וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בעד זועבי, נגד חוק הגיוס: הדילים של החרדים והערבים בכנסת

21.6.2018 / 18:44

הח"כים החרדים מתנגדים להרחקת ח"כ זועבי מהכנסת בזמן שהח"כים הערבים נמנעים מהצבעות על ענייני השבת. כשח"כ גפני אמר שהחרדים יתנגדו לחוק המואזין - ח"כ טיבי התקשה להסתיר את החיוך. שני הצדדים מכחישים את "הדילים הפוליטים" ביניהם

צלמים זמניים מורשים

ועדת הכספים של הכנסת פתחה שלשום (שלישי) דיונים בהצעה לסדר של ח"כ אחמד טיבי (הרשימה המשותפת) בנוגע לעדותה של מיכל עבאדי-בויאנג'ו, לשעבר החשבת הכללית במשרד האוצר, לפיה תקציב המדינה הוביל להעלאת מיסים מיותרת, אך ליו"ר הוועדה ח"כ משה גפני (יהדות התורה) הייתה הצהרה לא פחות מעניינת.

ח"כ גפני אמר כי "סיכמנו שחוק המואזין לא ימשיך הלאה". לדבריו, "שוחחתי עם ח"כ טיבי, וזו עמדת יהדות התורה וש"ס. זה חוק מרגיז ולא עושה משהו". זו לא הייתה הפעם הראשונה בה ח"כ גפני הצהיר כי החרדים יחסמו את החוק, אך הפעם ח"כ טיבי, שישב לצדו, התקשה להסתיר את החיוך. "גפני גילה שזו ציפור הנפש שלנו, יש הבנות ביננו", אמר ח"כ טיבי.

ח"כ מוטי יוגב (הבית היהודי), אחד היוזמים של הצעת חוק שתאסור על השמעת מואזין בבתי תפילה ומסגדים, רואה עצמו הנפגע העיקרי משיתוף הפעולה החרדי-ערבי. מאז שההצעה אושרה בקריאה טרומית הוא לא מצליח לקדם אותה. ח"כ יוגב טען כי "בין המפלגות החרדיות לרשימה המשותפת יש דיל במסגרתו החרדים יחסמו את החוק והערבים ימנעו בהצבעה על חוק הגיוס". הוא מיהר להאשים בפומבי את החרדים על כך שהם "ימכרו את ארץ ישראל, את עם ישראל ואת שנתם של אזרחי ישראל כדי להשתמט מגיוס לצה"ל".

פרומו הראיון המרכזי עם יעקב אילון וואלה TALK אחמד טיבי ה25 לינואר 2018. מערכת וואלה!
"הזהיר כי לכל שבת יש מוצאי שבת", ח"כ אחמד טיבי/מערכת וואלה!

דבריו של ח"כ יוגב הכעיסו את הח"כים החרדים, ובעיקר הציפו מחדש את השאלה סביב שיתוף הפעולה שלהם עם הח"כים הערבים. בתקופה האחרונה סירבו הח"כים החרדים לחתום על הדחת ח"כ חנין זועבי מהכנסת והתנגדו לקידום חוק הלאום שנוסחו יפגע בערבי ישראל. בנוסף לכך הם טרפדו סעיף בחוק מימון מפלגות שנועד להקשות על הרשימה המשותפת לקבל מימון אם במפלגה יהיו יותר משלוש סיעות יחד.

הח"כים הערבים מהרשימה המשותפת עמדו לצד החרדים לא פעם, הם יצאו מהמליאה בהצבעות הקשורות בנושאי דת ומדינה, סיפקו לחבריהם בקואליציה קיזוזים בחוקים דרמטיים, נעדרו במכוון מהצבעות בענייני להט"בים ועוד. היחסים החמים בין בניהם לא נוצרו רק משום שהשניים מייצגים קבוצות מיעוט אלא מדובר גם בניצול אינטרסים פוליטיים.

באופוזיציה הושמעה לא פעם ביקורת על כך שח"כים ערבים "משתפים פעולה עם הקואליציה". למרות שהכול גלוי, הצדדים מסרבים לכנות את שיתוף הפעולה הזה "דיל פוליטי". ח"כ טיבי אמר כי "מדובר בהבנות בלבד". לדבריו, "שנים ארוכות אנחנו לא מתערבים בענייני דת, שבת או צבא. בדיוק כמו שאנחנו לא רוצים שיתערבו לנו. זה לא קשור בהכרח רק לחרדים".

ח"כ אורי מקלב (יהדות התורה) טען כי ההתנגדות לחוק המואזין, חוק הלאום או יוזמות חקיקה אחרות שעלו בכנסת בשנים האחרונות נבעו מסיבות מהותיות שקשורות לכל חוק בנפרד. "התנגדנו לחוק הלאום עוד לפני שעלה לדיון חוק הגיוס או כל חוק אחר שהערבים היו יכולים לעזור לנו בו. למה? כי החוק עצמו היה בעייתי. אם זה עזר גם לערבים - זה אומר שיש דיל?", אמר ח"כ מקלב.

sheen-shitof

וזה כחול לבן

המכשיר שמשנה את כל מה שידעתן על רענון ומיצוק עור הפנים

בשיתוף פרמייר
הקלטות ח"כ משה גפני. באדיבות כיכר השבת, מערכת וואלה! NEWS
"סיכמנו שחוק המואזין לא ימשיך הלאה", ח"כ משה גפני/מערכת וואלה! NEWS, באדיבות כיכר השבת

היחסים עלו בחודשים האחרונים על שרטון כשש"ס ויהדות התורה הצביעו בעד חוק המואזין בקריאה טרומית. הח"כים הערבים זעמו וח"כ טיבי הצהיר כי "לכל שבת יש מוצאי שבת", ועמד במילתו. הרשימה המשותפת סירבה להימנע מההצבעה על החוק שיאסור פתיחת מרכולים בשבת ברשויות המקומיות.

הצדדים יישרו את ההדורים מאז, וכמו שהיה נהוג בעבר "ההבנות נמשכות". ברשימה המשותפת אמרו כי "הערוץ קיים בעיקר בין ח"כ טיבי לח"כ גפני וח"כ יצחק ועקנין (ש"ס)". כשח"כ טיבי נשאל כיצד מתמודד עם הביקורת מצד האופוזיציה על שיתוף פעולה כזה ,הוא לא מהסס לומר בנחרצות כי "אנחנו לא אופוזיציה מאוחדת היות ויש הצעות חוק שלא נתמוך בהם לעולם כי הן מנוגדות להשקפת חיינו".

ח"כ מקלב הסביר כי "חברי הכנסת הערבים לא יצביעו בעד או נגד חוק הגיוס כי הם לא רוצים לחזק את צה"ל, ולא בגלל דיל פוליטי. בדיוק כמו שההתנגדות שלנו להצעות חוק אחרות נובעת מתוך טיעונים אמתיים". לדבריו, "הדימוי שיש דילים ביננו נועדו לעשות לנו דה-לגיטימציה, זה דימוי לא נכון. אין שום דיל וגם לא חצי דיל - זו עלילה". מקלב הגדיר את הקשר בניהם כ"שיתוף פעולה" בלבד, הנובע כחלק מההתנהלות פוליטית שגרתית. ח"כ מקלב הוסיף כי "הליכוד עושה עם הערבים הרבה יותר מהדברים שאנחנו עושים יחד ובאמת ובתמים אין לנו שום דבר משותף".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully