וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ארה"ב הטילה וטו על הצעה נגד ישראל במועצת הביטחון: "חמאס אחראי"

2.6.2018 / 0:33

הצעת ההחלטה של כווית בגרסתה המרוככת קראה "לשקול את האמצעים להבטחת בטיחותם והגנתם" של הפלסטינים ברצועת עזה ולהקים מנגנון הגנה בינלאומי. שגרירת ארה"ב באו"ם: "חמאס הסית לאלימות והשתמש באזרחים כמגן אנושי". דנון: "כללי המשחק באו"ם השתנו"

שגריר ישראל באו"ם דני דנון עם שגרירת ארצות הברית באו"ם ניקי היילי, 1 ביוני 2018. רויטרס
שגריר ישראל באו"ם דני דנון עם שגרירת ארה"ב היילי, הערב במועצת הביטחון/רויטרס

ארצות הברית הטילה וטו אמש (שישי) על הצעת החלטה של כווית במועצת הביטחון של האו"ם בנושא מדיניותה של ישראל בעזה. בתחילה הייתה מטרת ההצעה לשלוח כוח בינלאומי לרצועה, אך הגרסה הסופית והמרוככת יותר דורשת בין היתר "לשקול את האמצעים להבטחת בטיחותם והגנתם" של תושבים פלסטינים וכן דוח מטעם מזכ"ל האו"ם אנטוניו גוטרש בנושא הקמתו של "מנגנון הגנה בינלאומי". עשר מדינות הצביעו בעד ההצעה, בהן צרפת, רוסיה ושבדיה, וארבע מדינות נמנעו - בריטניה, הולנד, פולין ואתיופיה.

בתחילת הדיון אמרה שגרירת ארצות הברית באו"ם ניקי היילי כי "ארגון הטרור חמאס נושא באחריות למצב בעזה. חמאס מהווה את הממשלה בעזה ב-11 השנים האחרונות, הוא חופר מנהרות טרור במקום לבנות בתי חולים. חמאס הסית לאלימות בגדר הגבול ועשה שימוש באזרחים כמגן אנושי. חמאס קור להשמדת ישראל, ומסרב לשתף פעולה עם הרשות הפלסטינית. ובכל זאת, ההחלטה של כווית לא מזכירה את חמאס".

השגריר הפלסטיני באו"ם ריאד מנסור במועצת הביטחון, 1 ביוני 2018. רויטרס
השגריר הפלסטיני באו"ם ריאד מנסור, אמש במועצת הביטחון/רויטרס

"כווית מאשימה את ישראל בכך שנורו טילים לעבר גן ילדים בישראל", אמרה היילי. "היא מתעלמת מכך שאין אף חייל או יישוב ישראלי בעזה מאז 2005. הם מתעלמים מכך שלפי חמאס בעצמו, מרבית ההרוגים בשבועות האחרונים הם פעילי חמאס ולא שוחרי שלום".

שגריר ישראל באו"ם דני דנון אמר כי הצעה ההחלטה של כווית היא "החלטה צבועה שביקשה לגנות את ישראל מבלי להזכיר אפילו פעם אחת את ארגון הטרור חמאס כגורם לאלימות באזורנו". דנון הודה לארצות הברית על הטלת הווטו וכן "לכל חברות המועצה אשר סירבו לתמוך בה והגנו על זכותה של ישראל להגן על אזרחיה".

לאחר מכן הגישה ארצות הברית הצעה נגדית המגנה את חמאס על ירי הטילים לעבר ישראל. "אתם יכולים לבחור לגנות את הטרוריסטים בעזה במקום לגנות מדינה שמגינה על עצמה כפי שכל אחד מאיתנו היה עושה", אמרה היילי. "ארצות הברית ממשיכה לשאוף להסכם שלום בין הפלסטינים לישראל, אבל תנאי הכרחי לכך הוא הכרה במציאות - והמציאות היא שחמאס הוא מכשול משמעותי לשלום". ארצות הברית הייתה היחידה שתמכה בהצעה האמריקנית. רוסיה, בוליביה וכווית הצביעו נגד ההצעה, ו-11 מדינות נמנעו.

"למועצת הביטחון הייתה הזדמנות יוצאת דופן לאמץ את התיקונים המוצעים על ידי ארצות הברית", אמר השגריר דנון על ההצעה האמריקנית. "שלום ויציבות יגיעו לאזורנו רק כאשר הקהילה הבינלאומית תהיה אמיצה מספיק כדי לקרוא למחבלים בשמם. ארצות הברית הבהירה בהצעה זו כי כללי המשחק באו"ם השתנו וכי המוסר הכפול נגד ישראל לא ימשך לנצח".

(עדכון ראשון: 23:12)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully