וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"תכתוב לי ערך בוויקיפדיה": הדרישות החריגות של המרצה מבר אילן

4.6.2018 / 17:34

סטודנט לפסיכולוגיה באוניברסיטה טען כי פרופ' רונית קרק הטילה עליו משימות לצרכיה האישיים וכי במוסד יש "תופעה של ניצול סטודנטים". במקרה אחד התבקשה חברתו לספסל הלימודים לקחת חלק בפרויקט עסקי של שטראוס ולבנות אתר. האזינו: המרצה נשאלת על בקשותיה - ומסתבכת

עריכה: שניר דבוש
פרספוסור רונית קרק לסטונדט איתי בלוי התכתבות במייל. -, מערכת וואלה! NEWS
אחת ההתכתבויות בין פרופ' קרק לבלוי/מערכת וואלה! NEWS, -

איתי בלוי פרש לפני כשנה מאוניברסיטת בר אילן לאחר סיום השנה השלישית בחוג לפסיכולוגיה לאחר שנדרש לטענתו מידי אחת המרצות לבצע עבורה מטלות אישיות שונות. המרצה, פרופ' רונית קרק, הכחישה כי הבקשות נועדו לצרכיה שלה וטענה כי מדובר במטלות במסגרת פעילות המחלקה.

בלוי טען כי במהלך לימודיו במחלקה נתקל ב"מדיניות מתמשכת של ניצול סטודנטים מצד הסגל למטרותיהם האישיות". בשנה הראשונה, לדבריו, ביקשו ממנו לארגן אירוע מחלקתי בזמנו האישי ולא על חשבון הלימודים.

המקרה הבולט שחווה הוא בקורס "התנסות במחקר", שם לטענתו ביקשה ממנו פרופ' קרק לבצע מטלות שאין להן קשר לפעילות אקדמית, כגון כתיבת פרופיל על אודותיה באתר ויקיפדיה. תלמידה נוספת התבקשה להכין מטלה שקשורה לפעילות עסקית אישית שלה ותלמידה שלישית התבקשה לבנות אתר אינטרנט.

"סיימתי שלוש שנים תואר בבר אילן בחוג לפסיכולוגיה, ואני יכול להגיד בוודאות שלנצל סטודנטים היא המדיניות של החוג", אומר בלוי. "החל מהשנה הראשונה, כל סטודנט חייב להשתתף ב-14 שעות ניסויים, להתנדב במעבדות ובכמה מסגרות שונות". לדבריו, "השיא שלי היה בקורס 'התנסות במחקר' שעשיתי בשנה השלישית. לא היה לו סילבוס, ונכתב כי מדובר בהשתתפות בהליכי מחקר במעבדה בהנחייתה של פרופ' רונית קרק".

פרספוסור רונית קרק לסטונדט איתי בלוי התכתבות במייל. -, מערכת וואלה! NEWS
מגוון התכתבויות בנושאים שלא קשורים ללימודים. מייל ששלחה פרופ' קרק לבלוי/מערכת וואלה! NEWS, -
שיחת וואטסאפ של מרצה המנצל את הסטודנט שלו לטובה אישית. צילום מסך
התכתבות בין בלוי לסטודנטית שהתבקשה להכין פרויקט הקשור לחברת "שטראוס"/צילום מסך
"היא שלחה לי הרבה הערות לתיקון ורצתה שזה יהיה מושלם"

לפחות חמש התכתבויות במייל בין בלוי לפרופ' קרק שהגיעו לידי וואלה! NEWS חושפות את השיחה בין השניים בנושא ניסוח ערך הוויקיפדיה שלה. באחד המיילים כתבה המרצה את פרטיה האישיים, וביקשה מתלמידה להסתכל בערך הוויקיפדיה של אמא שלה - העובדת אף היא כמרצה, במוסד אחר - ושל קולגות שלה באוניברסיטה.

"איתי שלום, תמונה אשלח בקרוב ואכין רשימת מאמרים. ראה אתר ויקיפדיה של אמא שלי - רות קרק, של אורנה ששון לוי ושלjosh antonakis - אם יש לו. שנעשה בעברית ובאנגלית? תוכל לכתוב לויקיפדיה, לבקש מהם הנחיות ולראות אם יעלו את הערך?", כתבה פרופ' קרק. "אני כעת מלמדת, חוזרת ביום שני לפנות בוקר ונוכל להחליט על איך יראה הערך. בינתיים אתה יכול לראות איך אחרים במחלקה ובעולם כתבו ונחשוב איך מייצרים את זה".

במייל נוסף כתבה: "איתי שלום, האם התקדמת? אנא כתוב במה אתה צריך עזרה שלי כדי שנוכל לסיים בקרוב. אנא שלח לי גם קובץ עם מספר ערכים הנוספים - כדי שאוכל לראות דוגמאות".

לדברי בלוי, המרצה "שלחה לי מסמכים רבים של קורות חיים שלה שכתבה בהקשרים שונים, הם התמקדו בעיקר בהשכלה שלה ודברים שעשתה לאורך השנים, שום דבר מזה לא היה קשור למעבדה עצמה". במשך חודש התכתבו השניים רבות על אודות המטלה. "היא שלחה לי הרבה הערות לתיקון ורצתה שזה יהיה מושלם", הוסיף בלוי. "רונית אף רצתה שאשווה הערך עליה עם קורות החיים של אמא שלה וקולגה שלה, שאתייעץ עם עורכי ויקיפדיה, שאעשה עליה עבודה יסודית - שיהיה ערך מושלם".

פרספוסור רונית קרק לסטונדט איתי בלוי התכתבות במייל. -, מערכת וואלה! NEWS
"היא ביקשה שאשמש מדריך פסיכומטרי לבנה". מתוך ההתכתבות בין המרצה לסטודנט/מערכת וואלה! NEWS, -

אך הבקשות מהמרצה לא נעצרו כאן. "במשך חודש כתבתי עליה בוויקיפדיה, לאחר מכן היא גם רצתה שאייעץ לבן שלה כמדריך פסיכומטרי", הוסיף בלוי. "ניהלתי איתו שיחות ארוכות ללא תשלום, משהו שאני גובה עבורו תשלום בהקשרים אחרים. היו עוד מטלות שאפשר לעטוף אותן במסכה אקדמית כמו מילוי שאלוני מחקר, אך אף אחד מהם לא היה הנחיה או ליווי לימודי".

לדברי בלוי, פרופ' קרק לא הסכימה בסוף הסמסטר להעביר אותו את הקורס, בטענה כי לא ביצע מספיק שעות מטלות עבורה, והיא צפתה ממנו ליותר כפי שעשה בשנה הראשונה כאשר התנדב עבורה לארגן אירוע מחלקתי על חשבון שעותיו האישיות.

"היא ציפתה שאעשה מטלות בקיץ, לא מדובר במטלות לימודיות אלא סוג של עבודות שחורות עבורה, חלק לטובתה האישית וחלק בשבילה כחוקרת", אמר בלוי. "זה היה הזוי. בתחילת השנה עבדתי לפחות מאה שעות שזה יותר מהדרישה הרשמית של הקורס, כל הדברים שעשיתי לא היו קשורים לקורס, והיא טענה שעבדתי רק שעתיים".

הוא הוסיף כי פרופ' קרק "רצתה שאכתוב לה מאמר באנגלית בהיקף כפול ממה שכתבתי בעבודה הסמינריונית שלי בתואר, והכל לטובת קורס ללא סילבוס שיש לו נקודת זכות אחת. היא שלחה לי ערמה של מאמרים באנגלית ואמר לי 'תלמד אותם ותסכם אותם למאמר באנגלית'". דרישה זו הגיעה בחופשת הקיץ והמועד שהציבה המרצה להשלמתה היה שבועיים בלבד - בזמן שבלוי היה בחופשה עם משפחתו לרגל לידת בנו. הוא ביקש להאריך את הדד-ליין, אך לדבריו פרופ' קרק סירבה.

פרספוסור רונית קרק לסטונדט איתי בלוי מבקר המדינה. -, מערכת וואלה! NEWS
מכתב תשובה שקביל בלוי בעקבות תלונתו למשרד מבקר המדינה/מערכת וואלה! NEWS, -

בשלב זה פנה בלוי ללשכת הדיקאן והגיש תלונה. "ראש המחלקה לפסיכולוגיה כמובן גיבה את המרצה ורמז לי שאם אבטל את התלונה הדף יישאר חלק ואני לא אספוג התנכלויות", אמר. "גם לשכת הדיקאן גיבתה את ההתנהלות המרצה ואף איימה עלי. פרופ' קרק טענה כי כלל המשימות היו אקדמיות ואני לא עמדתי בדרישות הקורס".

בלוי לא ויתר ופנה לנציבות תלונות הציבור במשרד מבקר המדינה. בתשובתה למבקר המדינה השיבה המרצה כי המטלה על כתיבת הערך בוויקפדיה ניתנה מתוך כוונה "לחשוף אותו לתחומי העשייה של המעבדה וללמד על אופן ההצגה של מחקר, על הטווח המחקרי בו הם עוסקים ועל 'מאחורי הקלעים' של מחקר. אלו כוללים עיסוק בתחומים שונים כגון: גיוס נחקרים, הקלדת נתונים, חיפוש חומרים אקדמיים ואף ניסוח של הישגים אקדמיים ותחומי מחקר כפי שיש לעשות שבונים ערך". לטענתה מדובר במשימה פשוטה יחסית ומהירה שאף שאינה מהווה הכשרה והתנסות מספקת במחקר, היא ראויה כהתנסות ראשונה כחלק מעשייה נרחבת יותר".

פרספוסור רונית קרק לסטונדט איתי בלוי מבקר המדינה. -, מערכת וואלה! NEWS
המשך מכתב התשובה ממשרד מבקר המדינה לבלוי/מערכת וואלה! NEWS, -

משרד מבקר המדינה: היה מקום להימנע מהבקשה לסייע לבן המרצה

"החל מהשנה הראשונה אנחנו מרגישים שבמקום ללמוד אנחנו משרתים את הסגל והמחלקה"

בחוות הדעת של מבקר המדינה נכתב כי "לגבי הטענה על כך שהמרצה ביקשה לייעץ לבנה בנושא הפסיכומטרי נמסר כי בקשה זו לא באה כחלק מהקורס, אלא על רקע ההיכרות המוקדמת שלכם. מצאנו כי היה מקום להימנע מבקשה שכזו, ולכן הערנו על כך לאוניברסיטה".

לדבריו של בלוי תלמידה אחרת באותו קורס בנתה למרצה אתר אינטרנט, ותלמידה אחרת ביצעה עבורה מטלות שקשורות לעבודתה העסקית מחוץ לאוניברסיטה. "סטודנטים יסבירו כי לא מדובר במקרה נקודתי אלא התנהלות של ניצול בכל המקרה, יש הרבה מרמור סביב הדבר הזה, החל מהשנה הראשונה אנחנו מרגישים שבמקום ללמוד אנחנו משרתים את הסגל והמחלקה".

עוד בתשובתה של המרצה לטענותיו של בלוי כתבה לו כי הוא התבקש "לבצע מגוון של מטלות לימודיות והכשרתיות כמו חיפוש חומרים, העברת שאלונים, איתור כתבות על מנהיגות נשים בכלכלה, כתיבה מחקרית אקדמית וכו'. אולם במרבית המקרים לא נענית לביצוע המשימות בתואנת שווא והמשימות הללו הוטלו על תלמידים אחרים במעבדה". בעקבות התלונות והתשובות שניתנו לו מצד לשכת הדיקאן לא המשיך איתי לסמסטר נוסף וכעת הוא מחפש מוסד לימודי אחר כדי להשלים את התואר שלו.

פרופ' קרק: "זו לא פעילות אישית - זה פעילות מחקרית שלי"

"איתי פנה בתלונה למל"ג ולנציבות לתלונות, כאשר נענה בשלילה הוא החליט לצאת במסע נקמה"

לטענת פרופ' קרק אין זה ראוי שמרצה באוניברסיטה תבקש מסטודנטים שיעשו כחלק מקורס דברים למטרותיה האישיות שלה אך לא בכך מדובר במקרה של בלוי. "אלו היו דברים בשימוש האוניברסיטה", הסבירה בתשובה לשאלת וואלה! NEWS. "הערך מוויקיפדיה, כמו גם אתר האינטרנט וההפניה אליו לא נמצאים ברשת. הם מהאתר של המחלקה".

לטענתה, אתר האינטרנט נבנה במסגרת פעילות האוניברסיטה. "ביקשו מאתנו לעלות דברים למנוע חיפוש אקדמי, הסטודנט הזה פשוט לא קיבל ציון על שום קורס כי הוא לא מילא את מטלותיו בקורס", הוסיפה בשיחה עמה. "איתי פנה בתלונה למל"ג (המועצה להשכלה גבוהה) ולנציבות לתלונות, כאשר נענה בשלילה הוא החליט לצאת במסע נקמה".

פרופ' קרק טענה עוד כי "הסיבה שרציתי לעלות ערך בוויקיפדיה, היא שאוניברסיטת בר אילן ביקשה מהסגל שתהיה להם נראות מבחינה אקדמית שלהם בכל מיני אתרים. זה מאוד מקובל ובכל מיני מקומות עם הפרסומים שלנו, עם השמות שלנו כאשר מחפשים אותנו ימצאו את זה בכל העולם, אין בזה שום נושא אישי". עוד הוסיפה קרק כי בלוי ביקש בשלב מאוחר "להתקבל לפנים משורת הדין" לקורס הזה. "בגלל שהערכתי אותו קיבלתי אותו, הוא לא עשה שום מטלה מעבר לכתיבת הערך", אמרה. "פניתי אליו כמה פעמים לבצע משימות אקדמיות, הוא לא הגיע לאף פגישה והוא לא הסכים לבצע שום מטלה שקיבל".

בנוגע לטענה כי תלמידה ביצעה עבורה פעילות עסקית עבור שטראוס ענתה פרופסור קרק כי "זו פעילות מחקרית עם שטראוס, קיבלתי מלגה לעסוק בנושא של גברים בהקשר של שוויון מגדרי, לכתוב מחקר שיתפרסם בהקשר מחקרי לחלוטין. זאת קבוצת גברים שמקדמים שוויון חברתי, יש לי מלגה לעסוק בנושא הזה והעסקתי סטודנטית אולי לראיון אחד או שניים שהיא עשתה לגברים האלה שפורסם במסגרת מחקר ואפשר למצוא את המחקר הזה באינטרנט".

קרק הסבירה כי מדובר בחלק מהקורס המוגדר כ"התנסות במעבדה", שבמסגרתו הסטודנטים צריכים לעבור התנסות במעבדה מקצועית. "במסגרת הקורס הם מקבלים משימות שקשורות למעבדה שאנחנו לוקחים בה חלק, למשל לעשות ראיונות מחקריים, לפרסם עבודות מחקריים", הוסיפה. "זה לא תחום פורמלי שיש לו סילבוס או מבחנים. זו התנסות במעבדה שאמורה להיות חלק ממעבדה מחקרית".

מאוניברסיטת בר אילן נמסר כי "האוניברסיטה מתייחסת בכובד ראש וברצינות רבה לכל תלונה ובודקת לפני ולפנים כל טענה. באשר לתלונתו של הסטודנט משנת 2017 נמצא כי בניגוד לטענותיו, הסטודנט לא עמד במטלות ובמשימות שהוצבו לו במסגרת קורס זה ושני קורסים נוספים. תלונתו נבדקה הן על ידי המועצה להשכלה גבוהה והן על ידי נציב תלונות הציבור במשרד מבקר המדינה, שחזרו וקבעו כי הסטודנט לא עמד בדרישות הקורס, למרות ניסיונות והזדמנויות שניתנו לו לביצוע המשימות".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully