וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אחרי קמפיין בחירות רצחני, מקסיקו עומדת לבחור נשיא שמאל פופוליסטי

ראש עיריית מקסיקו סיטי לשעבר לופס-אוברדור מבטיח להילחם בשחיתות ובפשע, שגובים מחירים כואבים, ובדרך להדיח את המפלגות ששלטו במדינה במאה השנה האחרונה. יותר מ-130 מועמדים ופעילים פוליטיים נהרגו מאז ספטמבר

צילום: רויטרס, עריכה: שניר דבוש

אזרחי מקסיקו בוחרים היום (ראשון) נשיא, פרלמנט ונציגים מקומיים בבחירות כלליות. מועמד השמאל הפופוליסטי, אנדרס מנואל לופס-אוברדור, הוביל בבטחה בסקרים, ואם ינצח הוא ידיח את שתי המפלגות ששלטו במדינה במשך מאה השנה האחרונה. כ-88 מיליון אזרחים בעלי זכות בחירה, ובנוסף לנשיא, הם יבחרו 128 סנאטורים, 500 חברי קונגרס ונציגים ברשויות המדינות המחוזיות והרשויות המקומיות.

קמפיין הבחירות אופיין באלימות פוליטית, מהקשות ביותר שחווה המדינה המרכז-אמריקנית בעשורים האחרונים. יותר מ-130 מועמדים ופעילים פולטים נהרגו מאז החל הקמפיין בספטמבר האחרון. אתמול, נורה למוות עיתונאי במסעדה בעיירה סבאן שמדינת המחוז הדרומית קינטנה רו. בשנים האחרונות הפכה מקסיקו לאחד המקומות המסוכנים ביותר בעולם עבור עיתונאים.

רבים מהמצביעים רוצים להחליף את ממשלתו של הנשיא היוצא אנריקה פנייה נייטו, בשל זעמם על המצב הכלכלי ועל השחיתות והפשיעה הגואות. לופס אוברדור, בן 64, שם במוקד מצע הבחירות שלו את המאבק בשחיתות והוא מבטיח להעלות את המשכורות והפנסיות של התושבים, שנפגעו בשל השחיתות של האליטה הפוליטית והעסקית במדינה.

המועמדים המובילים לנשיאות מקסיקו, משמאל לימין: לופס אוברדור, מדה ואנייה. רויטרס
שלושת המועמדים המובילים משמאל לימין: אוברדור, מדה ואנייה/רויטרס

מועמד השמאל התמודד גם בשתי מערכות הבחירות האחרונות והוא מאשים את שתי המפלגות ששולטות במקסיקו במאה השנים האחרונות - המפלגה המהפכנית הממוסדת(PRI) ומפלגת הפעולה הלאומית (PAN) - בהיותן חלק מ"מאפיה שלטונית". לופס אוברדור עומד בראש קואליציית השמאל, בהובלת מפלגתו "מורנה".

יריבו הקרוב ביותר הוא ריקרדו אנייה, מועמד ה-PAN, שמוביל קואליציית מרכז-ימין, שמזהיר כי לופס-אוברדור הוא פופוליסט שאי אפשר לסמוך עליו לניהול כלכלת המדינה. מועמד מפלגת השלטון הוא חוזה אנטוניו מדה, ששימש בעבר שר אוצר.

על אף שכלכלתה של מקסיקו היא השנייה בגודלה באמריקה הלטינית, הצניחה במחירי הנפט השפיעה על הפזו המקומי, שערכו מול הדולר ירד בצורה חדה. יותר מ-40% מהאוכלוסייה חיה מתחת לקו העוני והיקפי השחיתות והאלימות הגבוהים הובילו כמה חברות להפסיק את פעילותן במוקדי הפשיעה העיקריים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully