וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"חוששת לגורלו": שב"כ מחזיק קטין במעצר ללא מפגש עם עו"ד

אמו של בן 17 המוחזק במעצר במשך עשרה ימים בחשד לגרימת נזק לרכוש של פלסטינים, מביעה חשש למצבו, זאת מאחר ששב"כ מונע ממנו מפגשים עם עורך דין. "זה בלתי נתפס, אפילו לאחרון הפושעים לא מתייחסים ככה". פרקליטו מארגון חוננו: "נגיש ערר דחוף לבית המשפט העליון"

גבר אזוק. ShutterStock
שב"כ מחזיק בקטין במעצר, ללא אפשרות למפגש עם עורך דין/ShutterStock

במשך עשרה ימים בן 17 מהמרכז עצור בחשד לגרימת נזק לרכוש של פלסטינים ונמנע ממנו מפגש עם עורך דין ויצירת קשר עם בני משפחתו. אמו, הזוכה לעדכונים עקיפים מפרקליטו, מנסה לעקוב אחרי ההתרחשויות, וחוששת למצבו. "שמעתי מעורך הדין שהוא שמע שמצבו מעורר דאגה, ואני לא ישנה בלילות", סיפרה בוואלה! NEWS. "יצא מפה ילד בריא, שמח, במצב טוב, ועכשיו מצבו מעורר דאגה. מה עשו לו שם? כל המשפחה לא ישנה, מאוד מודאגים, מאוד חרדים לגורלו ומתוסכלים על מה שקורה".

הקטין נעצר ביום שלישי שעבר בבית הוריו יחד עם שני חשודים נוספים ששוחררו, וצו איסור פרסום הוצא על פרטי החקירה. מאז הוארך כמה פעמים הצו מונע ממנו לראות עורך דין וכן בית המשפט לנוער בראשון לציון האריך את מעצרו עד יום ראשון הקרוב. עם זאת, לאור תלונות מצד החשוד וכן תסקיר של שירות המבחן לנוער, הורה השופט על הבאתו בפני רופא ופסיכיאטר תוך 24 שעות. במהלך הדיונים, התברר לעורך הדין כי הצעיר התלונן בפני השופט על הטרדה מינית מצד החוקר והוגשה על כך תלונה למבקר תלונות הנחקרים בשב"כ (מבת"ן).

בית המשפט העליון, ירושלים. נועם מושקוביץ
פרקליטי החשוד מתכוונים לפנות לבית המשפט העליון/נועם מושקוביץ

האם מספרת כי ביום המעצר, לא הספיקה להיפרד מבנה. "התקשרו אלי מהבית כשהשוטרים באו - והגעתי", שחזרה. "אמרו לי שהוא מנוע עורך דין, ואפילו שלום לא נתנו לי להגיד לו כשיצא. לא נתנו לי לראות אותו כשיצא. שמו אותנו בחדרים נפרדים". מאז, היא מקבלת עדכונים רק דרך ארגון חוננו המסייע לו, למעט פעם אחת לדבריה שהתקשרו על מנת לבקש את אישורה כדי לתת תרופות לבנה, אך אחרי זה התברר לה כי הוא כבר קיבל כדור הרגעה ללא אישורה. "אמרו שהוא סובל מכאבים וכבר נתנו לו תרופות. לא הסכימו להגיד אילו, אך אני דרשתי. אני לא מבינה איך נתנו בכזו חוצפה את התרופה". לדבריה, בנה לא נטל תרופות מסוג זה כלל.

"הדבר הזה מזעזע, כל המדינה צריכה לעמוד על הרגליים", הוסיפה. "מי היה מאמין שבארץ הזו יש דבר כזה, זה דבר בלתי נתפס. אני מקווה שלא פגעו בו באמת. אני ממש דואגת מפחד. אפילו לאחרון הפושעים לא מתנהגים ככה, שללו לו את כל הזכויות. אני לא מבינה איך יכול להיות דבר כזה. על מה הוא חשוד בכלל. אני רוצה שיתייחסו אליו בצורה הוגנת בצורה שמגיעה לכל אזרח וקטין".

על פי החוק, כדי להאריך את איסור המפגש עם עורך הדין נדרשים אישורים של נשיא בית משפט מחוזי והיועץ המשפטי לממשלה. לעתים, כשמדובר בחשד לפשיעה לאומנית, שב"כ משתמש לא פעם בכלי המשפטי של מניעת מפגש עם עורך דין. עם זאת, בארגון סירבו להשיב מכמה עצורים - ישראלים ופלסטינים - נשללה במהלך השנה והשנה שעברה הזכות למפגש מסוג זה.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

תרפיית מציאות מדומה: טיפול להתמודדות עם חרדה

בשיתוף zap doctors

"הקטין סובל ממצב נפשי מורכב"

"שב"כ ממשיך ומאריך את מניעת המפגש של הקטין, כל הארכת מעצר ודיון מחזקים את הרושם כי בחדרי החדרים נעשים דברים קשים", אמר פרקליטו של הקטין עדי קידר, מארגון חוננו. "אם לא די בתלונה הקשה והחמורה כנגד החוקר שהטריד מינית ועשה מעשים מגונים בקטין, בדיון האחרון נחשפנו כי הקטין סובל ממצב נפשי מורכב ומחשבות אובדניות, קצינת המבחן כך התרשמה והדברים הועלו בפני בית המשפט. שב"כ מתעלם מהמצב שנוצר בעקבות החקירות, ונראה כי האיזונים בין האינטרס הציבורי במיצוי החקירה לבין פגיעה אנושה בקטין ובנפשו נפרצו, אנו נגיש היום ערר דחוף לבית המשפט העליון כדי שיפסיק את מחול השדים הזה ויאפשר לנו להיפגש עם הקטין ולהתרשם באופן ישיר במצבו".

עורך הדין של יהושוע אליצור, עדי קידר, בהארכת מעצרו אחרי שהוסגר מברזיל, מחוזי ת"א, 18 בינואר 2018. ללא קרדיט, מערכת וואלה! NEWS
"להפסיק את מחול השדים". עו"ד קידר/מערכת וואלה! NEWS, ללא קרדיט

בנוגע למניעת מפגש עם עורך דין, נמסר משב"כ כי "הסמכות לדחות את פגישתו של נחקר עם עורך דין קבועה בסעיף 35 לחוק סדר הדין הפלילי (סמכויות אכיפה- מעצרים), התשנ"ו - 1996, והשימוש בה נעשה במקרים שהדבר נדרש, ותוך איזון בין זכויותיו של הנחקר לאינטרס הביטחוני. על פי הדין, כפופה החלטה על דחיית פגישה לביקורת שיפוטית בפני נשיא של בית משפט מחוזי או סגנו. בעניינו של הקטין, לא מצא בית המשפט המחוזי, ובהמשך - גם בית המשפט העליון, מקום להתערב בהחלטת הממונה על החקירה בדבר דחיית הפגישה".

לגבי הטענה על הטרדה מינית, נמסר כי "הטענות שהוזכרו מופרכות ושקריות ואין להן כל אחיזה במציאות. כל מטרתן היא להסיט את הדיון מהחשדות בגינן נעצר החשוד. חקירת החשוד מבוצעת בהתאם להוראות הדין ונתונה לפיקוח ולביקורת שיפוטית".

בנוגע למתן כדור הרגעה, נמסר כי "תנאי החזקת עצורים, לרבות מתן טיפול רפואי לעצור שהוא קטין, מוסדרים בפקודות ובנהלי שב"ס, שהוא הגורם המוסמך והאחראי בנושא זה".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully