וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

עימות חריף בין פרץ לגבאי: "המפלגה הכי עסקנית אי פעם"

12.6.2018 / 19:31

אחרי שנחשף בוואלה! NEWS כי יו"ר מפלגת העבודה פועל לביטול הבחירות לוועידה שמתוכננות להתקיים בסוף החודש, פרץ הביע את התנגדותו למהלך ותקף את גבאי בישיבת הנהלת המפלגה. גבאי: "פרץ לא ילמד אותי על דמוקרטיה"

צילום: שלומי גבאי, עריכה: יאיר דניאל

עימות חריף פרץ היום (שלישי) בין יו"ר מפלגת העבודה אבי גבאי לבין ח"כ עמיר פרץ סביב ניסיונו של גבאי לבטל את הבחירות לוועידת המפלגה שצפויות להתקיים בסוף החודש, שעליו פורסם לראשונה בוואלה! NEWS. היום התכנסה הנהלת המפלגה כדי לדון בהצעתו של גבאי לביטול הבחירות, שבהן היו אמורים להיבחר כ-4,000 צירי ועידה חדשים ולהתקבל כ-5,300 איש שנרשמו כמועמדים לבחירות כצירים באופן אוטומטי. פרץ, שהתמודד מול גבאי על ראשות המפלגה בשנה שעברה, הגיע לישיבה ודרש מגבאי להופיע בפני ההנהלה ולשאת דברים. לדברי גורמים שנכחו בישיבה, בין השניים נוצרו חילופי דברים קשים.

פרץ האשים את גבאי בפגיעה בדמוקרטיה ואמר: "אני יודע שדמוקרטיה זה קשה. הכי קל להיות בדיקטטורה". הוא תקף את התנהלותו של יו"ר המפלגה ואמר כי "זו המפלגה הכי עסקנית שהייתה אי פעם". אחרי שנטש את הדיון בזעם, לדברי גורמים בעבודה, אמר גבאי כי "עם כל הכבוד לאמירות של עמיר על דמוקרטיה, הוא לא ילמד אותי אחרי שהוא עזב את המפלגה פעמיים בשביל מפלגות לא דמוקרטיות".

עמיר פרץ נואם בועידת מפלגת העבודה, 14 בספטמבר 2017. ראובן קסטרו
"הכי קל להיות בדיקטטורה". עמיר פרץ/ראובן קסטרו

בסופו של דבר, ההצעה של גבאי אושרה על ידי הנהלת המפלגה, ובהמשך תובא לאישור ועדת החוקה של המפלגה והוועידה היוצאת - הגוף הבוחר העליון במפלגה. עם זאת, גורמים במפלגת העבודה אמרו לוואלה! NEWS כי בדיון עלו קשיים משפטיים מהותיים עם ההצעה לביטול הבחירות, וכי יו"ר ועדת החוקה, דוד ליבאי, הביע התנגדות למהלך. לדברי הגורמים, פרץ ופעילים נוספים כבר מכינים צעדים משפטיים כדי להילחם ולמנוע את ביטול הבחירות.

ועידת מפלגת העבודה היא הגוף הבוחר העליון במפלגה, שמקבל את ההחלטות הפוליטיות והאידיאולוגיות כמו חיבורים, איחודים, שריונים, ונושאי מדיניות שונים. אחת לכמה שנים צירי הוועידה נבחרים מחדש, כשהפעם הקודמת שהתקיימו בחירות לגוף הייתה בשנת 2012. גבאי, שנבחר לתפקידו ביולי אשתקד, הודיע בחודשים האחרונים כי הוא מעונין להגדיל את מספר הצעירים בוועידה כדי לרענן את המפלגה, לפתוח את השורות, וגם להחליש את כוחם של בכירים אחרים במפלגה, העומדים בראש מחנות של פעילים שיכולים להקשות על אישור החלטות. בתחילה, גבאי הציע לפתוח את הוועידה לכלל המתפקדים - ולתת ל-60 אלף מתפקדי העבודה את הכוח לקבל את ההחלטות במפלגה, אך הרעיון הזה נגנז במהרה ובמקום זאת סוכם על הגדלת מספר הצעירים בוועידה מכ-2,200 ל-4,000, במהלך שנועד, לדבריו "לרענן ולפתוח את השורות". כעת הוא מקדם יוזמה לביטול הבחירות כליל, ולקבלתם של כל 5,300 החברים שנרשמו כמועמדים בבחירות כצירים באופן אוטומטי.

גבאי טוען כי ההצעה לביטול הבחירות נולדה מהשטח, כתוצאה ממפגש עם נציגים ממחוזות תל אביב, חיפה, ירושלים, קיבוצים, גמלאים, ערבים, דרוזים ותא הנשים. הנימוקים שהציג לביטול היו כי הדבר יאפשר חיסכון כספי של מאות אלפי שקלים, וימנע סכסוכים פנימיים בתוך הסניפים. בסביבתו של גבאי טוענים כי מבדיקות של כל המועמדים שנרשמו לבחירות עולה שההרשמה עמדה בכל הבטחות הייצוג לנשים, גמלאים וצעירים, אך גורמים בעבודה אומרים כי לא כך הדבר. בנוסף, ברקע ההיחלשות העקבית של גבאי בסקרים, המהלך לביטול הבחירות מעורר חשדנות אצל חלק מבכירי המפלגה, וההצעה כבר נתקלת בהסתייגות והתנגדות פוליטית, בעיקר בקרב פעילים המזוהים עם ח"כ פרץ וח"כ איתן כבל. "מילא אתם דורכים על החוקה והייתם מביאים 40 מנדטים", פרץ תקף בישיבה.

sheen-shitof

מאריכים את האקט

כך תשפרו את הביצועים וההנאה במיטה - עם מבצע בלעדי

בשיתוף "גברא"
וואלה TALK הראיון המרכזי עם יעקב אילון ואבי גבאי. 21 לדצמבר 2017. ראובן קסטרו
הנהלת המפלגה אישרה את הצעתו. גבאי/ראובן קסטרו

הבחירות לוועידה, המתוכננות להתקיים ב-26 ביוני, עוררו בשבועות האחרונים גם כך תזזית פוליטית לא קטנה, שהובלה בעיקר על ידי ח"כ כבל. חברי כנסת, פעילים ומזכירי סניפים המזוהים עם כבל ופרץ העלו טענות לגבי התנהלותו של גבאי והאשימו אותו בהערמת קשיים על ותיקי המפלגה כדי לאפשר כניסה של צירים חדשים המזוהים איתו ועם בת בריתו ח"כ שלי יחימוביץ', כדי להגדיל את כוחם במפלגה. כבל, שעורר החודש סערה אחרי שפרסם מאמר ב"הארץ" שבו קרא למפלגת העבודה "להתפכח" ולפעול לסיפוח חד צדדי של גושי ההתנחלויות, מוביל קו תקיף מול גבאי, לנוכח ההיחלשות בסקרים. פרץ, לעומת זאת, שמר עד כה על שתיקה יחסית אל מול ההתנהלות של גבאי, ואמר כי הוא נותן לו תקופת חסד של שנה ממועד קיום הבחירות. לפי ההערכה בעבודה, העימות שפרץ בין השניים היום מאותת כי שנת החסד של פרץ קרובה לסיום. לכוונה של גבאי לבטל את הבחירות יש התנגדות גורפת מצד כל בכירי המפלגה: פרץ, כבל, ראש האופוזיציה יצחק הרצוג, יו"ר ההסתדרות אבי ניסנקורן, ויו"ר קק"ל דני עטר.

ההחלטה של גבאי לבטל את הבחירות לוועידה מגיעה ברקע היחלשות עקבית בסקרים, ורצון שלא להיגרר לתוך עימותים פנימיים במפלגה אלא להפנות את תשומת הלב החוצה. בשבוע שעבר דיווח העיתונאי בן כספית בעיתון מעריב כי גבאי נמצא במגעים עם הרמטכ"ל לשעבר בני גנץ, שבמסגרתם הושג סיכום עקרוני לפיו גנץ יצטרף למחנה הציוני כמועמד המפלגה לראשות הממשלה, בעוד גבאי ימשיך להיות יו"ר המפלגה ומספר אחת ברשימה.

וואלה!Talk - יעקב אילון מראיין את בני גנץ, 20.4.17. צילום: ראובן קסטרו, ראובן קסטרו
גנץ/ראובן קסטרו, צילום: ראובן קסטרו

באפריל האחרון בחן סקר וואלה! NEWS את כוחה של המפלגה לו גנץ היה עומד בראשה, וגילה כי המפלגה הייתה מכפילה את כוחה לעומת התוצאה עם גבאי, ומגיעה ל-24 מנדטים. עם זאת, בסביבתו של גבאי הכחישו בתוקף את הדיווח על סיכום כזה. "העבודה היא מפלגה דמוקרטית שמועמדה לראשות הממשלה נבחר בפריימריז ולא בקומבינות. יש לנו הערכה רבה מאוד לבני גנץ וליכולתו להמשיך ולתרום לציבוריות הישראלית. אנו מאמינים שמפלגת העבודה מתאימה לו, ושהוא מתאים לה, ואם ירצה בכך יתקבל בזרועות פתוחות".

מסביבתו של אבי גבאי נמסר כי "חבל שיש עדיין מי שלא מסוגל להכיר בהפסדיו - ולא בפעם הראשונה. מפלגת העבודה תחת הנהגת גבאי תעשה הכל כדי להרחיב את מספרם של חברי הגוף הבוחר, כדי להיות מפלגה דמוקרטית אמיתית. אנו מציעים למי שמתקשה להיפרד מקבלני קולות, ממפקדי ארגזים, ממניפולציות ומסכינאות כרונית להפנים את המציאות החדשה. המפלגה בחרה יו"ר, הפקידה בידיו ארגז כלים ומשימה - להחליף את שלטון נתניהו. מי שהפסיד בבחירות נדרש לשלב ידיים ולסייע במשימה, או לחפש לעצמו - ולא בפעם הראשונה - מפלגה זמנית אחרת כפתרון ביניים".

ח"כ פרץ אמר כי מדובר ב"תגובה מביכה של מי שהביא את המפלגה לשפל חסר תקדים". לדבריו, "אני מציע לרכז את המאמצים בלהחזיר את הציבור העצום שברח מאיתנו השנה, ולא להשקיע בהשמצות והכפשות, בטח לא כאלה שממומנות מכספי ציבור".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully