וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

האיחוד עוקב בדאגה: איטליה השביעה ממשלה פופוליסטית המתנגדת להגירה

1.6.2018 / 18:05

ג'וזפה קונטה יעמוד בראש קואליציה שבה חברות מפלגות "הליגה הצפונית" ו"חמישה כוכבים", שהבטיחו להפוך את מדיניות התקציב וההגירה של בריסל. נשיא המועצה האירופית בירך, אך קרא לאחדות: "זקוקים לזה יותר מאי-פעם"

צילום: רויטרס, עריכה: יאיר דניאל

נשיא איטליה, סרג'ו מטרלה, השביע היום (שישי) את ג'וזפה קונטה כראש הממשלה הפופוליסטית הראשונה במערב אירופה. זו מבטיחה לקצץ במסים, להגדיל את קצבאות הרווחה ולשנות את תקנות האיחוד האירופי בתחום מדיניות התקציב וההגירה.

קונטה, פרופסור למשפט בן 53 שאינו חבר פרלמנט, חייב עתה לזכות בהצבעת אמון בפרלמנט בשבוע הבא. לשתי מפלגות השלטון, "הליגה הצפונית" מהימין הקיצוני ו"תנועת חמישה כוכבים" הרדיקלית, מחזיקות ברוב מוצק בבית הנבחרים ובסנאט. מנהיגיהן, מתאו סלביני ולואיג'י די מאיו, ישמשו סגני ראש הממשלה ויחזיקו בשני תיקים חשובים.

באירופה בירכו על הקמת הממשלה, אחרי ימים ארוכים של חששות מהרכבה, והביעו תקווה כי רומא תפגין אחדות בתקופה של אי-ודאות המאפיינת את היבשת. למרות הרגיעה בשווקים, סבלנותם תיבחן כשהממשלה החדשה תתחיל ביישום המדיניות הכלכלית שלה, שכוללת הוצאות ציבוריות רבות.

ג'וזפה קונטה, המועמד לראשות ממשלה איטליה, בארמון הנשיאות ברומא, 23 במאי 2018. רויטרס
קונטה/רויטרס

הממשלה הוקמה בסיומם של שלושה חודשים של קיפאון פוליטי, בעקבות הבחירות ב-4 במרץ, שתוצאותיהן לא היו חד-משמעיות. ברגע האחרון, שתי המפלגות, שהיו יריבות לפני הבחירות, חתמו אתמול על הסכם כדי להימנע מהליכה נוספת לקלפיות במהלך הקיץ, ברקע חששות השווקים.

קונטה, שיצטרך להוכיח כי הוא אינו בובה של סגניו, לא הגיב אחרי טקס ההשבעה בארמון הנשיאות ברומא, שהתקיים בחדר שבו הוצבו דגלי איטליה לצד דגלי האיחוד האירופי.

סלביני, מנהיג הליגה הצפונית שישמש גם שר הפנים, התבדח על כך שנאלץ ללבוש חליפה. "אני מודה שאני חנוק ושמח", כתב בטוויטר שלו, כשצירף תמונה שלו שבה נראה מעונב. הוא הבטיח להאיץ את גירוש המהגרים הבלתי-חוקיים ולשנות את מערכת קליטת מבקשי המקלט.

די מאיו קיבל לידיו משרד חדש, הכולל את העבודה והתעשייה, והוא ינסה ליישם את מדיניות הדגל של מפלגתו, הבטחת הכנסה חודשית של 780 אירו עבור עניי המדינה.

sheen-shitof

פתרון טבעי

גבר, הגיע הזמן לשפר את התפקוד המיני ואת הזוגיות שלך

בשיתוף גברא

המיאוס של רבים מהממסד האירופי הוביל לעלייתן של מפלגות פופוליסטיות ברחבי היבשת, כולל בגרמניה ובצרפת, אבל זאת הפעם הראשונה שהן ירכיבו ממשלה במדינה מרכזית במערב אירופה. באיטליה כוננו את אמנת רומא, שהניחה את היסודות לאיחוד האירופי לפני 60 שנה, אך שני עשורים של משבר כלכלי גרמו לאכזבה בקרב רבים מאזרחי המדינה הפרו-אירופית הנלהבת עד לא מעבר.

הניכור גבר בשנים האחרונות עם בואם של מאות אלפי מהגרים אל חופיה של איטליה מצפון אפריקה. הליגה הצפונית ניצלה זאת כדי להאשים את האיחוד בנטישת איטליה, שנאלצה להתמודד לבדה עם השטף.

עתידה של איטליה בגוש האירו היה הסיבה המרכזית לכישלון הניסיון הראשון של המפלגות להקים ממשלה, כשהנשיא הטיל וטו על המועמד המקורי שלהן לתפקיד שר האוצר, הכלכלן פאולו סבונה האירוסקפטי. סבונה בן ה-81 תמך בעבר ב"תכנית ב'" שתאפשר לאיטליה לעזוב את גוש האירו במידת הצורך, והבחירה בו גרמה לחרדה בשווקים הפיננסיים.

במקום זאת, הוא ישמש השר לענייני האיחוד האירופי, שעדיין יאפשר לו להתנהל מול בריסל ולדון בסוגיות הקשורות לאיחוד, על אף שזהו תפקיד בעל סמכויות קטנות יותר בהשוואה לשר האוצר. מחליפו הוא הפרופסור לכלכלה ג'ובאני טריה, שדמותו אינו מוכרת. הוא קורא לשינוי בתקנות התקציב של האיחוד ומבקר את עודפי התקציב הגדולים של גרמניה, אך אינו תומך בעזיבת גוש האירו.

על אף התרעומת הגוברת באיטליה כלפי האיחוד, שני סקרים שפורסמו השבוע הראו כי בין 60% ל-72% אינם רוצים לנטוש את המטבע המשותף.

"אני מקווה שהממשלה הזו תתחיל טוב, נראה מה יקרה, אבל לפחות עלינו לתת לה לנסות", אמר אלברטו לפירה, פנסיונר מרומא.

נשיא מועצת אירופה, דונלד טוסק, בירך את קונטה, בזמן שאמר כי האיחוד זקוק "לאחדות ולסולידריות יותר מאי-פעם". במכתב ששלח לו, הוסיף: "המינוי שלך מגיע בזמן קריטי עבור איטליה ועבור האיחוד האירופי כולו. כדי להתגבר על האתגרים המשותפים, אנחנו זקוקים לאחדות ולסולידריות יותר מאי-פעם.

נשיא הנציבות האירופית, ז'אן-קלוד יונקר אמר כי הנציבות "תהיה לצדה של איטליה" במהלך הרפורמות שלה. "נישאר קשובים לציפיות של איטליה ולהצעותיה בנוגע לעתיד האיחוד האירופי", כתב בחשבון הטוויטר שלו.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully