וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

למות או לצעוד בחום: מסעות המהגרים המגורשים במדבר סהרה

25.6.2018 / 18:58

13 אלף מהגרים גורשו על ידי אלגי'ריה ב-14 החודשים האחרונים, ורבים מהם נעלמו ומתו תחת החום הבלתי-נסבל. "נשים שכבו מתות", סיפרה אחת השורדות בתחקיר של סוכנות הידיעות אי-פי

צילום: רויטרס, עריכה: תום זואילי

(בווידאו: מהגרים מגיעים לעיר הנמל ולנסיה, החודש)

אלג'יריה גירשה כ-13 אלף מהגרים אל מדבר סהרה ב-14 החודשים האחרונים, כולל נשים בהיריון וילדים - כך עולה מתחקיר של סוכנות הידיעות אי-פי. מהמהגרים נשללה הגישה למזון או למים, והם גורשו, חלק באיומי ירי, תחת השמש הקופחת. חלקם לא שרדו את המסע.

מאות מהגרים מגיחים מהאופק, כשהם נראים בתחילה ככתמים קטנים הצועדים בחום של עד 48 מעלות. בניז'ר, שאליה רובם מגיעים, ברי המזל צולעים דרך שטח הפקר של 15 ק"מ עד לעיירת הגבול אסמקה. אחרים ממשיכים לפסוע במשך ימים עד שצוותים של האו"ם מצליחים למצוא אותם.

מהגרים שגורשו מאלג'יריה מובלים במשאית למדבר סהרה, מאי 2018. AP
קבוצת מהגרים שגורשה מאלג'יריה/AP

מספר לא ידוע מביניהם מת. כמעט כל השורדים שתיארו את המסע בפני אי-פי - יותר מ-25 איש - אמרו כי חלק מאלו שצעדו עמם פשוט נעלמו במדבר.

"נשים שכבו מתות, אחרים נעלמו במדבר מאחר שהם לא ידעו את הדרך", סיפרה ג'נט קמרה, שהייתה בהיריון במהלך אותו מסע. "כל אחד היה לבדו". בקול כמעט נטול רגשות, היא תיארה לפחות שני לילות בלב המדבר עד שהיא ויתר חברי הקבוצה שלה חולצה, אולם היא איבדה את תחושת הזמן. "איבדתי את בני, את הילד שלי", אמר קמרה, אזרחית ליבריה. היא אמרה כי אישה אחת, שהייתה בשנות ה-20 לחייה, הפילה את התינוק בזמן המסע.

ג'נט קמרה, מהגרת מליבריה שגורשה מאלג'יריה לניז'ר, יוני 2018. AP
הצליחה לשרוד את המסע. ג'נט קמרה, אזרחית ליבריה, בניז'ר/AP

אלג'יריה האיצה את הגירושים ההמוניים שלה מאז אוקטובר 2017, עם הגברת הלחץ של האיחוד האירופי על מדינות צפון אפריקה כדי שאלו ימנעו מהמהגרים להגיע לאירופה דרך הים התיכון או דרך הגבול היבשתי עם ספרד.

דובר של האיחוד האירופי אמר כי הגוש מודע למעשיה של אלג'יריה, אך הוסיף כי "מדינות ריבוניות" יכולות לגרש מהגרים כל עוד הן מצייתות לחוק הבינלאומי. בניגוד לניז'ר, אלג'יריה לא קיבלה כספי סיוע מהאיחוד כדי להתמודד עם משבר המהגרים, על אף שהיא קיבלה 111.3 מיליון דולר כסיוע מאירופה בין 2014 ל-2017.

אלג'יריה לא מספקת נתונים רשמיים על היקף הגירושים שלה, אך מספר האנשים שחוצים את גבולה ברגל לניז'ר השכנה עלה מאז מאי אשתקד. הארגון הבינלאומי להגירה מסר כי בעוד שבאותו חודש מספר המגורשים היה 135, באפריל האחרון הוא כבר זינק ל-2,888. בסך הכול, 11,276 גברים, נשים וילדים שרדו את הצעדות המפרכות.

עוד לפחות 2,500 מהגרים אולצו לעבור מסלול דומה למאלי השכנה, ומספר לא ידוע מהם מת במהלך המסע.

"נקודת האפס"

המהגרים סיפרו כיצד מאות מהם נקשרו, הצטופפו במשאיות במשך שעות, במה שכונה "נקודת האפס", ואז הושלכו במדבר כשהורו להם לצעוד לניז'ר. הם הלכו, לעתים באיומי נשק.
"היו אנשים שלא שרדו זאת, הם התיישבו ואנחנו עזבנו אותם.

הם סבלו יותר מדי", סיפר אליו קנדה, נער בן 18 מסנגל. הוא אמר כי כעשרה אנשים התייאשו וקרסו. קבוצתו, שכללה כאלף איש, הלכה מהשעה 8:00 ועד 19:00. הוא מעולם לא ראה שוב את הנעדרים. "הם זרקו אותנו אל המדבר, ללא טלפונים, ללא כסף", אמר.

עדויותיהם של המהגרים אומתו על ידי סרטונים שנאספו על ידי סוכנות הידיעות אי-פי במשך חודשים, ובהם נראו מאות מהגרים מתרחקים משורות של משאיות ואוטובוסים, כשהם מתפרסים לאורך המדבר. שני מהגרים סיפרו כי כוחות שיטור ירו לעברם ובסרטונים נראו אנשים חמושים במדים עומדים על המשמר.

כלי רכב נטוש במדבר סהרה, ניז'ר, יוני 2018. אי-פי, מערכת וואלה! NEWS
המדבר הרוצח. כלי רכב נטוש בסהרה, החודש/מערכת וואלה! NEWS, אי-פי

ג'ו דניס מליבריה תיעד את הגירוש שלו באמצעות טלפון סלולרי שהוא החביא על גופו. בסרטון נראו אנשים מצטופפים על רצפת משאית פתוחה, כשהם מנסים לשווא להגן על עצמם מפני השמש והשוטרים. בקול חלוש, הוא תיעד כל חלק מהמסע שעברו.

"אתם עומדים בפני גירוש, באלג'יריה אין שום רחמים", הוא אמר. "אני רוצה לחשוף אותם עכשיו. אנחנו כאן, וראינו מה שהם עשו. יש לנו הוכחות".

הרשויות במדינה הצפון אפריקנית סירבו להגיב, אך בעבר הן דחו את הטענות על כך שהן זונחות את המהגרים במדבר ואמרו כי הטענות הן חלק "מקמפיין מרושע" שנועד להתסיס את המדינות השכנות.

"זאת קטסטרופה"

הסהרה הוא רוצח מהיר, שמותיר מעט מאוד מאחוריו. הארגון הבינלאומי להגירה מעריך כי על כל מהגר שמת בים התיכון, לפחות שניים נמקו במדבר - כ-30 אלף איש מאז 2014.

"הם מגיעים באלפיהם. אף פעם לא ראיתי גירושים המוניים כמו אלו", אמר אלחוסן אדוואל, חבר בארגון ההגירה הבינלאומי שעבר להתגורר בעיירת הגבול אסמקה כדי להתריע כשקבוצה חדשה מגיעה. לאחר מכן, הוא פועל לחלץ את אלו שנותרו במדבר. "זאת קטסטרופה".

רובם בוחרים לנסוע לעיירה ארליט באוטובוס של הארגון, שנמצאת במרחק של כשישה קילומטרים דרומה. לאחר מכן, היעד הבא הוא העיר אגדז הניגרית, ששימשה צומת דרכים עבור סוחרים ומהגרים אפריקנים במשך דורות. לבסוף, רובם ישובו למולדתם בטיסות במימון הארגון.

גם כשהמהגרים נעים בחזרה דרומה, הם חולפים על פניהם של אלו שמתקדמים צפונה, לעבר אלג'יריה ואירופה.
מדי ערב, בימי שני, עשרות משאיות עמוסות במהגרים מלאי תקווה עובדרות דרך מחסום שבפאתי העיר. הם נושאים עמם מים כשעיניהם מביטות לעבר העתיד.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully