וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

עידן חדש: אתיופיה ביטלה את מצב החירום וקראה לשלום עם אריתריאה

הממשלה החדשה הודיעה על שורת צעדים כחלק ממימוש הבטחותיה לרפורמות פוליטיות וכלכליות אחרי שנים של מהומות. בין היתר, ענפי התקשורת והתעופה ייפתחו להשקעות פרטיות וזרות

עריכה: אביב אירגז

(בווידאו: עימותים אלימים בין כוחות הביטחון לבני האורמו, 2016)

אתיופיה הודיעה אתמול (שלישי) על הסרת מצב החירום במדינה, חודשיים לפני הזמן המתוכנן, ועל כוונתה ליישם את הסכם השלום עם אריתריאה. לשתי ההכרזות הדרמטיות הצטרפה ההודעה על פתיחת חברת התקשורת הממשלתית וחברת התעופה הממשלתית להשקעות פרטיות וזרות. הצעדים הללו הם חלק מתכניתו של ראש הממשלה החדש אבייה אחמד לסיים את הסכסוך עם השכנה מצפון ולהעביר רפורמות פוליטיות וכלכליות מרחיקות לכת.

הקואליציה השלטת EPRDF, שמנהיגה את המדינה מאז 1991, מינתה את אביה לתפקיד באפריל אחרי שקודמו בתפקיד התפטר בפברואר, בעקבות מהומות שנמשכו שלוש שנים ובמהלכן נהרגו מאות בני אדם על ידי כוחות הביטחון. הקואליציה השלטת הודיעה כי הרפורמות נדרשות כדי להאיץ את הצמיחה הכלכלית ואת היצוא, שנפגעו בעקבות האלימות במדינה שבמזרח אפריקה. היא הכריזה פעמיים על מצב חירום, אך הודיעה ביום שבת כי המהומות הסתיימו.

ראש ממשלת אתיופיה אבייה אחמד בפרלמנט באדיס אבבה, 5 ביוני 2018. רויטרס
הבטיח שינויים מרחיקי לכת. ראש הממשלה החדש בפרלמנט/רויטרס

בחודשים האחרונים שחררה אדיס אבבה אלפי אסירים פוליטיים, בניסיון לפייס את האופוזיציה ולפתוח בדיאלוג לאומי עם הבטחתו של אבייה, קצין צבא לשעבר, ל"עידן פוליטי חדש". משקיפים זרים סבורים כי הוא נתון ללחץ לעמוד בפני הציפיות הגבוהות של האזרחים. בחודשיים האחרונים הוא חרש את המדינה, והבטיח לענות על הזעם הציבורי ולהרחיב את החירויות הפוליטיות והאזרחיות.

למרות זאת, הפרטת מגזרים בכלכלה, במיוחד מגזר התקשורת שתמיד היה מחוץ לידיהם של משקיעים זרים, באה בהפתעה. זאת אחרי שראש הממשלה אותת לאנשי עסקים מקומיים כי הממשלה תישאר מעורבת בהקמת התשתיות, הבנקים והתקשורת. מגזר הבנקאות לא הוזכר בהודעת הממשלה.

העימות עם אריתריאה פרץ ב-1998, ובמהלכו נהרגו עשרות אלפי בני אדם. ב-2000 הסתיימה הלחימה, אך אתיופיה סירבה לקבל את החלטת הבוררות על עיירת גבול כחלק מהסכם השלום שנחתם בין השכנות. כתוצאה מכך, היא סירבה להסיג את כוחותיה מכמה אזורים שנויים במחלוקת ובתגובה האשימה אותה אריתריאה בכיבוש שטחה. האחרונה סירבה לקיים שיחות עם אתיופיה עד שזו תיישם את ההסכם.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully