוחות צה"ל שנערכו על הגדר מבעוד מועד. במהלך ההפגנות נהרגו 62 פלסטינים, מה שהצית שוב את היריבות בין ישראל לטורקיה, שנרגעה עם חתימת הסכם הפיוס בנושא משט המרמרה.

נזקי הפיצוצים בעזה, 30 ביוני 2018. סוכנות שיהאב, מערכת וואלה! NEWS
נזקי הפיצוצים בעזה, 30 ביוני 2018/מערכת וואלה! NEWS, סוכנות שיהאב

במסגרת הידרדרות היחסים, אנקרה הורתה תחילה לשגרירה בתל אביב לשוב להתייעצויות. נשיא טורקיה רג'פ טייפ ארדואן שרק לאחרונה ניצח שוב בבחירות במדינה, אמר בנאום שנשא בלונדון כי "ישראל היא מדינת טרור שמבצעת רצח עם".

בתגובה ישראל, החליטה לגרש את הקונסול הטורקי, מה שעורר תגובה נגדית נוספת מצד הטורקים - שקראו לקונסול ישראל באיסטנבול לצאת מהמדינה. פרט לשגריר ולקונסול, שאר השליחים הישראלים ממשיכים את עבודתם.

טאיפ ארדואן, עצרת בחירות באיסנבול, טורקיה, 24 ביוני 2016. רויטרס
הידרדרות ביחסים בעקבות מות הפלסטינים בהפגנות בגבול עזה. ארדואן/רויטרס

בעקבות הדברים, ראש הממשלה בנימין נתניהו הגיב בחריפות לאמירות ארדואן. "הוא בין התומכים הגדולים של חמאס ומכאן שאין ספק שהוא מבין היטב בטרור ובטבח", כתב בטוויטר. "אני מציע לו לא להטיף לנו מוסר". ארדואן בחר שלא לשתוק והשיב: "נתניהו הוא ראש ממשלת האפרטהייד שכובשת אדמות מידי אנשים חסר הגנה במשך יותר מ-60 שנה. יש לו דם של פלסטינים על הידיים והוא לא יכול לחמוק מפשעיו נגד טורקיה. רוצה שיעור במוסר? קרא את עשרת הדיברות".

נתניהו שוב לא נשאר חייב: "אדם ששולח אלפי חיילים טורקים לקיים את הכיבוש של צפון קפריסין ופולש לסוריה, לא יטיף לנו כשאנו מגינים על עצמנו מניסיון פלישה של חמאס. אדם שידיו מגואלות בדם של אינספור אזרחים כורדים בטורקיה ובסוריה הוא האחרון שיכול להטיף לנו על מוסר לחימה".

בתגובה לאמירות נתניהו, ארדואן צייץ: "חמאס אינו ארגון טרור והפלסטינים אינם טרוריסטים. זו תנועת התנגדות שמגנה על המולדת הפלסטינית נגד כוח כובש. העולם סולידרי עם הפלסטינים אל מול המדכאים שלהם".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully