וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ציידי המנהרות: אוגדת עזה מקימה יחידת לוחמה תת-קרקעית

26.6.2018 / 16:13

המלחמה במנהרות התת-קרקעיות מעזה עולה שלב, ובימים אלו מוקמת יחידה שתופקד על איסוף מידע מהחיישנים שהוטמעו לאורך הגבול. המאמץ מתקיים במקביל לבניית החומה התת-קרקעית, פרויקט שעלותו מיליארדי שקלים

צילום: דובר צה"ל

צה"ל, משרד הביטחון והתעשיות הביטחוניות השלימו בשנה האחרונה הטמעה של חיישנים בגבול רצועת עזה, במטרה לאתר את מנהרות הטרור של ארגוני חמאס והג'יהאד האסלאמי, שנחפרות מהצד הפלסטיני לצד הישראלי. מאמץ זה מתקיים במקביל לבניית החומה התת-קרקעית, פרויקט בעלות מיליארדי שקלים בפיקודו של תת-אלוף ערן אופיר, שגם במסגרתו מוטמעים חיישנים מתקדמים בתוך החומה.

המידע הרב שמצטבר מאותם החיישנים הביא להחלטה של מפקד אוגדת עזה, תת-אלוף יהודה פוקס, להקים מערך לוחמה תת-קרקע באוגדה. המערך כולל כשלב ראשון מעבדה המכונה "המוח": אנשי משרד הביטחון, גיאולוגים, קציני מודיעין, כותבי תורת לחימה, מומחי תוכן ויועצים מהצבא ומהשוק האזרחי בתחומים שונים.

כוחות צה"ל בגבול רצועת עזה, 30 במרץ 2018. דובר צה"ל, מערכת וואלה! NEWS
כוחות בגבול הרצועה, מרץ/מערכת וואלה! NEWS, דובר צה"ל

השלב השני הוא הקמת חמ"לים יחודיים בחטיבה הצפונית ובחטיבה הדרומית באוגדה, שירכזו את המידע הרב שהצטבר, ושבאמצעותו יהיה ניתן להעביר את המידע לשטח לשם בדיקות מגוונות, על מנת לשלול אפשרויות לחפירת מנהרות וסיוע במיפוי, נטרול והשמדה. ניתוח המידע העולה מהחיישנים דורש מקצועיות ומיומנות גבוהה, ולשם כך הוחלט להקים בית ספר מיוחד שיילמד את החיילות שינהלו את החמ"ל כיצד לאגור את המידע, לנתח אותו ולהפיק ממנו פעולות לאיתור מנהרות. יש לא מעט דילמות ואתגרים בתחום, וככל שתעלה הרמה המקצועית כך יוכלו הכוחות להשתפר ולאתר במהירות מנהרות שנחפרות תחת מידור מאוד גבוה.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

איך הופכים אריזת פלסטיק לעציץ?

בשיתוף תאגיד המיחזור תמיר
ראש המטה הכללי, רב-אלוף גדי איזנקוט, מפקד פיקוד הדרום, אלוף אייל זמיר ומפקד אוגדת עזה, תת-אלוף יהודה פוקס קיימו הערכת מצב ברצועת עזה.. דובר צה"ל
תא"ל פוקס עם הרמטכ"ל איזנקוט ומפקד פיקוד הדרום אלוף זמיר/דובר צה"ל

התחום השלישי כולל יחידת לוחמת תת-קרקע חדשה בצה"ל. לאחר שתא"ל פוקס ביצע בחינה מעמיקה לעולם המנהרות, הוא הגיע למסקנה כי נדרשת פעילות ביטחון שוטפת וקבועה וכוח מיומן שיתמחה בגזרה. בשנה האחרונה, שבה התגלו עשר מנהרות, פועלים בגזרה לוחמי יחידת יהל"ם של חיל ההנדסה. תא"ל פוקס החליט להקים יחידת תת-קרקע עבור האוגדה, שזה יהיה ייעודה בשגרה ובמלחמה. זאת, בעוד שליחידת יהל"ם יש בחירום מגוון משימות, ועל כן לוחמיה לא בהכרח יהיו פנויים למשימות האוגדה.

במסגרת הרעיון המהפכני הוחלט לגייס בשבוע האחרון לוחמים מיחידות שונות, בהם מומחים לתצפיות וסיור, שיהוו גרעין ראשונים ליחידת לוחמת התת-קרקע של עזה, שטרם נבחר לה שם. לשיטתו של מפקד האוגדה, הלוחמים יהיו מיומנים בהכרת החיישנים, ובזיהוי ואיתור מנהרות, ומשימתם הקבועה תיקרא "בט"ש מנהרות". הלוחמים יקבלו ציוד טכנולוגי מתקדם, ויהיו כפופים ישירות למפקד האוגדה. לפי הערכות של גורמים בפיקוד הדרום, משימותיה של היחידה יועתקו גם לגבול מצרים, שם אותרו שתי מנהרות בשנה החולפת.

מפקד פיקוד הדרום, אלוף אייל זמיר, ראש אגף המבצעים, אלוף ניצן אלון, מתאם פעולות הממשלה בשטחים, אלוף יואב (פולי) מרדכי, בגבול רצועת עזה, 30 במרץ 2018. דובר צה"ל, מערכת וואלה! NEWS
חיילים בגבול הרצועה, מרץ/מערכת וואלה! NEWS, דובר צה"ל

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully