וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

טראמפ מבודד לפני פסגת ה-G7: "שום מנהיג לא נשאר לנצח"

5.6.2018 / 8:26

חברות ארגון המדינות המתועשות זועמות על מכסי המגן שהטיל נשיא ארה"ב, ומקרון אמר כי "לא אכפת לנו להיות שישה". יחד עם ראש ממשלת קנדה, המארח את הפסגה, הוא מוביל קו נוקשה נגד המדיניות הכלכלית של וושינגטון. טראמפ: "הם גובים מארה"ב מכסי מגן מאסיביים"

צילום: רויטרס, עריכה: ניב מעוז

פסגת שבע המדינות המתועשות תיפתח היום (שישי) בקנדה, בזמן פילוג חסר תקדים בארגון בשל מדיניותו הכלכלית של נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ, שבמסגרתה הטיל מכסי מגן על יבוא פלדה ואלומיניום מבעלות בריתו בארגון כמו קנדה, יפן והאיחוד האירופי כדי לשקם את התעשייה האמריקנית. תוך שהוא מסתכן במלחמת סחר עולמית.

טראמפ מאיים להטיל מכסים דומים גם על יבוא מכוניות, אחרי אחרי שכבר פרש מהסכם האקלים הבינלאומי ומהסכם הגרעין עם איראן והעביר את השגרירות לירושלים, חרף ניסיונות שכנוע מרובים מצד מנהיגי המערב.

"אנא ספרו לראש הממשלה טרודו ולנשיא מקרון שהם גובים מארצות הברית מכסי מגן מאסיביים ויוצרים מחסומים לא מוניטריים", כתב הלילה טראמפ בחשבון הטויוטר שלו, כשהוא מבקר את מנהיגי קנדה וצרפת. הוא הוסיף כי הוא "מצפה לפגוש אותם".

אתמול אמר מקרון, שיצר יחסים אישיים קרובים ים טראמפ, כי יתר מדינות הארגון בן 42 השנה צריכות להישאר "מנומסות" ויעילות, אבל הזהיר כי "שום מנהיג לא נשאר לנצח", כשהוא שולח מסר לטראמפ כי אירופה לא תיכנע בקלות לדרישותיו.

"אולי לנשיא האמריקני לא אכפת להיות מבודד היום, אבל לנו לא אכפת להיות שישה, אם יש צורך בכך", אמר מקרון לכתבים במסיבת עיתונאים עם טרודו. "מאחר שאותן שש מייצגות ערכים, מייצגות שוק כלכלי ויותר מהכול, מייצגות כוח אמתי בזירה הבינלאומית כיום".

טרודו העריך כי בפסגה בשרלווה שבקוויבק יהיו "דיונים קשוחים" על סוגיות הסחר. "אני חושב שיש שאלות לגבי הדינמיקה שתהיה סביב שולחן ה-G7. אנחנו נשוחח על דברים רבים שאנחנו מסכימים עליהם ועל דברים אחרים שיש לנו דעות שונות לגביהם", אמר המנהיג המארח.

ואולם נראה שחברות אחרות בגוש נלהבות פחות לעמוד בפניו של נשיא ארצות הברית.

ראש ממשלת יפן שינזו אבה ניסה כמו מקרון לרקום יחסים קרובים עם טראמפ, אך הוא אינו צפוי להתעמת עמו לנוכח המפגש הקרוב שלו עם מנהיג קוריאה הצפונית קים ג'ונג און.

הוא נפגש עמו אתמול בבית הלבן, אך הנשיא האמריקני לא הפגין מצב רוח של פשרה כשהעלה את סוגיית יבוא המכוניות האמריקניות, ואמר כי הוא רוצה להשקיע במפעלים נוספים בלבה של התעשייה האמריקנית במישיגן, פנסילבניה ואוהיו. מנגד, טראמפ הבטיח לאבה כי ילחץ על קים בנושא מאות האזרחים היפנים שנחטפו במרוצת השנים על ידי קוריאה הצפונית, סוגיה שאותה מתנה טוקיו לכל נרמול יחסים עם פיונגיאנג.

גם בתוך האיחוד האירופי עצמו אין תמימות דעים לגבי הדרך להתמודד עם טראמפ. גרמניה חוששת מכך שתעשיית הרכב שלה תיפגע, במקרה של החרפת המתיחות עם ארצות הברית. איטליה, שלה ממשלה חדשה ופופוליסטית, צפויה לבחון בזהירות את השטח במהלך הפסגה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully