וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

תרגיל בחירות או שחיתות חמורה? חקירת ראש העיר שמסעירה את הצפון

3.7.2018 / 18:17

ראש עיריית קרית מוצקין, הגיש תביעת לשון הרע נגד חוקר פרטי, קצין משטרה לשעבר, שחיבר דוח שכלל האשמות חמורות נגדו אך לא הוביל לכתב אישום. ארבע שנים לאחר הדוח, זומן צורי להעיד ביאח"ה לראשונה על הפרשה. כעת הוא דורש ממח"ש לחקור: האם במשטרה ניסו לסייע לנתבע

מדוע נחקר ראש העיר ערב בחירות מקומיות? ראש עיריית קריית מוצקין, חיים צורי, נחקר לפני כשבועיים ע"י יחידת להב 433 של יאח"ה, בחשד לשחיתות ציבורית. חוקריו הודיעו לו כי הוא חשוד בקבלת שוחד מקבלן וכן בגניבה והלבנת הון של כספי המתנ"ס בעיר. צורי שיתף פעולתו עם חוקריו, אבל מכחיש את החשדות מכל וכל, ומעלה טענות באשר לתזמון ונסיבות החקירה. בסוף השבוע שעבר הוא אף הגיש תלונה למחלקה לחקירות שוטרים במשרד המשפטים (מח"ש) על הזימון הזה לחקירה.

פתיחת חקירה כזו בעת הזו כנגד ראש רשות היא אירוע חריג, בהתחשב בבחירות המקומיות המתקרבות. צורי בן ה-74 מכהן כראש עיר זה 25 שנה, מאז 1993, ויתמודד באוקטובר על כהונה שישית. ביאח"ה משתדלים להימנע מפתיחת חקירות כאלה נגד מתמודדים בתקופה הרגישה הזו, למעט בתיקים בהם "אין ברירה", למשל כפי שעלה בשבוע שעבר בעניינו של ראש רשות מקומית אחרת בצפון, שם עלה חשד גם לעבירות מין. גם התיקים שכבר פתוחים בפרקליטות כנגד מועמדים בבחירות לרשות מקומית זו או אחרת, עוברים בימים אלה בחינה מדוקדקת, בהנחיית פרקליט המדינה שי ניצן, כדי לנסות ולהגיע בהם לכלל הכרעה באם להעמיד לדין או לסגור אותם עוד טרם הבחירות ולהודיע על כך לציבור, לטובת שיקול הדעת של הבוחרים. החקירה מותירה עתה את תושבי קריית מוצקין תמהים האם אמנם יש דברים בגו.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
ראש עיריית קריית מוצקין חיים צורי/מערכת וואלה!, צילום מסך

צורי טוען כי מדובר בתיק ישן וממוחזר, שתפר לו איש עסקים מקומי, גבי בן גלים, בסיוע תושב קרית ים, יוסי עמרה. לטענתו של צורי, השניים שכרו את החוקר הפרטי אלכס גולדשטיין - קצין משטרה לשעבר, ניצב משנה בדימוס, לשעבר ראש היחידה המרכזית של מחוז צפון במשטרה ובתפקידו האחרון ראש אגף חקירות ומודיעין במחוז. גולדשטיין חיבר דו"ח, ממנו עולות לכאורה טענות חמורות נגד ראש העיר המכהן: בין היתר, נטען כי צורי שותף במיזם לונה-פארק בקרית מוצקין; כי הוא פעל לאשר הלוואה של חצי מיליון שקלים למימון הקמת הפארק; כי הוא "פרט" המחאות של מתנ"ס קרית מוצקין בסך 100 אלף דולר אצל חלפן בנצרת ושילשל את הכספים לכיסו; כי ניסה דרך גורם נוסף לקבל מהמתנ"ס 1.6 מיליון שקלים עבור תשתיות ללונה פארק שכבר בוצעו ע"י קבלני העירייה, ולהתחלק בשלל עם אחרים; וכי דרש שוחד של מיליונים מקבלן שביקש לזכות בפרויקט בניית בניין עירייה חדש, ועוד כהנה וכהנה. אלה כאמור טענות חמורות, אלא שהדו"ח המדובר נכתב ופורסם עוד ב-2014. חלק מהטענות הועלו עוד ב-2012, וצורי טוען כי המשטרה שפתחה בחקירה כבר אז, לא זימנה אותו למסור את גרסתו ולו פעם אחת, כיוון שגם במשטרה הבינו כי מדובר ב"דו"ח הזוי ושקרי", לטענתו.

ב-2015 נעצר בפרשה הזו יגאל פדידה, מנהל גן החיות במתחם החי-פארק של קרית מוצקין המופעל על ידי חברת מתנ"סי העיר, בחשד ללקיחת שוחד ותיווך בו. אז טענה עורכת הדין תמי אולמן שייצגה אותו, כי חוקרי יאח"ה ניסו לשדל אותו לסבך את צורי ובתמורה - הוא ילך הביתה. "חד משמעית, מנסים דרכו להגיע לאנשים חשובים אחרים, שאין לו שום קשר איתם", אמרה בבית המשפט. אחרי כמה ימים הוא שוחרר. כתב אישום מעולם לא הוגש.

בינתיים, אך לפני חודשיים, באפריל, הגיש צורי בבית משפט השלום בחיפה תביעת לשון הרע על סך מיליון שקלים בגין הדוח, כנגד הקצין ונגד עמרה. "ראה זה פלא", אומר צורי, "לאחר חודש ימים מיום הגשת התביעה נגד קצין המשטרה לשעבר, נקראתי לחקירה על אירוע שקרה לפני ארבע שנים וחצי, ואשר אין לו שום קשר אלי". לטענתו, "אין מדובר בצירוף מקרים". חקירתו של צורי ארכה כשעה וחצי, ולדבריו היא הייתה סתמית. בתום החקירה בחרו ביאח"ה שלא להוציא אודותיה הודעה לתקשורת ומקורביו של צורי רואים בכך עוד אינדיקציה לכך שאין בה כלום, אבל פרטיה הודלפו ויומיים לאחר מכן העיתונאי מוטי גילת דיווח עליה.

נשיא המדינה ראובן ריבלין עם ראש העיר קרית מוצקין חיים צורי. 1 בספטמבר 2016. צילום מסך
צורי עם נשיא המדינה, ראובן ריבלין, ספטמבר 2016/צילום מסך

"כל הנסיבות מלמדות שזימון מרשנו נעשה לצורך הצגת חקירה זו בתקשורת", טוענים עו"ד טומי נדשי ועורכי הדין תומר אשש וקים רטוש ממשרדו, המייצגים את צורי, "נוכח הנסיבות הכה-חריגות של המקרה, עולה חשש כי ניתנה טובת הנאה לגורם שאישר את החקירה שבנדון, או למצער שחקירה זו נעשתה לבקשת איש משטרה בכיר לשעבר, אשר נתבע עתה בהליך אזרחי, ברם ברי כי החקירה נעשתה ממניעים זרים ולא ענייניים". לדבריהם, "חקירה זו באה לסייע לאיש המשטרה לשעבר, אלכס גולדשטיין, אשר טוען במסגרת הגנתו כי די לו בפעולות אשר נקט בטרם הוא פרסם את חוות דעתו נגד מרשנו על מנת לעמוד בנטל של הגנת 'תום הלב' הדרושה לו במשפט האזרחי, שכן הנה עתה, משטרת ישראל זימנה את התובע לחקירה על פי ממצאי 'חקירתו', דבר שלא נעשה משך 4 שנים, ולא בכדי!". עוד הם טוענים בפני מח"ש כי "אין להלום מצב שבו הרשות השלטונית תעשה שימוש לרעה בסמכותה, תוך שהיא מפרה ברגל גסה את חובת הנאמנות שלה לציבור, משל והמדובר בחרב להשכרה, הסר לבקשתו של כל אדם השוכר את שירותיה".

עורכי הדין דורשים ממח"ש בירור באשר לנסיבות הזימון החריג לחקירה תחת אזהרה של ראש עיר מכהן ערב תקופת הבחירות, כמו גם באשר לקשר של אותו גורם שאישר את החקירה לאלכס גולדשטיין ולמזמיני הדו"ח. צורי מבטיח לפנות בעניין ליועץ המשפטי לממשלה, לשר לביטחון פנים, ליו"ר השלטון המקומי ולראש יאח"ה, ויבקש למנות קצין בודק לחקור את השתלשלות העניינים התמוהה. "בריונות ברשת, קונסיפירציות ורוע - כל אלו לא יעיבו עלי", מבטיח צורי, "אני ממשיך בכל הכוח. אני מאמין באמת אבסולוטית אחת והיא זו שתנצח. לא אתן לאף אחד להכפיש את שמי, שלא דבק בו רבב, אחרי 25 שנות עשייה ציבורית".

החוקר אלכס גולדשטיין, בתגובה, דוחה על הסף את הטענה כי "הזמין את החקירה" כדי לבסס את כתב ההגנה שלו. "עוד הרבה לפני שצורי נחקר כבר הגשתי את כתב ההגנה שלי וטענת ההגנה שלי היא בכלל אחרת. הטענה שלי היא בחוק. אני לא יכול לעבור עבירת לשון הרע אם אני מוסר את הדברים למזמין הדוח. מה שהוא עושה עם זה עניין שלו".

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
עורכי הדין של דורשים ממח"ש בירור באשר לנסיבות הזימון החריג לחקירה תחת אזהרה של ראש עיר מכהן ערב תקופת הבחירות"ש/מערכת וואלה!, צילום מסך

"בכלל, הטענה הזו שתפרו לו תיק ביאח"ה מגוחכת וכל מי שמכיר את היחידה יבין את זה", אומר גולדשטיין, האומר כי הוא עומד מאחורי הדוח גם היום. "שיטת העבודה היא כזו: לפני הכל הם יבחנו חומרים שהוגשו להם, יעשירו אותם בראיות מוחשיות, יפנו לפרקליטות ויקבלו אישור לחקירה כנגד ראש רשות מכהן ורק לאחר שמתגבשת תמונה מורכבת ואמיתית יותר הם יפנו שוב לפרקליטות לאישור חקירה נקודתי של ראש עיר. אני מניח שכל זה נעשה".

אחרי ארבע שנים?

"נכון, לטעמי התנהלות יאח"ה לא הייתה נכונה", אומר גולדשטיין, בעצמו איש היחידה באחת מנקודות הקריירה שלו, "החקירה של צורי הייתה צריכה להיות במקביל למעצר שבוצע בתיק הזה לפני כמה שנים ובאותו זמן ובאותו מעמד היו צריכים לסיים את החקירה שלו. זה אבסורד שלא חקרו אותו, אבל אני חושש מאד שהפרקליטות לא אישרה ליאח"ה את החקירה".

"זה תרגיל בחירות, על מנת ליצור ספק כביכול בהאשמות שהגישו נגדו", אומר איש העסקים גבי בן גלים, "הוא היום לקראת בחירות אז הוא חייב ליצור עמימות, כאילו שאנשים המציאו כנגדו דברים. מה רצית שיעשה? זה חלק מהמשחק שלו. זה שקוף מאד. מה זה השטויות האלה, אנשים לא מטומטמים". בן גלים מאשר שהעביר את הדו"ח ליאח"ה: "מה לא חוקי פה? העברתי להם גם מספר הקלטות, עם תימלול. גולדשטיין עשה עבודה נאמנה והפך שמועות לראיות. צורי יודע שאם חלילה הוא לא ייבחר אז באותו היום הוא ייכנס לכלא. כל העכברים ייצאו החוצה. אז זה חלק מהטקטיקה. הוא יודע שהכוח שלו נשמר כל עוד הוא ראש עיר והוא נלחם על זה, על נפשו".

בן גלים לא מסתיר את דעתו על ראש העיר: "אדון צורי הוא עבריין. הוא פושע. שייתבע אותי. אין לי בעיה עם זה. אני מוכן להתמודד עם תביעה. הוא גם רצה לעשות איתי סולחה, גם זה לצרכי בחירות. אבל בחיים לא. זה בנאדם מושחת שגרם לי את הנזק העסקי הכי גדול בחיי. זה בלתי הפיך". הוא הוסיף כי "ראשי ערים ברחבי הארץ נעצרים על עבירות יותר מינוריות. פה הוא נהנה מחסינות מוחלטת. אף אחד לא נוגע בו. זה פשוט אבסורד. יש לו אנשים ביאח"ה שמגנים עליו. זה ראש עיר שנהנה מחסינות במשטרה. אין לי ספק בזה בכלל. זה שהוא טוען נגד המשטרה זה לצרכי בחירות". איך מסביר בן גלים את עיתוי הזימון לחקירה? "הפושעים פה באיזור כולל ראשי ערים כמו חיים צורי נהנים מאזלת היד של יאח"ה צפון. במרכז הוא כבר מזמן היה יושב מאחורי סורג ובריח. חבל שיאח"ה לא עובדת ביותר נמרצות וביותר רצינות. פעם הייתי אמור לשבת עם חיים צורי במסעדה ולהעביר לו 10,000 דולר, בהדרכת יאח"ה. יומיים לפני האירוע מצלצלת אשתו לאשתי ומבטלת. רק אני וקצין ביאח"ה ידענו על הפגישה הזו. אז מישהו ביאח"ה הדליף, גם בכך אין לי ספק". על דבר אחד בן גלים ויריבו המר חיים צורי מסכימים: "יאח"ה פה זו הבעיה".

מיאח"ה נמסר בתגובה לטענות צורי כי "כבכל חקירה של נבחר ציבור גם חקירה זו נוהלה בליווי ופיקוח של פרקליטות המדינה תוך אישור פעולות החקירה של הגורמים המוסמכים לכך. הניסיון להטיל דופי בצוותי החקירה הפועלים ביושרה ובמקצועיות, לא ירפו את ידיה של משטרת ישראל להמשיך בתפקידה וזאת מתוך מטרה להגיע רק לחקר האמת. כל טענה אחרת נועדה להטעות את הציבור. במח"ש מאשרים כי "התלונה של צורי התקבלה והיא תיבדק כמקובל". את תגובתו של יוסי עמרה לא ניתן היה לקבל. הוא שוהה בימים אלה בסין.

יוסי עמרה: אם לי מגיעה שנת מאסר לצורי מגיע עשר שנים

יוסי עמרה אמר בשיחה לוואלה! NEWS כי "אני לא טלית שכולה תכלת, היו לי בעיות עם המכס ויצאתי עם עבודות שירות. נבדקתי בפוליגרף שלוש פעמים ובשלושתן יצא שאני דובר אמת. אני מוכן להיבדק שוב, ולא חושש מתביעת לשון הרע של חיים צורי. בשבוע הבא אני חוזר לארץ מהביקור בסין ומוכן להתעמת על הדברים בכל מקום בכל זמן. הוא הגיש את התביעה כי לקראת הבחירות בחוגי בית אמרו לו 'אומרים עליך דברים ועובדה שאתה לא מגיב', אז לא הייתה לו ברירה והוא תבע. ברגע שייגמרו הבחירות תראה שהוא מבטל את התביעה, את בן גלים אני לא מכיר ואת אלכס איש משטרה לא הכרתי. חקרו אותי בלה"ב 433 לאורך שנה וחצי וגם להם סיפרתי הכול. אמרתי להם שעשיתי הלבנת הון, פרטתי צ'קים, אם מגיע לי שנה. לצורי מגיע עשר שנים".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully