וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

היועמ"ש על חקירות רה"מ: צייצנים ומפגינים לא מזיזים לי את קצה הציפורן

27.6.2018 / 10:45

מנדלבליט אמר בדיון בוועדת חוק, חוקה ומשפט של הכנסת כי לא יאפשר פגיעה בחובתו "להגיע לחקר האמת". עוד קרא היועמ"ש למי שטוענים שהחקירות בתיקי נתניהו הן מוטות או מהוות רדיפה "להיזהר בדבריהם"

צילום: ערוץ הכנסת, עריכה: יאיר דניאל

היועץ המשפטי לממשלה עו"ד אביחי מנדלבליט אמר הבוקר (רביעי) בדיון בוועדת חוקה חוק ומשפט של הכנסת כי הוא "ממש לא מתכוון להתפרק מחובתי להגיע לחקר האמת בגלל צייצנים, מפגינים או מתלהמים אחרים". לדבריו, אלה "ממש לא מעניינים אותי, הם לא מזיזים לי את קצה הציפורן. החובה המקצועית היא מעל הכול".

מנדלבליט קרא לטוענים שהחקירות בעניינו של ראש הממשלה בנימין נתניהו "הן מוטות, מפורכות, הזויות או מהוות רדיפה אחרי אנשים" להיזהר בדבריהם. עוד הוסיף היועמ"ש כי "מערכת אכיפת החוק על כלל גופיה היא מערכת מקצועית וישרה הפועלת כדי להביא לחקר האמת. אנחנו לא מסמנים או רודפים אף אחד. האינטרס היחיד שלנו הוא קיום שלטון החוק במדינת ישראל".

בדבריו בפני הוועדה, שהוגדרו כסקירה מטעמו ללא כותרת ייעודית, ביקש היועץ המשפטי "לעשות סדר" בנושא החקירות בתיקי נתניהו. לדבריו, "בחודש דצמבר 2016, כעשרה חודשים אחרי שהתחלתי לכהן כיועץ המשפטי לממשלה, ומספר חודשים לאחר שנבדקה בדיקה בנושא, החלטתי שיש בסיס ראייתי לחקור את ראש הממשלה כחשוד בעבירות פליליות מתחום טוהר המידות, בשני תיקי חקירה שונים". הוא הוסיף כי החליט על כך לאחר שהגיע למסקנה כי "היה קיים חשד סביר לביצוע מעשי עבירה מצד ראש הממשלה".

ועדת החוקה - היועמ"ש מנדלבליט מגיע לוועדת החוקה בכנסת. נועם מושקוביץ, נועם מושקוביץ
ביקש לעשות סדר בחקירות. מנדלבליט, היום/נועם מושקוביץ, נועם מושקוביץ

מנדלבליט הוסיף עוד כי החקירות בתיקים 1000 ו-2000 "הן גדולות מאוד, מבחינת ההיקף של פעולות החקירה וחומרי החקירה, מורכבות וממש לא פשוטות, הן בהיבט העובדתי והן בהיבט המשפטי".

כך, הוסיף, "בתיק 1000 יש לנו עדויות על מתן טובין לראש הממשלה, ובתיק 2000 יש קלטות בה נשמע שיח בין ראש הממשלה לבעלים של העיתון 'ידיעות אחרונות'. אולם, טועה מי שסבור כי ראיות אלה הן התיק כולו, חזות הכול, והיתר הוא 'בגדר עוללות'".

sheen-shitof

תוצאות מהיום ה-1

הפיתוח המהפכני לטיפולי אנטי אייג'ינג בבית - עכשיו בישראל

בשיתוף נומייר פלוס
ראש הממשלה בנימין נתניהו בתערוכת "3000 שנה לירושלים" במטה האו"ם בניו יורק, 8 במרץ 2018. אי-פי, AP
נתניהו/AP, אי-פי

לדבריו, "כל מי שיודע משפטים מבין כי ראיות אלה הן אכן ראיות חשובות מאוד, אך הן אינן ראיות שמסיימות חקירה. ההפך. אלה הן למעשה היו ראיות שרק התחילו את החקירה". הוא הוסיף כי חוקרי המשטרה פתחו בבדיקת התמונה העובדתית סביב ראיות אלו וכי הם "עושים כל שניתן כדי להשלים את בירורן".

מנדלבליט על עדי מדינה: "כשנבדק חשד כלפי רה"מ אנו מוכנים לשלם את המחיר"

מנדלבליט ביקש להציג לחברי הוועדה את משמעות ליווי החקירות בידי הפרקליטות ואמר כי חוקרי המשטרה עוסקים ב"לברר חשדות, לגבות עדויות ולתפוס מסמכים" ולאחר מכן מעבדים את ממצאי החקירה יחד עם צוות הפרקליטים המלווה. לדבריו, "אנחנו נמצאים בעיצומה של החקירה המשטרתית המלווה על ידי הפרקליטות".

עוד נדרש היועמ"ש לסוגיית גיוס עדי מדינה בתיקי נתניהו ואמר כי מדובר ב"כלי חשוב ואפקטיבי במאבק בשחיתות". לדבריו, "כריתת הסכם עד מדינה משמעה מתן טובות הנאה לחשוד בביצוע עבירות. זו אינה החלטה פשוטה, אך שוב - לשם בירור האמת ובשים לב לאינטרס הציבורי בתיקים משמעותיים אלה, כשנבדק חשד כלפי ראש הממשלה, אנו מוכנים לשלם את המחיר".

ועדת החוקה - היועמ"ש מנדלבליט מגיע לוועדת החוקה בכנסת. נועם מושקוביץ, נועם מושקוביץ
הדיון בוועדה, היום/נועם מושקוביץ, נועם מושקוביץ

לדבריו, הוא "ער לניסיון לעשות 'דה-לגיטימציה' למוסד של עד המדינה". דבר שלעיתים "נעשה מתוך מטרות פוליטיות, זהו גם חלק מקמפיין רחב יותר, שמכוון נגד רשויות אכיפת החוק והתביעה הכללית, על רקע חקירות מתנהלות".

עוד הוסיף מנדלבליט כי הוא "דוחה בכל תוקף את הטענות המועלות במסגרת הקמפיין הזה, כאילו גורם כלשהו או חלילה אפילו מערכת אכיפת החוק בכללותה, עוסקים ב'רדיפה' של אנשים".

"עדי מדינה שגייסנו בתיק 4000 מוסרים דברים בתיקים אחרים"

מנדלבליט התייחס בדבריו גם להשפעתו של תיק 4000 על תיקי החקירה הנוספים בעניינו של נתניהו ואמר כי זה הביא ל"צורך לקיים חשיבה והסתכלות כוללת על כל התיקים". זאת לדבריו, בשל "זיקה בין הדברים העולים בתיקים", ש"מעוררים שאלות משפטיות ועובדתיות דומות".

היועמ"ש הוסיף עוד כי ישנם עדים משותפים לשלושת התיקים וכי "לשם הערכה של מהימנות העדים והבנה של פרטים מסוימים בעדויות, יש צורך לראות את הדברים כמקשה אחת". לדבריו, "עדי מדינה שגייסנו בתחילת תיק 4000, לפני כשלושה חודשים, מופיעים לנו למעשה כעדים ומוסרים דברים גם בתיקים האחרים. מצב זה מטבע הדברים חייב לבצע השלמות חקירה מהותיות בתיקים האחרים, בהתאם לתהליך שדיברתי עליו מוקדם יותר".

שאול אלוביץ וניר חפץ, הארכת מעצר פרשת בזק, מחוזי תל אביב, 27 בפברואר 2018. ראובן קסטרו
עד המדינה ניר חפץ ובעל השליטה לשעבר בבזק שאול אלוביץ'/ראובן קסטרו

בדבריו קרא מנדלבליט "לכל אלו שקוראים להגיש כתב אישום עוד לפני שהחקירה הסתיימה" להמתין והוסיף כי "מדינת ישראל היא מדינה של שלטון חוק, שבה החלטות מתקבלות על פי הראיות ועל פי הדין בלבד". לדבריו, "גם לחשודים יש זכויות".

בהמשך הדיון השיב מנדלבליט על שאלות שהפנו אליו חברי הוועדה ואמר כי הוא "לא מקבל גישה שיש דד ליין לסיום החקירה". לדבריו, "אני לא פוליטיקאי ולא מתכוון להיות כזה. עם כל הכבוד לבחירות - אני מתעסק בחקירה. חקירות מתנהלות כמה שיותר מהר ובשום אופן לא אוותר על היסודיות והמקצועיות. לא יהיה ויתור על המקצועיות. מאחר ואני לא דמות פוליטית אלא איש מקצוע - אני מחפש את האמת".

(עדכון ראשון: 9:45)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully