וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"משיקולים תקציביים": משרד האוצר מונע שעות סיעוד מ-3,000 ניצולי שואה

10.6.2018 / 8:45

גרמניה חתומה על הסכם עם ישראל שלפיו היא תממן חלקית תשע שעות סיוע שבועיות לניצולי שואה שנמצאו זכאים. בפועל זכאותם נבדקת רק על סמך מצבם הכלכלי ולוואלה! NEWS נודע כי משרד האוצר מונע מאותה קבוצה שעות סיוע. השר כץ: "יש להפסיק הפגיעה הקשה והבלתי מוצדקת הזו"

משרד משרד האוצר בירושלים. ויקיפדיה, מערכת וואלה! NEWS
"יש להפסיק את הפגיעה הקשה והבלתי מוצדקת בציבור ניצולי השואה לאלתר". משרד האוצר/מערכת וואלה! NEWS, ויקיפדיה

פרסום ראשון: הרשות לזכויות ניצולי שואה במשרד האוצר מונעת מכ-3,000 ניצולי שואה זכאות לעוד תשע סיעוד לפחות, המגיעות להם ברובן מממשלת גרמניה - כך עולה מנתוני הביטוח הלאומי שהגיעו לידי וואלה! NEWS. זאת, מכיוון שהרשות קובעת זכאות ניצולי השואה לסיוע רק על פי מצבם הכלכלי - ולא לוקחות בחשבון את מצבם הבריאותי והתפקודי. מנתוני הביטוח הלאומי עולה כי 2,877 ניצולי שואה נמצאים כיום במצב שבו זכאותם לסיוע בשעות סיעוד הופחתה מ-18 שעות שבועיות, ובכך נשללת מהם הזכות לסיוע נוסף מטעם ממשלת גרמניה.

שר העבודה והרווחה חיים כץ הנחה את הביטוח הלאומי להעביר את רשימת שמות ניצולי השואה הזכאים ל-16 עד 18 שעות סיעוד בהתאם למצב הסיעודי התפקודי, ללא קשר למבחני הכנסה, ודרש מהאוצר לאפשר להם לממש את זכאותם. כץ לא קיבל תשובה ממשרד האוצר, האמון על ביטוח לאומי.

לגרמניה הסכם עם ישראל שלפיו ניצול שואה שזכאי לדרגת סיעוד של 16 עד 18 שעות שבועיות סיעודיות מהביטוח הלאומי, יהיה זכאי במקביל לתוספת של תשע שעות סיעוד, מתוכן שני שליש ממומן על ידי ממשלת גרמניה. השליש הנותר ימומן באמצעות הרשות לזכויות ניצולי השואה במשרד האוצר. בפועל, בשל שיקולים תקציביים של משרד האוצר, מונעים זאת מאלפי ניצולי שואה.

"אנחנו זוכרים מה עשיתם"- עשרות ניצולי שואה הפגינו מול שגרירות פולין בת"א בעקבות "החוק הפולני". אתר רשמי
עשרות ניצולי שואה מפגינים נגד החוק הפולני/אתר רשמי

תקנות הביטוח הלאומי קובעות כי מבוטח שהכנסתו עולה על השכר הממוצע - זכאותו לגמלת סיעוד מופחתת בחצי, כך שבמקום 16 עד 18 שעות הוא יהיה זכאי לתשע שעות שבועיות בלבד. מבירור שערך המוסד לביטוח לאומי עלה כי הרשות לזכויות ניצולי שואה בוחנת לצורך קביעת הזכאות לתשע שעות סיעוד נוספות מטעם ממשלת גרמניה רק את שיעור הגמלה של הניצול הזכאי לגמלת סיעוד, וזאת במנותק מהצורך הסיעודי התפקודי והרפואי שלו.

כך למשל, גם אם הכנסתם עלתה ולו בשקל אחד על ההכנסה הקבועה בתקנות, נוצר מצב שהם הפסידו לא רק את זכאותם למחצית מהגמלה מטעם הביטוח הלאומי - אלא גם את תשע השעות.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

לראשונה טיפלו בסיבה בגללה חליתי בפיברומיאלגיה ולא בסימפטום

בשיתוף מרכז איריס גייר לטיפול דרך אבחון בגלגל העין
חיים כץ בכנס ליכוד, אווניו, קריית שדה התעופה, 31 בדצמבר 2017. ראובן קסטרו
שר הרווחה, חיים כץ/ראובן קסטרו

בשנתיים האחרונות מונחת על שולחן משרד האוצר הצעה לתיקון חוק שהייתה אמורה לקבוע מדרגת זכאות נוספת לגמלת סיעוד, כך שהכנסה העולה על השכר הממוצע לא תפחית ב-50% את הזכאות לגמלה, אלא ב-25% בלבד.

תיקון חוק זה היה מאפשר לניצולים רבים לקבל את זכויותיהם. היוזמה של השר כץ שנועדה לתקן את העוול הנגרם לניצולי השואה לא התקדמה, כיוון שהפעולה דורשת את אישור האוצר. כדי שיעבור תיקון מהותי בחוק הביטוח לאומי נדרש אישורו של משרד האוצר, שבפועל שולט כיום בדירקטוריון ביטוח לאומי ולו זכות וטו על הצעות חוק.

במכתב ששלח השר כץ לסגן שר האוצר יצחק כהן, שמונה כגורם האחראי לתכלול הטיפול בניצולי השואה הנמצאים תחת משרד האוצר, דרש להפסיק את "גזל זכויותיהם של ניצולי שואה" בסיוע במשק ביתם. לדבריו של השר כץ, "תוצאה זו הינה בלתי סבירה ואיננה מתקבלת על הדעת. לא זו בלבד שמדינת ישראל מוצאת להפחית לכלל הזכאים לגמלת סיעוד, וביניהם לניצולי השואה, את זכאותם לגמלת סיעוד בגין הגדלת הכנסה בת שקלים בודדים, הרי שבמקביל נדרשים ניצולי השואה לשאת 'בעונש כפול' ובהפחתה של 18 שעות סיעוד מזכאות של 27 שעות לזכאות של תשע שעות בלבד".

עוד הוסיף כץ במכתבו כי "יש להפסיק את הפגיעה הקשה והבלתי מוצדקת בציבור ניצולי השואה לאלתר ויש לאשר את זכאותם של הניצולים לתוספת בת תשע שעות סיעוד מהרשות והקרן בהתבסס על הצורך הסעודי-תפקודי שקבע המוסד לביטוח לאומי, ולא בהתבסס על מבחן ההכנסות שקבוע בתקנות ונובע בעיקרו משיקולי תקציב".

משרד האוצר: "צר לו שבוחרים לנהל שיח דרך ספינים בתקשורת"

ממשרד האוצר נמסר כי הנושא הובא לידיעתו ביום רביעי האחרון, וכי צר לו "שישנם גורמים הבוחרים לנהל שיח דרך ספינים בתקשורת". במשרד האוצר הוסיפו כי "הזכאות בגמלת סיעוד, שמכוחה ניתנות גם שעות סיעוד נוספות לניצולי שואה, נקבעת באופן בלעדי על ידי המוסד לביטוח לאומי על פי התנאים המוכרים בחוק. תקציב הרשות לזכויות ניצולי השואה, והשירותים שניתנת לניצולים, גדל בשנתיים האחרונות במעל למיליארד שקלים ועומד כיום על מעל לחמישה מיליארד שקלים".

"בתוך כך, הורחב מאגר הזכאים לקצבאות ומענקים, סל התרופות אליו זכאים הניצולים, וכן שירותי הבריאות ובריאות הנפש" נמסר מהאוצר. "במסגרת התכנית הכלכלית לשנת 2019 הוביל משרד האוצר את התכנית הלאומית לסיעוד שעלותה הכוללת עומדת על כ-1.8 מיליארד שקלים וצפויה להעלות את מספר שעות הטיפול הניתנות לקשישים סיעודיים בביתם במעל ל-30% ובכך לשפר את מצבם של כלל הקשישים הסיעודיים, ובהם ניצולי השואה".

4
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully