וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

שובר את הקרח: כל מה שצריך לדעת על ביקור הנסיך וויליאם בישראל

24.6.2018 / 21:20

הדוכס מקיימברידג' צפוי לנחות לביקור מלכותי ראשון, בתום 70 שנים בהם נמנעו בני משפחת המלוכה מביקורים בישראל בשל התנגדות ממשלת בריטניה עקב הסכסוך הישראלי-פלסטיני. הוא יבקר ביד ושם, ייפגש עם רה"מ והנשיא, ואף ישחק כדורגל עם ילדים יהודים וערבים ביפו. כל הפרטים

עריכת וידאו:ניר חן

היסטוריה מלכותית בישראל: הנסיך וויליאם, הדוכס מקיימברידג', ינחת מחר (שני) לביקור רשמי ראשון אי פעם בישראל של בן משפחת המלוכה הבריטית. מאז קום המדינה ועד היום, משפחת המלוכה נמנעה מביקורים רשמיים בישראל, לאור התנגדות פוליטית של ממשלת בריטניה שטענה כי הדבר יתאפשר רק אחרי שיימצא פתרון לסכסוך הישראלי הפלסטיני. אחרי 70 שנה, הנסיך וויליאם, יורש העצר, ינחת בנמל התעופה בן גוריון ויהיה הראשון לשבור את החרם הלא רשמי. ישראל היא התחנה השנייה בביקורו של ויליאם במזרח התיכון, והוא יגיע לכאן לאחר יממה בירדן, ובהמשך השבוע הוא יבקר גם ברשות הפלסטינית.

"מטרת הביקור היא לחגוג את היחסים של בריטניה עם החלק הזה של העולם, אני מאוד נרגש מהביקור הזה", אמר שגריר בריטניה בישראל דיוויד קוורי בריאיון לוואלה! NEWS. "זה ביקור רשמי ראשון של בן מלוכה ואני רוצה שזו תהיה חגיגת השותפות בין ישראל לבריטניה. ביקור כזה יאיר באור חיובי את מערכת היחסים שלנו ויציג את החוזק שלהם".

הנסיך וויליאם יוצא מבית החולים לאחר שאשתו ילדה את ילדם ה3, לונדון, 23 באפריל 2018. רויטרס
ביקור רשמי ראשון בישראל. הנסיך וויליאם/רויטרס

וויליאם יתקבל בנמל התעופה בן גוריון על ידי שר התיירות יריב לוין ומשם ייסע לירושלים, שם ייפתח רשמית את ביקורו מחר בסיור ביד ושם. סבתא רבתא של וויליאם, אמו של הנסיך פיליפ, הנסיכה אליס, הצילה יהודים בשואה ביוון ועל כך זכתה בתואר חסידת אומות עולם. בהמשך היום, הנסיך ייפגש עם ראש הממשלה ונשיא המדינה, לפני שימשיך לסיור בתל אביב. וויליאם יפתח את ביקורו בעיר האורות במשחק כדורגל בהשתתפות ילדים ערבים ויהודים ביפו, ובערב יישא דברים בקבלת פנים רשמית שתתקיים במעון השגריר הבריטי, דיוויד קוורי, ברמת גן. ביום רביעי הנסיך ישתתף באירועי תרבות וחדשנות בתל אביב, ומשם ייסע לרמאללה שם ייפתח חלקו השני של הביקור - ברשות הפלסטינית.

בארמון קנזינגטון, משכנו של הנסיך, ניסו עד מאוד להרחיק את הפוליטיקה מהמסע, להתמקד בבני אדם, תרבות, הייטק וצעירים ולהדגיש כי מדובר בביקור היסטורי ופורץ דרך, אך הפוליטיקה הישראלית-פלסטינית הצליחה להכתים את ההכנות: בירושלים הביעו מורת רוח על הגדרת הביקור ברשות הפלסטינית, שכולל גם סיור במזרח ירושלים ובעיר העתיקה, כביקור ב"שטחים הפלסטיניים הכבושים". למרות שמדובר בטרמינולוגיה בה בריטניה משתמשת באופן רשמי במשך שנים רבות, ראש הממשלה תקף את בית המלוכה על ההגדרה ובישיבת שרי הליכוד הדגיש כי "ירושלים היא בירת ישראל לנצח נצחים". מצד שני, ברשות הפלסטינית רואים בביקור מעין התנצלות לא רשמית על הצהרת בלפור, שנחשבת לאבן דרך במאבק הציוני להקמת מדינת היהודים.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

קופת החולים המובילה מציגה: השירותים שיהפכו את החיים שלכם לקלים יותר

בשיתוף כללית
וואלה TALK דיוויד קוורי שגריר בריטניה בישראל. צילום: ראובן קסטרו, מערכת וואלה
"חגיגת השותפות בין המדינות". שגריר בריטניה בישראל, דיוויד קוורי/מערכת וואלה, צילום: ראובן קסטרו

"הטרמינולוגיה הבריטית לא השתנתה והיא זהה לזו שמגדירים במועצת הביטחון של האו"ם", הסביר השגריר קוורי. "צריך להדגיש שהוא (הנסיך) לא דמות פוליטית והוא לא כאן לדבר על פוליטיקה. הוא נתן הוראה ברורה לי ולצוות שלי שהוא רוצה 'לחוש את ישראל'. הוא לא רוצה, כמו בביקורים רבים, רק ללכת לכמה פגישות ולראות כמה הדגמות הייטק. הוא רוצה לחוש את המדינה לפגוש אנשים, לפגוש צעירים ולראות את העתיד הישראלי".

במהלך ביקורו ברשות, הנסיך וויליאם ייפגש עם יו"ר הרשות הפלסטינית אבו מאזן וכן עם צעירים ברמאללה, וביום חמישי בבוקר יסייר במזרח ירושלים, בעיר העתיקה ובהר הזיתים, שם קבורה הסבתא רבתא שלו אליס. במהלך הביקור בעיר העתיקה הדוכס יבקר גם בכותל המערבי. ביום חמישי אחרי הצהריים יסיים את ביקורו וימריא חזרה ללונדון. בגלל הרגישויות הפוליטית הגדולות, בתקשורת הבריטית מגדירים את המסע של ויליאם כ"נסיעה המאתגרת ביותר בחייו".

לו"ז ביקור הנסיך ויליאם בישראל. מערכת וואלה! NEWS
לו"ז הביקור המלכותי/מערכת וואלה! NEWS

הגעת הנסיך וויליאם לישראל מביאה לסיום מאמץ בן עשרות שנים של ירושלים לארגן ביקור רשמי של בן משפחת המלוכה בישראל, תוך הפניית אצבע מאשימה למשרד החוץ הבריטי ולקשריה של בריטניה עם נסיכויות ערביות באזור. במרוצת השנים ביקרו בישראל נסיכים ונסיכות בני משפחת וינדזור באופן פרטי, בהם סבו של וויליאם, הנסיך פיליפ, שביקר בישראל ב-1994 והשתתף בטקס העלאת עצמותיה של אמו אליס לישראל, ושנה לאחר מכן הנסיך צ'ארלס הגיע לירושלים כדי להשתתף בהלווייתו של ראש הממשלה לשעבר יצחק רבין. לפני כשנתיים צ'ארלס שוב נחת בישראל בנסיבות מצערות והשתתף בהלווייתו של הנשיא לשעבר שמעון פרס. כמו כן, אחותה של המלכה אליזבת, הנסיכה מרגרט, ואחיה של המלכה, הנסיך אדוארד, ביקרו בישראל באופן פרטי.

וויליאם מגיע לישראל ללא רעייתו, הנסיכה קייט, שילדה רק לפני כחודשיים את בנם השלישי, וילווה על ידי יועציו הבכירים בביקור. למרות היעדרותה, השגריר קוורי צופה כי הדבר לא יפגע בחגיגה: "כרגע הוא בא לבד, וזו עת נהדרת לחגוג את היחסים בין המדינות". לפי התכנון המקורי בארמון המלוכה, הנסיך הארי, אחיו הצעיר של הנסיך וויליאם, היה זה שהיה אמור לבקר בישראל, אך בדצמבר האחרון, לאחר שהנסיך הארי הודיע על נישואיו למייגן מרקל באביב הקרוב, הוחלט שאחיו הבכור יהיה זה שישבור את החרם המלכותי.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully