וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

18 חודשי מאסר נגזרו על 2 עובדי בית האבות בחיפה שהתעללו במטופלים

7.6.2018 / 14:09

בית המשפט המחוזי בחיפה גזר עונשי מאסר בפועל על שני עובדי "נאות כיפת הזהב" שהורשעו בהתעללות בחסר ישע ותקיפה בנסיבות מחמירות. על שניים נוספים נגזרו עונשים נמוכים יותר. עם הארבעה נחתם הסדר טיעון בתום הליך גישור ממושך

צילום: שלומי גבאי

בית המשפט המחוזי בחיפה נתן היום (חמישי) גזר דין לארבעת עובדי בית האבות "נאות כיפת הזהב" שהורשעו בעסקת טיעון בהתעללות בדיירים שבהם טיפלו. על שני המטפלים, חוסאם אבו אחמד ואנדריי קייס, נגזרו 18 חודשי מאסר בפועל ועל פיטר גוסקוב נגזרו תשעה חודשי מאסר. על הנאשמת הרביעית, אינסה שניידר, נגזרו שישה חודשי עבודות שירות. בנוסף לכך נגזרו עליהם גם פיצויים כספיים. בפרקליטות שוקלים לערער על קולת העונשים.

הארבעה הורשעו בחודש פברואר, כל אחד לפי חלקו בכתב האישום המתוקן, בהתעללות בחסר ישע על ידי אחראי ותקיפה בנסיבות מחמירות. בנוסף לכך, קייס הורשע גם באיומים. שניידר, שעבדה כאחות אחראית במחלקה הסיעודית, הורשעה בהפרת חובה על ידי אחראי, בהזנחת מושגחים ובהפרת חובת דיווח.

תחת אחריותם של המורשעים היו 36 מטופלים, ברובם קשישים, בעלי קשיי תקשורת ומוגבלות קוגניטיבית או פיזית - שהוגדרו כולם חסרי ישע. שלושת המטפלים אינם בעלי הכשרה של אחים מוסמכים, ואף על פי כן היו אחראים על השכמתם של המטופלים, העברתם ממיטה לכיסא, הסעתם בכיסאות גלגלים בתחומי המוסד, רחיצתם, החלפת טיטולים ופעולות נוספות.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה
אחד הנאשמים בבית המשפט, היום/מערכת וואלה, צילום מסך

בכתב האישום צוין כי על אף שפיזיותרפיסט המועסק בבית האבות קבע שיש מטופלים שלצורך העברתם ממקום למקום יש צורך בשני אנשי צוות, בפועל הקביעה לא יושמה ואלה הוזזו בכל פעם על ידי מטפל אחד בלבד - מצב שגרם אי נוחות למטופלים. בנוסף לכך, במחלקה היה קיים נוהג של העברת מקל דרך כיסאות גלגלים של כמה מטופלים יחדיו על מנת להגביל את חופש תנועתם ולמנוע מהם לנוע בחופשיות במקום. בעניינם של מטופלים אחרים צוין כי הארבעה נהגו לקשור אותם למיטותיהם למשך הלילה כדי שלא ישתוללו, בניגוד לנהלי משרד הבריאות. בכמה מטפולים אחרים הפעילו הארבעה כוח שלא לצורך.

במקרים נוספים שצוינו בכתב האישום נקטו הארבעה בביטויים מילוליים קשים נגד המטופלים. כך למשל, מתואר באחד מסעיפי האישום כי במהלך דצמבר הגיע קייס לסייע למטופל שביקש לצאת מחדרו לשירותים ואמר לו: "אצלנו אין שירותים, רק רצפה יש". במקרה אחר הוא ניגש למטופל שישב באזור פתוח במחלקה, כיסה את פניו עם כובש צמר ואיים: "אל תגיד משהו. כל מילה שלך - פיצוץ". הוא אף הטיח במטופל אחר: "תסבול, השבת אני עובד אז תסבול ממני".

עוד בוואלה!

חווית גלישה וטלוויזיה איכותית בזול? עכשיו זה אפשרי!

לכתבה המלאה
בית האבות "נאות כיפת הזהב" בחיפה בו נחשד כי התעללו אנשי הצוות בחולים קשישים. Google earth, צילום מסך
בית האבות "נאות כיפת הזהב"/צילום מסך, Google earth

שניידר נמנעה מלדווח לאחראים עליה ולערוך רישום של התלונות שהגיעו אליה לגבי מכות וחבלות שספגו המטופלים בבית האבות, כנדרש ממנה. בסעיף אישום נוסף צוין כי במקרה שאירע במחצית השנייה של שנת 2016 ניגשה אל שניידר בתו של מטופל והתלוננה על מעשיו של קייס, שלדבריה הטיח אותו במיטה בעת שנדף ממנו ריח של אלכוהול. שניידר השיבה כי אם הדבר לא מוצא חן בעיניה היא יכולה להוציא את אביה מבית האבות.

א', בנה של אחת הקשישות שבה התעללו ושלאחרונה הלכה לעולמה, המיוצג על ידי עו"ד יוליה שנקר, מסר את אכזבתו מגזר הדין. "מדובר בחיי אדם שאין להם כל יכולת להגן על עצמם. היינו בטוחים שהעונש יהיה כבד יותר ומרתיע. מדובר בעונש לא פרופורציונלי למעשים האלימים של הנאשמים", טען.

עו"ד דוד מנע, שמשרדו מייצג 16 ממשפחות מטופלי בית האבות, אמר לוואלה! NEWS כי העונשים קלים והוא מקווה שהפרקליטות תערער עליהם. "לפחות הצדק יצא לאור - וגם זה חשוב למשפחות הקרבנות, שהתלוננו לא אחת לאורך השנים בנושא של ההתעללות ביקיריהן", הוסיף מנע. "כל הפרשה הזו היא אות עניות למשרד הבריאות ולמשרד הרווחה שהם הרגולטורים, שתחת עינם הפקוחה כביכול התעללו בקשישים. משרד הבריאות אף נתן ציון '100' לבית אבות זה כמה חדשים לפני שהתפוצצה הפרשה בתקשורת".

משרדו של מנע תובע מהמדינה ומהנהלת בית האבות פיצויים של למעלה מ-10 מיליון שקלים, 650 אלף שקלים פיצוי לכל אחת ממשפחות הנפגעים. התיק עדיין מתנהל בפני השופטת עדי חן בבית המשפט המחוזי בחיפה. "נמשיך וניאבק על פיצוי הולם למשפחות", אמר.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה
בית המשפט, היום/מערכת וואלה, צילום מסך

עו"ד ליאור בר זוהר, שייצג מטעם הסניגוריה הציבורית את פיטר גוסקוב, אמר כי "בית המשפט קיבל את מרבית טענותינו והתייחס בהחלטתו למצוקת כוח האדם הקשה בבית האבות, שאילצה את המטפלים להפעיל כוח רב מהנדרש".
לדבריו, "פיטר לקח אחריות על חלקו בפרשה והביע צער עמוק. אנו מקווים שהפרשה תביא סוף סוף את המדינה לקחת אחריות על הפיקוח על בתי האבות כדי לדאוג שהטיפול שהקשישים מטפלים יהיה נאות".

עו"ד לאוניד פרחובניק, שייצג את אנדריי קייס מטעם הסניגוריה הציבורית, אמר כי "מדובר בפרשה כואבת. יחד עם זאת, חלקו של אנדריי בפרשה היה קטן יחסית והוא לקח אחריות והביע צער על חלקו. לצערי גם במקרה זה, כמו במקרים דומים, המדינה בחרה להעמיד לדין רק את הש"ג ולא הדרג הניהולי".

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה
בית המשפט, היום/מערכת וואלה, צילום מסך

הסניגור, עו"ד שלומי שרון, מסר: "אני מברך על שחרורה של טייב. לא היה מקום מלכתחילה לעוצרה. שחרורה מלמד כפי שטענה לכל אורך הדרך, שאין לה קשר למעשים הנחקרים ולא דבק רבב בהתנהלותה".

בפרקליטות מדגישים כי הסדר הטיעון נחתם לאחר הליך גישור ממושך ובהמלצת השופט המגשר, שנחשף לחומר הראיות בתיק. עורכי דנים ובני משפחתם של הקורבנות עודכנו בדבר הליך הגישור ובתוצאותיו.

מפרקליטות מחוז חיפה נמסר כי בין השיקולים להגעה להסדר טיעון היו הקשיים הראייתיים שהתגלו לאחר שמיעת ההוכחות בתיק, ההתחשבות בגילם המתקדם ובמצבם הרפואי של הקורבנות והאינטרס הציבורי שבקבלת ההכרעה בפרשה מורכבת זו.

(עדכון ראשון: 9:20)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully