וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בעקבות הפגנות הענק ובלחץ המלך: ראש ממשלת ירדן התפטר

4.6.2018 / 14:27

גורם בעמאן כי האני אל-מולקי הגיש את התפטרותו, בשל המחאה על צעדי הצנע והעלאת המסים. הוא צפוי להיות מוחלף על ידי שר החינוך. המשטרה עצרה עשרות מפגינים ואמרה כי המצב תחת שליטה

צילום: רויטרס, עריכה: יאיר דניאל

ראש ממשלת ירדן האני אל-מולקי הגיש היום (שני) את התפטרותו במהלך פגישה שקיים עם המלך עבדאללה, זאת על רקע המחאה הגוברת בירדן נגד מדיניות הצנע של הממשלה והעלאת המסים - כך אמר גורם במשרד ראש הממשלה. את אל-מולקי צפוי להחליף שר החינוך הנוכחי עומר א-רזאז.

המחאה החלה ביום שישי והוציאה אל ערי הממלכה ההאשמית את מספר המפגינים הגדול ביותר בשנים האחרונות. גם הלילה הפגינו אלפים ברחובות עמאן הבירה ובערים אחרות. אל מוקד ההפגנות בבירה יורש העצר, הנסיך חוסיין. על פי דיווחים במדינה, בנו של המלך נפגש עם השוטרים שהוצבו במקום, בירך אותם בשם אביו וביקש מהם לשמור על חיי המפגינים.

מפקד המשטרה, גנרל פדל אל-חמוד, אמר כי כוחות הביטחון עצרו עד כה 60 מפגינים שהפרו את החוק וכי 42 שוטרים נפצעו. עם זאת, הוא הדגיש כי המצב בממלכה, בעלת בריתה הקרובה של ארצות הברית, נותר תחת שליטה.

לקריאה נוספת בנושא
המחאה נגד העלאת המסים בירדן: "המלך יפטר את ראש הממשלה"

הפגנות מחאה בעמאן בירת ירדן נגד העלאת מסים ומדיניות הצנע של הממשלה, 4 ביוני 2018. רויטרס
הרפורמה לקראת ביטול. מפגינים בעמאן, הלילה/רויטרס

ההפגנות, הגדולות ביותר בירדן בשנים האחרונות, התרחבו ביום שבת אחרי שראש הממשלה סירב לבטל את העלאת המסים האישיים והתאגידיים ואמר כי הוא ישלח את החקיקה לפרלמנט כדי שזה יכריע בנושא. בסימן לכך שהרפורמה עשויה להתבטל, אמר יו"ר הפרלמנט כי המחוקקים מתכננים לבקש מהמלך רשות לקיים דיון מיוחד, כשרובם דורשים לבטל את השינויים.

הזעם הציבורי על הממשלה גדל מאז שבתחילת השנה היא הגדילה את המע"מ וביטלה את הסבסוד על הלחם, כחלק מתכניתה לקצץ בחוב הגדול שלה. הצעדים זוכים לתמיכת קרן המטבע הבינלאומית.

הממשלה טענה כי היא זקוקה למסים נוספים כדי לממן שירותים ציבוריים וכי בעקבות החוק החדש, בעלי הכנסות גבוהות ישלמו יותר. הכלכלה הירדנית התקשתה לצמוח בשנים האחרונות בשל גירעון עמוק, עם הצטמצמות ההון הזר והסיוע בממלכה.

מנגד, המפגינים חוששים כי המסים החדשים יובילו לפגיעה באיכות החיים שלהם, לנוכח עליית המחירים והירידה במשכורות בשנים האחרונות. הם אמרו כי יחדלו מהמחאה רק אם הרפורמה תבוטל.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

זה כל כך טעים ופשוט: מתכון לבננות מקורמלות

בשיתוף חברת גליל
עבדאללה מלך ירדן בביקור בצרפת, יוני 2017. AP
קשוב לרחשי העם. עבדאללה/AP

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully