וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

נשיא מקסיקו החדש רוצה מהפכה בכלכלה, אך מבלי להפוך אותה לוונצואלה

2.7.2018 / 14:03

לופס אוברדור כבש את השלטון בניסיון השלישי שלו ומבטיח שלא להלאים את התעשיה או להעלות מסים, כדי להרגיע את המגזר הפרטי. הוא מקבל מדינה מוכת פשע ועוני, ובדרך לשינוי רדיקלי במצב הוא יצטרך להתמודד גם עם השכן הלא צפוי מהצפון

צילום: רויטרס, עריכה: איתי עמרם

אחרי שני ניסיונות כושלים להיבחר לנשיא מקסיקו, השלים הלילה (שני) אנדרס מנואל לופס אוברדור את משימתו הראשונה כשרשם ניצחון מוחץ בבחירות. הוא זכה בכ-53% מהקולות, בפער ניכר מיתר מתחריו, נציגי המפלגות הממוסדות ששלטו במדינה שבמרכז אמריקה במאה השנה האחרונה.

לופס אוברדור, בן 64, שם במוקד הקמפיין שלו את המאבק בשחיתות "המרושעת" והוא הבטיח שלא לחוס על אף אחד במלחמתו למען פוליטיקה נקייה. בפעמים הקודמות הקישור שעשו מתנגדיו לבין מנהיגי שמאל פופוליסטיים אחרים ביבשת, בראשם נשיא ונצואלה לשעבר הוגו צ'אבז, הפחידו את הבוחרים ועלו לו בהפסד, שלדברי לופס אוברדור - שלעתים מכונה בראשי התיבות של שמו, AMLO - גם היה מכור מראש.

ואולם, דווקא בתקופה שבה ירדה קרנו של השמאל הסוציאליסטי באמריקה הלטינית, הוא זכה לתחיה מחודשת במדינה שהתאפיינה בממשלי ימין, על אף החשש שהוא יוביל לקריסה כלכלית כפי שעוברת ונצואלה. ראש עיריית מקסיקו סיטי לשעבר ניסה להרגיע את הציבור, וגם את שכנותיה של מקסיקו - בראשן ארצות הברית - כי הוא אינו מחפש "להקים דיקטטורה, גלויה או נסתרת" וכי אין בכוונתו להלאים חלקים מהכלכלה.

נשיא מקסיקו הנבחר אנדרס מנואל לופז אוברדור מנופף לתומכיו במהלך עצרת תמיכה במקסיקו סיטי. רויטרס
מבטיח שלא להלאים את הכלכלה. לופס אוברדור, הלילה/רויטרס

במהלך קמפיין הבחירות הוא הרבה לחבוט בנשיא שמעבר לגבול דונלד טראמפ, ואף כונה "טראמפ של מקסיקו" בשל הצהרותיו הפופוליסטיות והתנגדותו הגורפת למדיניות ההגירה של נשיא ארצות הברית, שכללה עד לא מכבר הפרדת ילדי מהגרים מהוריהם במטרה להרתיע אותם מפני חציית הגבול. השניים שמרו על טון מפויס אחרי התבהרות התוצאות הלילה, אך לופס אוברדור רמז לכך שהיחסים עם וושינגטון יושפעו מהיחס למהגרים בשטחה.

"אנחנו נפעל למען יחסי ידידות ושיתוף פעולה עם ארצות הברית, על בסיס כבוד הדדי והגנה על אזרחינו החיים והעובדים בכבוד במדינה הזאת", אמר בנאום הניצחון שלו. שתי המדינות גם נקלעו לאחרונה למשבר ביחסי הסחר ביניהן, בעקבות הטלת מכסי מגן של טראמפ על יבוא פלדה ואלומיניום ממקסיקו, ורצונו לפתוח את הסכם הסחר של צפון אמריקה (NAFTA).

כדי להרגיע את המגזר הפרטי, הנשיא הנבחר, שייכנס לתפקידו ב-1 בדצמבר, אמר כי תקציב ממשלתו יהיה מרוסן וכי הוא לא מתכוון להעלות מסים. הבטחתו הראשונה היא להכפיל את גובה הפנסיות, כצעד ראשון לצמצם את שיעורי העוני הקשים ואת אי-השוויון החברתי.

תומכי אנדרס מנואל לופס אוברדור המועמד לנשיאות מקסיקו ב-2 ביולי 2018. רויטרס
שיעור מקרי הרצח מגיע לשיא. תומכי הנשיא החדש, הלילה/רויטרס

אולי יותר מהכלכלה, הסוגיה הבוערת ביותר שתונח לפתחו של נשיא מקסיקו החדש תהיה המאבק באלימות של קרטלי הסמים, שקבעה שיאים חדשים בשנים האחרונות. רק בקמפיין הבחירות עצמו נהרגו 130 מועמדים ופעילים פוליטיים, באחד מקמפייני הבחירות המדממים ביותר בעשורים האחרונים.

לופס-אוברדור אמר כי הוא יקיים דיונים ביטחוניים מדי יום, אם כי לא ברור אם הוא מתכוון להעלות מחדש את ההצעה השנויה במחלוקת שלו למלחמה בפשיעה - חנינה לעבריינים לא אלימים. "אני לא שולל את האפשרות הזאת כדי להשיג שלום", אמר בעימות בחירות בין המועמדים שהתקיים לאחרונה.

הנשיא החדש, בנה של משפחת סוחרים, צפוי ליהנות גם מרוב בקונגרס - קואליציית השמאל שבראשותו, "מורנה", בדרך לזכות ברוב המושבים בבית התחתון ובסנאט. הוא יחליף את הנשיא אנריקה פנה נייטו, שהתמיכה במפלגה המהפכנית הממוסדת (PRI) שבראשותו צנחה לשפל בשל השחיתות והפשיעה. נייטו לא יכול היה להתמודד לכהונה נוספת, אך יורשו סיים הרחק במקום השני.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully