וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

תקציב ייעודי וכלי אכיפה: השרים יצביעו על חוק הפיקוח על מעונות יום

5.7.2018 / 13:40

משרד הרווחה ומשרד האוצר הגיעו להסכמה על נוסח החוק שנועד להסדיר הפעלת מעונות לגיל הרך, את הליך הרישוי לפתיחתם וכן סנקציות נגד מפריו. החוק מגדיר תקציב של 280 מיליון שקל על פני שבע שנים למטרות אכיפה, התקנת מצלמות בגנים והכשרת מטפלות

עריכה: תומר לוי

(הפגנת הורים לאחר מות הפעוטה יסמין וינטה במעון בפתח תקווה, ביוני)

לאחר התנגדויות ממושכות של משרד האוצר לתקצב את חוק הפיקוח על הגנים והמעונות מגיל מגילאי אפס עד שלוש, ועדת השרים לענייני חקיקה תצביע ביום ראשון על ההצעה. שר הרווחה חיים כץ ושר האוצר משה כחלון הודיעו היום (חמישי) כי משרדיהם הגיעו להסכמות על נוסח ההצעה שתעלה להצבעה. על פי הצעת החוק תקבע חובת רישוי למעונות, שתכלול סטנדרטים שנועדו להבטחת שלומם וטובתם של הילדים - וכן הסדר לפיקוח על התנאים במעונות לצד כלי אכיפה מנהליים, סמכויות למפקחים וכן צעדי ענישה במקרה הצורך.

בנוסף לכך, הצעת החוק הממשלתית שתובא לאישור הוועדה תשית חובה על בעלי מעונות יום לפעוטות להוציא רישיון הפעלה, שאותו ייתן הממונה על מעונות במשרד העבודה הרווחה והשירותים החברתיים. תוקף הרישיון יהיה למשך שנה ולממונה תינתן הסמכות לחדשו לתקופות נוספות של שנתיים ובהמשך לתקופות נוספות של חמש שנים כל אחת. ההצעה אף תסדיר את הפיקוח על התנאים במעונות "להבטחת שלומם וטובתם של הילדים".

גן הילדים הגן הראשון שלי בבאר יעקב – ילדי הגן פונו לבית חולים בעקבות אכילת טונה. לירון מולדובן
הפעלת מעון ללא רישיון תיחשב לעבירה פלילית. אילוסטרציה/לירון מולדובן

ההצעה תגדיר גם כלי אכיפה מנהליים שיינתנו לממונה על המעונת, וכן סמכויות אכיפה והרתעה פליליות - בהן סמכות למתן צו הפסקה מנהלי לסגירת מעון, להטלת עיצומים כספיים על הפרות ספציפיות שנקבעו בחוק ואף התראות מנהליות. עוד נקבע כי הפעלת מעון יום ללא רישיון או בניגוד לתנאים שנקבעו בו תיחשב לעבירה פלילית.

התקציב להסדרת המעונות יעמוד על 280 מיליון שקל על פני שבע שנים ובנוסף לכך יוקצה כוח אדם נוסף לאגף מעונות היום במשרד הרווחה. התקציב נועד לשמש "להבטחת אכיפה אפקטיבית ויעילה לטובת שלומם וביטחונם של הילדים, תוך מתן תקציב ייעודי במסגרת החלטת הממשלה להדרכת והכשרת מטפלות וכן לצורך סבסוד התקנת מצלמות במעונות יום".

הפגנת הורים להצבת פיקוח בגני ילדים, 10 ביוני 2018. ראובן קסטרו
הפגנת הורים במחאה על מות הפעוטה יסמין וינטה במעון בפתח תקווה, בחודש שעבר/ראובן קסטרו

שני המשרדים העריכו כי החוק "יגיע להבשלה מלאה תוך שש שנים". בשלב ראשון יחול החוק על מעונות שבהם שוהים 28 פעוטות לפחות ובהמשך על מעונות שבהם 18 פעוטות לפחות. בתום השנה השישית ליישומו אמור החוק להיות מוחל על כל מעון יום שבו שוהים שבעה פעוטות או יותר.

לדברי השר כחלון, הסיכום שהושג בין שני המשרדים "מאפשר את הגברת הביטחון, השמירה והפיקוח על היקר לנו מכל - הילדים שלנו". לדבריו, יחד עם הצעתה של חברת סיעתו ח"כ יפעת שאשא ביטון בנושא התקנת מצלמות אבטחה בגני ילדים, ייגבר ביטחון ההורים וכן יישמר שמן הטוב של הגננות והסייעות. השר כץ הוסיף כי ההצעה קובעת "סטנדרט גבוה וברור להפעלה כיאה לילדנו הקטנים". לדבריו, "מדובר בפריצת דרך. עשינו את הטוב ביותר במסגרת התקציב שמשרד האוצר הקציב לנושא. התחלנו במהלך שיבטיח את שלומם של ילדי ישראל".

היוזמה של השר כץ לקידום חוק הפיקוח על המעונות מגיעה בנוסף לפרויקט האצת בינוי מעונות יום שייסד, שבמסגרתו נוספו כ-300 מעונות חדשים עבור 16 אלף פעוטות שהצטרפו למערך המפוקח והמסובסד של המדינה. בנוסף לכך, הוביל כץ מהלך להעלאת שכר המטפלות והחל מינואר 2017 התווספו בין 300-400 ש''ח מדי חודש לשכרן, בהתאם לוותק. לטובת ההורים, הוקדם הרישום למעונות היום לחודש אפריל במקום יולי - מה שמאפשר את קבלת הסבסוד מרגע כניסת הפעוט למסגרת. כמו כן, לצורך ייעול קצב הבינוי של מעונות יום חדשים, תקציב הבינוי מועבר לרשויות כבר בתחילת השנה במקום בסופו.

המועצה לשלום ילד: מתווה הצעת החוק - זריית חול בעיני הציבור

המועצה לשלום הילד מסרה לאחר פרסום מתווה החוק כי מדובר ב"זריית חול בעיני הציבור". במועצה דרשו מחברי הוועדה לזכויות הילד ומיוזמי הצעת החוק הפרטית ח"כ שאשא ביטון, ח"כ קארין אלהרר (יש עתיד) וח"כ יעקב מרגי (ש"ס) "לפעול להחלת החוק גם על מסגרות שבהם שוהים חמישה ילדים ומעלה כבר עתה".

עוד מסרו במועצה כי משמעות החלתו המדורגת של החוק היא כי "הפעוטות שיזכו להגנה תחילה הם אלה שממילא זוכים לה כיום, במעט המעונות המפוקחים". לצד זאת, בירכו במועצה על התחייבות המשרדים לקדם את הצעת החוק, שאותה כינו "קריטית ומחויבת מציאות", אך ציינו כי המתווה המדורג "ישאיר מאות אלפי פעוטות ללא מענה".

(עדכון ראשון: 13:06)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully