וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

תושבי נתיב האבות בקרקע הזמנית: "רוצים לזכור את הבית מלא בחיים"

המשפחות שפונו מבתיהן לנו לראשונה בחלקה הזמנית שהוקמה עבור המפונים. חלקם לא הסכימו לחלוף על פני הבתים ההרוסים. "לנשום עמוק כמה ימים, נשוב למלחמה"

אתר רשמי

במאחז הבלתי חוקי נתיב האבות היה ניתן לראות היום (רביעי) שוטרי מג"ב וחיילים שהגיעו כדי לפקח על ביצוע ההריסות. דחפורים פעלו להריסת חלק מהמבנים ותושבים מעטים הגיעו להביט, בעוד בבתים האחרים שטרם פונה בהם כל הרכוש, עבדו המשפחות והמובילים במרץ. בחלקה הסמוכה, המכונה חלקה 91, פרקו המשפחות את הארגזים בבתיהם החדשים הזמניים, אחרי שהעבירו שם את הלילה הראשון שלהן.

15 הבתים, שנבנו בחלקם או במלואם על קרקע פלסטינית פרטית, פונו אתמול בהתאם לפסיקת בג"ץ. הפינוי נמשך כ-12 שעות, ובמהלכו נפצעו 13 שוטרים, בהם אחד באורח בינוני ושלושה צעירים נעצרו בחשד לתקיפת שוטרים. העצורים שוחררו היום בהסכמת המשטרה. לפינוי המבנים הקצתה הממשלה כ-60 מיליון שקלים, מתוכם סכום של עד 28 מיליון שקלים לפיצויים למשפחות. 29 מיליון שקלים יועדו להקמת המבנים הזמנים בחלקה סמוכה, אליהם עברו אתמול המפונים.

פינוי  מאחז תיב האבות  12 ביוני 2018. נועם מושקוביץ, מערכת וואלה! NEWS
פינוי נתיב האבות. אתמול/מערכת וואלה! NEWS, נועם מושקוביץ

בחלקה היה ניתן לראות שורת משאיות הובלה ועובדים שמכניסים את הארגזים והרהיטים לבתים. "ישנו פה הלילה, הציוד עדיין היה שם", סיפרה אורית נוי, מאחת המשפחות שפונו. "היום משרד הביטחון ומלא אנשים טובים לא מפסיקים לעזור לנו להעביר את הדברים ומנסים להקל עלינו את המעבר הכפוי. אנחנו מנסים להסתגל, עדיין לא מבינים ואנחנו על טייס אוטומט, מסדרים. רוצים שהילדים יחזרו לאיזושהי צורה של בית". נוי ציינה כי היום עברה ליד בתי המאחז שפונו. "הייתי חייבת לעבור שם וראיתי איך הורסים בית של חברים שלי. בית שבעל הבית בנה בעשר אצבעותיו. בא טרקטור ובכמה שניות הרס אותו". היא הוסיפה כי אינה מתכוונת ללכת לראות כיצד הורסים את ביתה. "זה לא משהו שאני רוצה לראות".

במבנה אליו עברה משפחת יחזקאלי היה ניתן לראות ערימות של ארגזים שעוד צריך לפרוק. "זה יום קשה, קשה מאוד. אולי אפילו יותר קשה מאתמול כשאנחנו רואים שנהרסים כבר חלק מהבתים. הבתים שלנו הופכים מבתים יפים לבתים של חורבות", סיפר מתן יחזקאלי, תושב המאחז שלן הלילה לראשונה בחלקה 91. "היינו מותשים מאוד אז הלילה עבר די מהר. אבל לא פשוט, לא פשוט בכלל. אנחנו נתגבר. צריכים עכשיו לחבק את המשפחות שלנו, את הילדים שלנו, את הקהילה השלנו. לנשום עמוק כמה ימים, ולחזור חזרה למלחמה".

עוד באותו נושא

13 שוטרים נפצעו בעימותים: הושלם פינוי הבתים בנתיב האבות

לכתבה המלאה
שוטרי מג"ב במאחז נתיב האבות בגוש עציון , 12 ביוני 2018. נועם מושקוביץ
"צריכים לחבק את המשפחות. אחר כך נחזור למלחמה". פינוי נתיב האבות, אתמול/נועם מושקוביץ

"יצאנו מהבית עם דמעות ובכי, אבל איך שיצאנו עברנו לפאזה מעכשיו אנחנו בונים", אמר הבוקר ברוכי בלוקוויל. "אנחנו הורסים את הבית אבל מיד עוברים למצב של בנייה. יש לנו שכונה שלמה עכשיו לבנות, להקים, להכניס בתוכה חיים. עד שבעתיד אנחנו נחזור חזרה לבתים בשכונה". כמו נוי, גם הוא לא מתכוון ללכת לראות כיצד הורסים את הבית. "אני אישית מעדיף לזכור את הבית עם חיים, עם שמחה, עם צבעים, שמיים כחולים, עננים, זה התמונה שנצרבת. אתמול חזרתי חזרה לקחת מעיל, ראיתי כבר את הארגזים, אין למה לחזור. רוצה לזכור אותו עם דשא וילדים שמשחקים, שוקק חיים."

בתוך כך בשבוע הבא צפויים כוחות הביטחון לפנות מבנים שהוקמו על קרקע פלסטינית פרטית במאחז תפוח מערב, בהתאם לפסיקת בג"ץ בפברואר אשתקד. את העתירה לפינוי המאחז הגישו ב-2015 תושבי מועצת הכפר יאסוף, שטוענים כי יש להם זכויות בקרקע, באמצעות ארגון "יש דין". אחד התושבים בתפוח מערב ביקש מבג"ץ לדחות את פינויו, אולם טרם התקבלה החלטה.

העותרים ביקשו לפנות את כל המאחז, שכלל אז 39 מבנים. בג"ץ קיבל חלקית את העתירה והורה להרוס 17 מבנים, שהמדינה אמרה כי אינה יכולה להסדיר מאחר והוקמו על קרקע פרטית. לגבי 18 מבנים שנבנו ללא היתרים ועל קרקעות מדינה, בג"ץ דחה את העתירה מאחר והמדינה מסרה כי תסדיר אותם. העתירה בעניינם של ארבעה מבנים נוספים שנמצאים בחלקם על קרקעות שעדיין בבדיקה, עדיין תלויה ועומדת בעקבות בקשת המדינה לבדוק אם יש היתכנות להכריז על הקרקעות אדמות מדינה. המדינה התחייבה להשלים את ההליך עד ל-2 ביולי.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully