וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

נדחתה עתירת עיריית י-ם לאסור השקת ספר על הנכבה בגלריית ברבור

זו אינה הפעם הראשונה שבה מנסים לאסור על אירוע בגלרייה שבשכונת נחלאות, כיוון ששוכנת במבנה השייך לעירייה. העירייה תערער על ההחלטה. מארגני האירוע: "המניע לפנייה פוליטי ותקשורתי"

גלריית ברבור, ירושלים. אמיל סלמן, הארץ', מערכת וואלה! NEWS
גלריית הברבור בירושלים/מערכת וואלה! NEWS, אמיל סלמן, הארץ'

בית משפט השלום בירושלים דחה אמש (חמישי) את בקשת העירייה לאסור על השקת ספר על הנכבה בגלריית ברבור שבשכונת נחלאות. בתחילת הדיון הציעה השופטת אפרת אייכנשטיין-שמלה לעירייה לחזור בה מהבקשה לצו מניעה לאירוע ורק להביע מחאה משום שאין לה טיעונים חדשים. אך העירייה, שמנהלת במקביל תביעה לפינוי הגלריה מהמבנה העירוני, דחתה את ההצעה.

השופטת אייכנשטיין-שמלה דחתה את הבקשה לצו מנימוקים טכניים וקבעה כי יש לחכות להכרעה בתביעת הפינוי, שכן בקשת העירייה משנה את המצב הקיים ואינה יכולה להתקבל כ"סעד זמני". היא הבהירה כי "ההחלטה מתקבלת מבלי להביע עמדה באשר לשימוש הראוי בנכס עירוני שהינו ללא ספק משאב יקר", וכן "מבלי שהשתמע כי השימוש שעושה המשיבה בנכס הוא שימוש ראוי לנכס עירוני". עם זאת, הבהירה השופטת כי לא תטיל הוצאות מאחר והגלריה לא השיבה לעירייה. כמו כן, הוחלט כי הדיון בתביעת הפינוי ייערך לפני הפגרה.

בעתירת העירייה נגד השקת הספר "נכבה בעברית - יומן מסע פוליטי" נכתב כי "אין זו הפעם הראשונה בה מקיימת גלריית ברבור אירועים מתריסים, פוליטיים, אסורים ומפרים במבנה העירוני בו היא מחזיקה שלא כחוק. לדברי התביעה, "דומה כי אין גבול לשפלות הקומה והמעמד אליו מביאה העמותה את הדברים. החל מפגיעה בזיכרון חללי מערכות ישראל באירוע הקודם, וכעת הצגת מדינת ישראל וצה"ל כגזענים המיישמים מדיניות של אפרטהייד כנגד האוכלוסייה הערבית".

מנכ"לית ארגון שוברים שתיקה יולי נובק מרצה בגלריה ברבור, ירושלים. 8 בפברואר 2017. נועם מושקוביץ
מנכ"לית ארגון שוברים שתיקה יולי נובק מרצה בגלריה ברבור/נועם מושקוביץ

עוד צויין בעתירה כי את האירוע מארגנת עמותת "זוכרות" אותה מכנה העירייה "עמותה קיצונית ביותר שמטרות קיומה המוצהרות הינן הוקעת התנועה הציונית, מדינת ישראל וצה"ל". העמותה המנהלת את הגלריה השיבה כי אינה מארגנת את האירוע. עוד נכתב בתשובה כי "יש חשש שהמניע לפניית העירייה פוליטי ותקשורתי", אך האירוע אינו מפלגתי ולכן אינו אסור.

בדיון בית המשפט נשאלה מנהלת האגף לנכסי עירייה ריטה לדז'ניסקי על ידי בא כוחה של גלריית ברבור עורך דין יוסי חביליו, האם קראה את הספר וזו ענתה בשלילה, אך אמרה כי סבורה שמדובר בפעילות לא חוקית. "הגורמים שבאים להרצות ולהציג את הספר הם חברים בעמותת זוכרות שהיא נגד מדינת ישראל", אמרה לדז'ניסקי. לדבריה, "הספר וכל מי שהולך להציג באירוע טוען שמדינת ישראל היא אפרטהייד".

עורך דין טל יקר שייצג את העירייה אמר בדיון כי "יש פה עירייה שמחזיקה ב-10 אלף נכסים, ועלול להיווצר מצב שכל גוף, קיצוני יעשה כרצונו". עוד הוסיף יקר כי "לעירייה אין כלים אחרים למעט בית המשפט. אנחנו מצפים שתינתן לנו מערכת שיפוט הוגנת ולא שיגידו לנו שזה לא הפורום". לדברי יקר, "הנכס ניתן לגלריית ברבור, ואין שום אפשרות של גוף שקיבל נכס לשימוש ספציפי לתת לכל דכפין לעשות שימוש בנכס שלו".

עורך דין חביליו הסביר בדיון כי "חלק מתפקיד הגלריה הוא לתת במה לשיח תרבותי, מכבד וחוקי לחלוטין, והחלפת דעות שונות". לדבריו, העתירה הוגשה משיקולים פוליטיים ויחסי ציבור. עוד הסביר חביליו כי "הספר מתייחס לנרטיב של הישראלים לנכבה ואינו תומך בעמדה כזו או אחר, וכן כי אין כל קריאה להפרת חוק או הסתה".

sheen-shitof

בדקו התאמה לטיפול

פיתוח ישראלי: פתרון מדעי לאקנה בגוף עם מעל 90% הצלחה

בשיתוף מעבדות רבקה זיידה
הפגנת פעילי ארגון להב"ה נגד ארגון שוברים שתיקה, מול גלריית ברבור, ירושלים. 8 בפברואר 2017. נועם מושקוביץ
הפגנת פעילי ארגון להב"ה נגד ארגון שוברים שתיקה, מול גלריית ברבור בירושלים/נועם מושקוביץ

מיכל רפפורט מגלריית ברבור אמרה בעקבות ההחלטה כי "בית המשפט הכריע שוב כי גלריה ברבור פועלת כחוק. אם העירייה רוצה לערער בבקשה. אנחנו מאמינים בצדקת דרכינו ונמשיך להתעקש על החשיבות של שיח תרבותי פתוח בברבור, בירושלים ובמדינה בכלל".

זו אינה הפעם הראשונה שהעירייה מבקשת צו מניעה נגד אירוע במקום במסגרת תביעת פינוי. לפני כחודשיים ביקשה העירייה למנוע מפגש הסברה על טקס הזיכרון המשותף לישראלים ופלסטינים, אך בית משפט השלום דחה את הבקשה. השופטת אייכנשטיין-שמלה ציינה בהחלטתה כי להבנתה האירוע המתוכנן הוא שיח פתוח לכלל הציבור ונועד לאפשר העלאת השגות ושאלות לגבי הטקס - לרבות מי שאינם מסכימים עם קיומו.

עיריית ירושלים: "מתכוונים באופן מיידי על ההחלטה לבית המשפט המחוזי"

עיריית ירושלים מסרה בתגובה להחלטת בית משפט כי "בכוונת עיריית ירושלים לערער באופן מיידי על החלטת בית משפט השלום לבית המשפט המחוזי. העירייה לא יכולה להסכים כי עמותה אשר נמצאת כפולשת בנכס עירוני השייך לציבור תעשה בו שימוש לצרכים פוליטיים. ובוודאי שלא תוכל העירייה להסכים כי בנכסים השייכים לציבור יוקיעו את ערכי המדינה ויקדמו דעות השוללות את קיומה של מדינה ישראל כמדינה יהודית ודמוקרטית ויפגעו בצה"ל ובמוסדות המדינה.

מה שהתחיל בפגיעה של העמותה בקדושת יום הזיכרון לחללי מערכות ישראל ממשיך באירוע המעלה על נס את יום הנכבה בהשקת ספר אנטי דמוקרטי נגד מדינת ישראל. לכן עיריית ירושלים חלוקה על קביעתו של בית המשפט שלא לתת צו מניעה שיאסור את הפעילות המסיתה והמסכסת וזאת רק מטעמים פרוצדורליים".

(עדכון ראשון: 23:10)

4
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully