וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מלט בזול ומעבר חופשי: הלחץ המצרי על ישראל לקידום הקלות עבור חמאס

22.6.2018 / 13:30

ההחלטה לפתוח את מעבר רפיח הביאה לירידה בכניסת חומרי בנייה מישראל לרצועה - וכתוצאה מכך גם בבקרה על העברת מלט שעלול לשמש לטרור. מקורות בצה"ל הזהירו כי הכנסת הסחורות תעודד את חמאס להאיץ את בניית המנהרות לקראת מערכה עתידית מול צה"ל

צילום: דו"צ וסרטוני גולשים, עריכה: תומר לוי

(בווידיאו: נטרול מנהרת טרור מאזור רפיח בחודש שעבר)

בשבוע האחרון החליטה מצרים לפתוח ללא הגבלות מיוחדות את מעבר רפיח על מנת לאפשר מעבר של הולכי רגל ושל סחורות, במטרה לשחרר את הלחץ ברחוב הפלסטיני. תמונות הפלסטינים הממתינים לאישור הפקידים המצרים במעבר רפיח עוררו סיקור חיובי בכלי תקשורת הפלסטיניים. בנוסף לצעד זה, החליטו המצרים לאפשר לחמאס לייצא סחורות לרצועת עזה, בין היתר גם חומרי בנייה.

המלט המצרי נרכש על ידי חמאס במחירים זולים יותר מהמלט שנרכש בישראל או שמיובא מחו"ל ונכנס דרך מעבר כרם שלום לצורכי שיקום רצועת עזה. עם זאת, הוא מאפשר לזרוע הצבאית של חמאס להעביר חומרי בנייה ללא פיקוח ובקרה של מערכת הביטחון הישראלית.

פלסטינית מציגה מסמכים לאנשי חמאס לאישור מעבר לצד המצרי של מעבר רפיח ב-22 במאי 2018. AP
פלסטינית מציגה מסמכים לאנשי חמאס לאישור מעבר לצד המצרי של מעבר רפיח/AP

אחרי מבצע צוק איתן הוחלט בישראל לאשר מנגנון שכולל את מערכת הביטחון הישראלית, הרשות הפלסטינית וגורמי או"ם, המאשרים את העברת חומרי הבנייה מישראל לרצועת עזה דרך מעבר כרם שלום לצורכי שיקום - תחת בקרה ברורה ואכיפה. מטרת המנגנון היא למנוע העברת חומרי בנייה לידי הזרוע של חמאס וכן לסכל בניית מנהרות, בונקרים ומפקדות שיסייעו להם במלחמה עתידית נגד ישראל.

ירושלים העבירה לקהיר מסרים בעניין זה, אך לא חל שינוי במדיניות של מצרים, שבשנה האחרונה מפתחת מערכת יחסים קרובה עם ממשלת חמאס והזרוע הצבאית במטרה לסכל פעולות טרור בסיני ולייצב את האזור. לדברי מקור בכיר בצה"ל, המהלך המצרי מעורר דאגה במערכת הביטחון, שכן רק בשנה האחרונה סוכלו חפירת מנהרות, ובהן מנהרות שנחפרו מהשטח הפלסטיני דרך מרחב מעבר כרם שלום למצרים. העברת חומרי בנייה ישירות לחמאס, ללא פיקוח ובקרה, עשויות להגביר את קצב חפירת המנהרות של חמאס, כולל מבנים שישרתו פעילות טרור.

ND מהפכה בצמרת הביטחונית במצרים, הרמטכ"ל הודח. מערכת וואלה! NEWS
מצרים פיתחה מערכת יחסים קרובה עם חמאס. א-סיסי/מערכת וואלה! NEWS

עוד הוסיף המקור הבכיר כי מצרים העבירה מסרים לישראל שלפיהם מעבר רפיח יישאר פתוח עד להודעה חדשה, כל עוד אין מצד ישראל תהליך שנועד לקדם הקלות לריכוך המציאות האזרחית ברצועת עזה. המשבר ברצועת עזה החריף לאחר הטלת הסנקציות של הרשות הפלסטינית על ממשלת חמאס. לאור המצב שנוצר, חמאס הגביר את הטרור העממי כדי להניע תהליך להקלות על מצבו הכלכלי. בשלב אין אף תהליך רציני בטווח הנראה לעין שיכול לחולל שינוי כלכלי באזור.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully