וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

למרות מחאות ההורים: ועדת השרים לחקיקה דחתה ההצבעה על חוק הפיקוח

17.6.2018 / 17:49

הוועדה דחתה בשלושה שבועות את הצעת החוק שמקדם שר הרווחה חיים כץ להסדרת פעילות מעונות היום, זאת חרף מחאות ההורים. גורמי הרווחה האשימו את משרד האוצר בניסיון לטרפד את העברת החוק.עד הורים: "האוצר מונע הסדרה לפיקוח הגנים". האוצר: "ספין שקרי ועלוב"

עריכה: תומר לוי

(בווידאו: מחאת הורים למען חוק הפיקוח)

ועדת שרים לענייני חקיקה דחתה היום (ראשון) בשלושה שבועות את ההצבעה על חוק הפיקוח שמקדם שר העבודה והרווחה חיים כץ להסדרת פעילות מעונות היום והגנים ולקבוע מי זכאי לקבל רישיון להפעלה של מעון יום ובאילו תנאים. החוק אף נועד להבטיח סביבה טיפולית-חינוכית הולמת תוך מילוי צרכיהם השונים של הפעוטות.

קידום הצעת החוק בא בעקבות מותה של הפעוטה יסמין וינטה, וכתב האישום שהוגש נגד המטפלת שלה בגין הריגתה. ברחבי הארץ התעוררה מחאת הורים בדרישה לפיקוח והסדרה של תחום המעונות והגנים הפרטיים בישראל, במסגרתה התקיימו הפגנות ב-20 מוקדים ברחבי הארץ.

הפגנת הורים להצבת פיקוח בגני ילדים, 10 ביוני 2018. ראובן קסטרו
למרות מחאת ההורים, ההצבעה על החוק נדחתה/ראובן קסטרו

לפני כשנתיים הגיש שר הרווחה הצעת חוק לפיקוח והסדרה של מעונות היום בישראל, אלא שהחוק הזה נתקע ולא קודם מאז. היום הוא עלה שוב לדיון בוועדת שרים לחקיקה אלא שלמרות המחאה הציבורית ההולכת וגוברת נדחה הדיון בחוק בשלושה שבועות.

על פי גורמים בכירים במשרד העבודה והרווחה מי שהוביל את הדחייה בחוק הוא משרד האוצר. "מה שהיה היום בוועדה הוא תצוגת בושה של מנכ"ל האוצר שי באב"ד שהתייחס בחוסר רצינות לחוק ועשה הכל כדי לנטרל אותו", אמרו. "טוב יעשה שר האוצר אם יתנער ממנו לחלוטין, מדובר בפקיד שאיבד את הדרך ומעכב שוב את החוק". במשרד הוסיפו כי הם לא מאמינים שיקרה שיחול בשלושת השבועות הקרובים שינוי חיובי בנושא, ובסיומם "האוצר יביא תירוץ חדש לדחיית החוק".

בעקבות הדברים, בוועד ההורים הארצי מתחו ביקורת נגד האוצר. "משרד האוצר מכשיל את ההסדרה ההכרחית של המסגרות לגיל הרך", אמר פז כהן מוועד ההורים לוואלה! NEWS. "אנחנו חוששים ומתריעים שמקרים כמו המקרה המזעזע עם יסמין יחזרו, הממשלה אחראית על ההפקרות לגיל הרך ולא יכולה לנקות את ידידה מהדם שנשפך".

שר הרווחה ביטל מיקור החוץ במעונות נוער "תקווה לצעירים". צילום: גדעון צנטנר, גדעון צנטנר
קידם את הצעת החוק להסדרת הפיקוח על הפעוטונים. שר הרווחה כץ/גדעון צנטנר, צילום: גדעון צנטנר

הבוקר אמר שר האוצר כחלון לעיתונאים כי הוא אינו מכיר את חוק הפיקוח וכי איש לא דן עם משרדו בנושא. הוא הוסיף כי אם במשרד הרווחה רוצים לקדם את ההצעה, "עליהם להציגה בפני המשרד, על הממשלה למצוא לכך מקור תקציבי ואנחנו כמובן נתמוך". לדברי גורמים נוספים שנכחו בוועדה, מי שהוביל את ההתנגדות לחוק הוא דווקא משרד ראש הממשלה באמצעות נציגו דוד ימין, שהסביר כי מדובר בהצעה גרועה, לדבריו, שתביא לסגירה של רוב המעונות הפרטיים לפגיעה גדולה יותר בילדים.

במשרד הרווחה והעבודה אמרו בעקבות דחיית הדיון כי "החוק לא מקודם בשל אטימות וחוסר אחריות של פקידי האוצר, מעתה כל אסון יהיה על ראשם ותחת אחריותם. לו היה נשאל הציבור מה הוא מעדיף - תכנית נטו מוצצים או פיקוח - התשובה הייתה ברורה: הגנה על שלום הפעוטות". עוד ציינו כי כשהחוק עלה לראשונה לדיון בשנת 2012 שר האוצר משה כחלון היה בעבר בעד קידומו במליאת הכנסת וחברת כנסת מטעם מפלגתו מקדמת בימים אלו חוק דומה.

"הבטן מתהפכת מכך ששיקולים כלכליים וכיפופי ידיים גוברים על שיקולים של חייהם של ילדים", אמרה עו"ד ורד וינדמן, מנכ"לית המועצה לשלום הילד בעקבות דחיית הדיון. "האחרות היא של שר העבודה והרווחה, שר האוצר ומשרד ראש הממשלה .האסונות והמקרים המזוויעים של הימים האחרונים הם המחשה טראגית לא רק לחשיבותו של החוק אלא גם לדחיפותו".

ממשרד האוצר נמסר בתגובה: "כצפוי, מדובר בעוד ספין שקרי ועלוב של שר הרווחה במקום לעסוק בהכשרה של מטפלות. כדי להקטין את הסיכוי להתעללות בילדים, הוא בוחר לגלגל את האחריות למשרדים אחרים תוך קידום הצהרות חוק שחוץ מכותרות בעיתונים אין בהן דבר וחצי דבר".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully