וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

נערכים לבחירות: שום אפשרות לא נפסלת

30.11.2000 / 9:04

בליכוד מחכים לנתניהו ומסכימים על דבר אחד: פריימריס בהקדם; שמו של ניצב אליק רון מוזכר בהקשר של ישראל ביתנו; במפד"ל ינסו ליצור חזית אחת לאומית ולצרף את אפי איתם; ובמפלגות הערביות יפעלו ליצירת חזית לאומית לא פחות מאוחדת; רגע לפני הבלאגן

יומיים לאחר ההכרזה על פיזור הכנסת, החלו ראשי המפלגות והפעילים בצעדי ארגון ראשונים. מעבר לקושי הכלכלי מולו ניצבות המפלגות, הצורך כרגע הוא בעיקר לארגן את השורות.
מי נגד מי? מה ייטיב עם המפלגה? כמו גם בדיקת כלל האינטרסים והסקת מסקנות מהקדנציה הנוכחית.

בליכוד נכון להיום יש הסכמה בעיקר על דבר אחד, נחיצותם של הפריימריס, מהר ככל האפשר. יו"ר המפלגה, אריאל שרון, אמר אמש כי צריך ליצור פרק זמן סביר בין הבחירות הפנימיות בליכוד לבין מערכת הבחירות לכנסת "כדי שהמתמודדים יחלימו מהצלקות הרוגז והמכאובים". בליכוד כמובן מצפים לשובו של נתניהו. ההערכה היא כי הוא יתמודד על ראשות התנועה, גם אם ישונה חוק הבחירה הישירה לראשות הממשלה. גם שמותיהם של חברי הכנסת לימור לבנת וסילבן שלום עדין מוזכרים כמי שעשויים להתמודד על ראשות המפלגה.

פעילי הליכוד, לעומת זאת לא מחכים לנתניהו. לקראת המשחק בין בית"ר ירושלים למכבי חיפה, ביום שני בירושלים, מתוכננת לביבי קבלת פנים המונית הכוללת עשרות שלטים וקניית מרבית משטחי הפרסום על המגרש.

אביגדור ליברמן גאה להציג: אליק רון

מפלגת ישראל ביתנו מעוניינת לצרף לשורותיה כמועמד לכנסת את מפקד המחוז הצפוני של המשטרה, ניצב אליק רון.

יו"ר המפלגה, אביגדור ליברמן טרם הציע זאת לרון באופן רשמי, אך גורמים במפלגה מציינים כי הנושא הועלה בפני רון בשיחות פרטיות. זו לא הפעם הראשונה ששמו עולה בהקשר הפוליטי. רון אמור לעזוב את תפקידו באמצע השנה הבאה. בישראל ביתנו, מעוניינים בו בין היתר בשל רצונם להרחיב את המפלגה לקראת הבחירות.

במקביל החלו אתמול גישושים ראשונים לבדיקת אפשרות של הקמת רשימה משותפת של ישראל בעליה וישראל ביתנו. בשתי המפלגות, לא שוללים אפשרות כזו.

-פליטי המרכז מחפשים מפלגה

בשבוע הבא ייפגש יו"ר מרצ יוסי שריד עם שניים מחברי המרכז, דליה רבין פילוסוף ואורי סביר. השניים צפויים להודיע בקרוב על פרישתם מסיעת המרכז והקמת סיעה נפרדת. שריד כבר הודיע כי ישמח לקלוט את שני הפורשים לשורותיו אולם, "הם יצטרכו להתמודד על מקומם, בלי שום שיריון".

עתידם של שאר חברי הסיעה, עדין לא ברור. רוני מילוא עשוי להצטרף למפלגת שינוי. דן מרידור, שוקל את דרכו. גם הוא ממתין כנראה להודעת נתניהו. ההערכה היא, שמרידור, המעוניין לשוב לליכוד, לא יעשה זאת אם נתניהו יעמוד בראש התנועה. גם עתידו של יו"ר המרכז, אמנון ליפקין שחק, אינו ברור. המפלגה בראשה הוא עומד שקועה בחובות של כ-60 מיליון שקל. ייתכן כי שחק, יחליט בסופו של דבר לפרוש לעסקים, או להצטרף לשורות מפלגת העבודה.

המפד"ל עובר לדום; הערבים רוצים רשימה אחת מנהיג אחד

במפד"ל נחשפו אתמול מגעים שהתקיימו בחודשים האחרונים עם תנועת מימד ועם תקומה לגיבוש חזית דתית ציונית, שתתמודד יחד בבחירות.

המכשול העיקרי כרגע להקמתה של חזית כזו היא דרישתה של תקומה להכיל 'בעסקה' גם את מולדת. במפד"ל מוכנים לקלוט את בני אילון, אולם מגלים חוסר נוחות לגבי רחבעם זאבי. לעומת זאת, במפד"ל ממתינים להחלטה של תא"ל אפי איתם (פיין) לגבי המשך דרכו בצה"ל. פיין, שעדיין משרת בצבא, קיבל הצעה (בדרך עקיפה, בשל שירותו) להשתלב בתנועה כמספר 2, או 3. אולם פיין, על פי מקורביו, מתנה את צירופו רק כיו"ר התנועה, בנוסף לשילוב של אנשיו במקומות ראשונים. ספק אם המפד"ל תוכל להרשות לעצמה להיענות לבקשה זו.

- מפלגות ערביות: רשימה אחת, מועמד אחד

במפלגות הערביות נערכים גם לבחירות וכבר החלו בדיונים, מתוך כוונה להציג מועמד משותף לראשות הממשלה.

במקביל נעשה ניסיון ליצור רשימה ערבית מאוחדת ככל האפשר, שתביא להגדלת הייצוג הערבי בכנסת הבאה. נציגי כל המפלגות נחושות להציג מעומד ערבי לראשות הממשלה, שיהווה אלטרנטיבה למועמדי הליכוד והעבודה. זאת במיוחד על רקע כעס שיש במגזר כלפי אהוד ברק בעקבות האירועים האחרונים.

בנוסף, מעריכים ראשי המגזר הערבי, כי הצבת מועמד יכולה להביא בסופו של דבר לסיבוב שני, מה שיאלץ את שני המועמדים הסופיים לראשות הממשלה להענות לתביעותיהם.

0
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully