וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

חוק איסור צילום חיילים בפעילות מבצעית אושר בקריאה טרומית

20.6.2018 / 17:07

ברוב של 45 חברי כנסת אושרה הצעת החוק של ישראל ביתנו, המבקשת להגביל ארגוני שמאל ופלסטינים שמטרתם לתעד את פעילות צה"ל. על פי הנוסח הנוכחי, מי שיצלם במטרה לפגוע בביטחון המדינה דינו עשר שנות מאסר

צילום: ערוץ הכנסת, עריכה: ליר שפיגלר

הכנסת אישרה היום (רביעי) ברוב של 45 ח"כים את הצעת החוק שתאסור צילום חיילי צה"ל במהלך פעילות מבצעית. ההצעה, שאותה יזם ח"כ רוברט אילטוב (ישראל ביתנו) נועדה להגביל ארגוני שמאל ופלסטינים שמטרתם לתעד את פעילותם של החיילים. 42 חברי כנסת הצביעו נגד ההצעה.

הנוסח הנוכחי של החוק קובע כי מי שצילם או הקליט חיילים בעת מילוי תפקידם, בכוונה לערער את רוחם של חיילי צה"ל ותושבי ישראל דינו חמש שנות מאסר. אם התכוון לפגוע בביטחון המדינה, דינו עשר שנות מאסר. עונשים דומים יוטלו, על פי החוק, על אלה שהפיצו את תכני הצילום או ההקלטה בתקשורת וברשתות החברתיות.

ח"כ אילטוב, שהציג את הצעת החוק, פתח את הדיון במליאת הכנסת בהקראת טוקבקים מהרשתות החברתיות שלפיהם מפלגתו היא "מפלגה של רוסים", ולכן היא מציעה הצעות חוק אנטי דמוקרטיות. "דווקא בשמאל הנאור שלנו פורצת הגזענות במלוא העוצמה", אמר אילטוב. "להגיע שסיעתי מקדמת הצעות חוק אנטי דמוקרטיות? אולי יש בעיה אחרת? אולי החיילים שאנחנו שולחים לחזית לא צריכים לעמוד בחזית המדינית, בפייסבוק או בעולם?".

תיעוד הרגעים שקדמו לירי: חיילים ואזרחים מסתובבים סמוך למחבל ללא חשש. מערכת וואלה! NEWS
עונשים כבדים יוטלו גם על מפיצי התמונות. זירת הירי שביצע אלאור אזריה במחבל מנוטרל בחברון, מרץ 2016/מערכת וואלה! NEWS

הממשלה הודיעה כי היא תומכת בהצעת החוק אך התנתה את תמיכתה בכך שהיא תקודם בתיאום עם משרד המשפטים ומשרד הביטחון בלבד, באופן שבו העונש יופחת לשלוש שנים מאסר כתוצאה מעבירה של הפרעה לחייל בעת מילוי תפקידו ללא קשר לאיסור צילום. השר צחי הנגבי שהציג את עמדת הממשלה אמר כי "הנוסח הנוכחי מעורר קשיים שונים". לדבריו, "ההצעה מנוסחת רחב מאד והיא עלולה לפגוע בחופש הביטוי באופן לא מידתי. אין למדינת ישראל מה להסתיר ואיסורים רחבים שאינם נדרשים מטעמי ביטחון המדינה או יחסי חוץ עלולים לייצר מראית עין בעייתית". הנגבי הוסיף כי "ככל שמדובר בשטח צבאי סגור או הפרעה לפעילות מבצעית, לחיילי צה"ל יש כבר כיום אפשרות לאכוף בשטח הפרעה לפעילות מבצעית".

ח"כ איל בן ראובן (המחנה הציוני) התנגד להצעת החוק ואמר כי היא "משדרת חולשה. אתם נותנים כלים לגורמים בינלאומיים ששואפים לגרור את חיילינו לבית הדין הבינלאומי בהאג. זו הצעה מנוגדת לרוח וערכי צה"ל. נתתם כלים לכל ארגוני החרם וה-BDS. זה חוק רע מיסודו".

יו"ר תנועת "אם תרצו" מתן פלג בירך על אישור הצעת החוק. "קיים הבדל עצום בין תיעוד עיתונאי לגיטימי לבין פעילות שבה אנרכיסטים ופעילים אנטי ישראליים משתמשים במצלמה ככלי שבעזרתו ניתן להפריע לחיילים שלנו מבלי שירחיקו אותם מהשטח", אמר.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully