וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

איך פשיזם יכול להתעורר בכל מקום? שיחה עם תלמיד מניסוי "הנחשול"

28.6.2018 / 17:00

מארק הנקוק היה בשנת 1967 תלמיד בכיתה שבה נערך הניסוי שהראה איך חברה יכולה להפוך פשיסטית ואלימה. לאחר שהגיע לארץ וצפה במחזה ישראלי על פי הסיפור, אורן נהרי מדבר איתו על הדמיון בין האירוע האמיתי לעיבודים השונים ועל הרלוונטיות שלו להיום. וגם: כך משתנה סעודיה

עריכת וידאו: נעה לוי

בתכניתו השבועית "וואלה! גלובל" עוסק אורן נהרי, עורך חדשות החוץ של וואלה! NEWS בנושאים עולמיים עדכניים מזווית אחרת ובקצב מהיר. והפעם:

בפתח התכנית נהרי מזכיר כי השבוע לפני 25 שנה נכתב אחד המאמרים החשובים בהיסטוריה שקיבל את מספר התגובות הגדול ביותר שקיבל אי פעם מאמר בירחון המכובד Foreign Affairs - מאמר שכותרתו הייתה "התנגשות הציוויליזציות" מאת סמואל הנטינגטון. המאמר, שבהמשך עובד לספר, עומד על הטענה שההיסטוריה מתפתחת במאבקים בין תרבויות ואידיאלוגיות, מאבק שיש צדדים הרואים אותו בין "טוב" ל"רע". הנטינגטון כתב את המאמר כתגובת נגד למאמר של תלמידו, פרנסיס פוקויאמה שטען שההיסטוריה נגמרה והמערב והקפיטליזם ניצח את אויביו. בפרספקטיבה של היום, מי צודק?

במרכז התכנית מובאים 2 ראיונות. האחד, עם ד"ר מיכל יערי, מומחית לסעודיה, על שלטונו של מוחמד בן סלמן במדינה האיסלאמית והרפורמות שהוא מביא איתו - אחת הבולטות שבהן מתן רישיונות נהיגה לנשים, החל מהשבוע. מהן הרפורמות הנוספות? מדוע הוא מבצע אותן? ומה הסיכוי לנורמליזציה ביחסי סעודיה וישראל.

הראיון השני בתכנית: שיחה עם מארק הנקוק, תלמיד בבית הספר בקליפורניה שבו ערך המורה רון ג'ונס בשנת 1967 את ניסוי "הגל השלישי" שנודע בעיבודים שונים בהמשך כ-"הנחשול". ניסוי שהראה כיצד תנועת בני אדם או חברה יכולה להפוך פשיסטית ואלימה. הנקוק הגיע השבוע לארץ וצפה בתאטרון אורנה פורת בהצגה "הנחשול", הצגה מאת צביה הוברמן ובבימויו של רועי שגב. הוא מתייחס בשיחה לדמיון בין האירועים לעיבודים שנעשו על בסיסם ועל הרלוונטיות של הניסוי לימינו. צפו בתכנית.

  • עוד באותו נושא:
  • אורן נהרי

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully