וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

יפן: מנהיג כת האמת הצרופה שאחראי למתקפת הסארין בטוקיו הוצא להורג

6.7.2018 / 8:36

שוקו אסהארה ועוד שישה מחברי הכת הוצאו להורג בתליה,23 שנה אחרי מתקפת הטרור הקטלנית בהיסטוריה של המדינה. עוד 5,800 איש נפגעו מהגז הקטלני, שפיזרו חברי הכת שדגלו בתיאוריות אפוקליפטיות

שוקו אסהארה, מנהיג כת האמת הצרופה. GettyImages
היה עיוור למחצה. מנהיג הכת שוקו אסהארה/GettyImages

יפן הוציאה היום (שישי) להורג את מנהיג הכת ושישה מחבריה שהיו אחראים למתקפת הסארין במטרו בטוקיו ב-1995, שבה נהרגו 13 בני אדם במה שהיה למתקפת הטרור הקטלניות ביותר במדינה.

מנהיג הכת, צ'יזואו מצומוטו, שנודע בשם שוקו אסהארה, היה הראשון שהוצא להורג בתלייה. בהמשך הבוקר, המשיכו כלי התקשורת לדווח על תלייתם של יתר הנידונים למוות ומשרד המשפטים אישר זאת.

כת אום שינריקיו, שפירוש שמה הוא "האמת הצרופה", שילבה בין בודהיזם להינדואיזם לבין תיאוריות אפוקליפטיות, והיא הייתה אחראית לשורת תקיפות, הגדולה שבהן במטרו במרץ 1995. בנוסף ל-13 הקורבנות, נפגעו כ-5,800 איש במתקפה בטוקיו.

תמונות הגופות, רבות מהן בחליפות עסקים, הפזורות ברציפים השונים, הותירה בהלם את יפן והובילה להגברת אמצעי האבטחה בציבור כמו סילוק פחי אשפה לא שקופים, צעד שנותר בתוקף עד היום.

טיפול בנפגעים ממתקפת גז סארין במטרו של טוקיו, יפן, מרץ 1995. רויטרס
המתקפה הותירה את יפן בהלם. טיפול בנפגעים מחוץ לתחנת מטרו בטוקיו, 1995/רויטרס

הוצאות להורג הן נדירות ביפן, אך לפי הסקרים, רוב מוחץ בציבור תומך בעונש מוות. "אני חושבת שזה צודק שהוא הוצא להורג", אמרה שיזו טקשי, שבעלה, שעבד במטרו, סילק חבילה עם סארין מאחת הרכבות ומת כתוצאה מכך. "הוריו של בעלי וההורים שלי כבר מתו. אני חושב שהם היו מצרים על כך שהם לא זכו לשמוע את החדשות על הוצאתו להורג".

עם זאת, ארגון זכויות האדם הבינלאומי אמנסטי אמר כי על אף הצדק הדרוש, יש לשמור על זכויות האזרח. "עונש המוות לעולם לא יכול למלא זאת מאחר שזאת ההכחשה המוחלטת לזכויות אדם", מסר הירוקה שוג'י, האחראי על אזור מזרח אסיה בארגון.

20 שנים של משפטים

אסהארה בן ה-63, שסבל מעיוורון, נידון למוות עוד ב-2004 בגין 13 עבירות שונות, בהן המתקפה במטרו בטוקיו ועוד שורת תקיפות שבהן נהרגו לפחות 12 בני אדם. בסך הכול, 13 מחברי הכת נידונו למוות במהלך משפטים שהתקיימו ב-20 השנים האחרונות והסתיימו בינואר השנה.

הוא ייסד את הכת ב-1987 ואמר כי ארצות הברית תתקוף את יפן ותהפוך אותה לשממה גרעינית. הוא אף טען כי הוא נסע בזמן לשנת 2006 ושוחח עם אנשים על איך תיראה מלחמת העולם השלישית. בשיאה, מנתה הכת לפחות עשרת אלפים חברים ביפן ומעבר לים, כולל סטודנטים באוניברסיטאות המכובדות ביותר במדינה.

חלק מהחברים חיו במעין קומונה שהקים למרגלות הר פוג'י, שם הם למדו את תורתו, ערכו טקסים ביזאריים ואספו כלי נשק, כולל סארין. הכת עשתה שימוש בגז העצבים גם ב-1994, שפיזרה אותו בעיר מצומוטו שבמרז יפן במטרה להרוג שלושה שופטים שעמדו לפסוק נגדה. התקיפה, שכללה משאית קירור ששחררה את הגז כדי שזה יפוזר על ידי הרוח בכונת מגורים, לא הצליחה להרוג את השופטים אלא שמונה בני אדם אחרים. עוד מאות נפצעו.

  • עוד באותו נושא:
  • יפן
  • סארין

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully