וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

עם מסר מקים: בכיר צפון קוריאני נפגש בבית הלבן עם טראמפ

1.6.2018 / 21:21

קים יונג צ'ול, מראשי המשטר פיונגיאנג, ימסור לנשיא ארה"ב מכתב מטעמו של השליט. הם ישוחחו על הפסגה בין השניים, שאמורה הייתה להתקיים בהמשך החודש ובוטלה על ידי טראמפ. ואולם, הצדדים אופטימיים לגבי קיומה לבסוף

רויטרס

שליחו של מנהיג קוריאה הצפונית קים ג'ונג און הגיע הערב (שישי) לבית הלבן לפגישתו עם נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ. בפגישה שאורגנה מראש, צפוי עוזרו הקרוב של קים, קים יונג צ'ול, לתת לנשיא האמריקני טראמפ מכתב ממנהיג קוריאה הצפונית, ברקע ניסיונות השניים לתאם מחדש את הפסגה ביניהם.

לא ברור אם קים כתב בעצמו את המכתב שיימסר בפגישה, שפרטיה תואמו עד הרגע האחרון. זאת, בהמשך לדבריו של שליח אמריקני בכיר לשיחות בין ארצות הברית וקוריאה הצפונית שלפיהם השיח בין המדינות מתקדם "בכיוון הנכון".

מדובר בביקור הראשון של נציג מקוריאה הצפונית בבית הלבן מאז שנת 2000, אז פגש הנשיא לשעבר ביל קלינטון את הבכיר ג'ו מיונג רוק, בניסיון לא מוצלח להגיע להסכמה לגבי פירוק המדינה המבודדת מגרעין. הם נפגשו למשך 45 דקות וקלינטון קיבל בפגישה מכתב ממנהיגה הקודם של קוריאה הצפונית ואביו של המנהיג הנוכחי, קים ג'ונג איל.

קים, לשעבר ראש סוכנות הביון, נזקק לאשרה מיוחדת כדי לנסוע לארצות הברית, שם הוא הוכנס לרשימה שחורה. הוא הואשם בעבר בידי קוריאה הדרומית בכך שתכנן את המתקפה הקטלנית על ספינת הקרב הדרום קוריאנית ב-2010, והמודיעין האמריקני קשר בינו לבין מתקפת הסייבר על "סוני" בשנת 2014.

מנהיג קוריאה הצפונית קים יונג צ'ול מגיע לבית הלבן לפגישה עם טראמפ ב-1 ביוני 2018. AP
קים יונג צ'ול וחברי המשלחת מקוריאה הצפונית מגיעים לבית הלבן/AP

טראמפ הצהיר כי הוא מקווה לפגוש את קים בסינגפור ב-12 ביוני ולהפעיל עליו לחץ בדבר פירוק ארצו מנשק גרעיני. עם זאת, הוא אמר אתמול כי הבשלת פגישתם של שני המנהיגים כנראה עדיין תלויה בסבב נוסף של משא ומתן. "אני ארצה לראות את זה נעשה בפגישה", אמר טראמפ לסוכנות הידיעות רויטרס, "אבל לעתים קרובות הסכמים לא מתגבשים כך. יש סיכוי טוב שזה לא יתגבש בפגישה אחת, שתיים או שלוש, אבל נעשה זאת בשלב מסוים".

צוות המשא ומתן האמריקני הנמצא בסיאול הביע אופטימיות לאחר פגישת הנציגים מפיונגיאנג לשיחות ההכנה. "אנחנו מאמינים שאנחנו מתקדמים בכיוון נכון לקראת שורה של התייעצויות, כולל מעורבות של שר החוץ מייק פומפאו עם צ'ול בדיונים שלנו בקוריאה הדרומית ובסינגפור", אמר שגריר ארצות הברית לפיליפינים, סונג קים, דיפלומט בכיר ומוחמה לענייני קוריאה הצפונית.

לפי גורמים המעורים בנושא. הדיונים, שהתקיימו באזור הגבול בין קוריאה הצפונית וקוריאה הדרומית, התמקדו בנושאים המרכזיים החשובים לשני המנהיגים טראמפ וקים. המפגשים הדיפלומטיים שהתקיימו במקביל בסינגפור עסקו בעניינים לוגיסטיים.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

פיטרו חוגגת יום הולדת עגול ואתם נהנים ממבצע של פעם ב-60 שנה

בשיתוף פיטרו
נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ בפתח פגישתו עם נשיא קוריאה הדרומית מון ג'ה-אין בבית הלבן, 22 במאי 2018. רויטרס
"נגבש הסכם בשלב מסוים". טראמפ/רויטרס

בפגישה נפרדת שהתקיימה היום, גורמים רשמיים מקוריאה הצפונית ומקוריאה הדרומית הסכימו לערוך שיחות מאוחר יותר החודש. השיחות יתמקדו בנושאים צבאיים ובאיחוד משפחות שהופרדו במלחמת קוריאה, שהתרחשה ב-1950 עד 1953.

טראמפ וקים הסכימו להיפגש לפסגה היסטורית ב-12 ביוני, זאת לאחר החלפת מהלומות ועלבונות בולטת בשנה שעברה, שעוררה חשש ממשי מפני עימות צבאי בין שתי המדינות. למרות ההסכמה להיפגש, שהגיעה יחד עם גישה מרוככת יותר מצד הרודן מקוריאה הצפונית, טראמפ ביטל את הפסגה. הוא נעץ את הסיבה לכך ב"כעס הגדול והעוינות הגלויה של קים" בסדרה של התבטאויות ציבוריות.

גם לאחר שהחליט לסגת מהפסגה המתוכננת, קרא טראמפ לקים "להתקשר או לכתוב" לו אם ירצה בכל זאת לקיים את הפגישה. לאחר יום, שני הצדדים פתחו בשיחות כדי להציל את הוועידה שתוכננה להתקיים בסינגפור.

קים טס לניו יורק השבוע כדי להיפגש עם שר החוץ פומפאו, ובכך גרם להתעוררותה מחדש של התקווה לקיום הפסגה המיוחלת. בנוסף לאמירות כי שני הצדדים עשו "התקדמות משמעותית", פומפאו הזהיר כי לא יהיה פתרון מהיר לסוגייה. "הם יצטרכו לבחור מסלול שיהיה שונה בתכלית מזה שהמדינה שלהם התקדמה בו במשך עשורים. זה לא אמור להפתיע אף אחד שיהיו רגעים לאורך הדרך שבהם זה לא יהיה ישיר וברור", אמר.

מנהיג קוריאה הצפונית קים ג'ונג און פוגש את שר החוץ האמריקני מייק פומפאו ב-9 במאי 2018. סוכנות הידיעות של צפון קוריאה (MCNA), אתר רשמי
פגישת פומפאו וקים, החודש/אתר רשמי, סוכנות הידיעות של צפון קוריאה (MCNA)

בשנים האחרונות עשתה פיונגיאנג התקדמות משמעותית בפיתוח תכנית הגרעין שלה, שכעת מהווה איום משמעותי על ארצות הברית. מטרתו העיקרית של טראמפ בשיחות עם קים היא הסרת האיום. בעבר, דחה קים את קריאותיה של וושינגטון לפירוק חד-צדדי מגרעין של ארצו, וקרא מצדו לפירוק מגרעין של כל חצי האי הקוריאני. פתרון שכזה היה מצריך הסרה של המטריה הגרעינית שאותה מספקת ארצות הברית ליפן ולקוריאה הדרומית.

אתמול אירח קים את שר החוץ של רוסיה, סרגיי לברוב, בפיונגיאנג, ובמקביל דובר הקרמלין מסר לעיתונאים כי פסגה בינו לבין הנשיא ולדימיר פוטין תתקיים בעתיד. בפגישתו עם לברוב, אמר מנהיג קוריא הצפונית כי הוא היה רוצה שחצי האי הקוריאני כולו יתפרק מגרעין והביע את תקוותו ליחסים טובים יותר עם וושינגטון.

(עדכון ראשון: 16:54)

שר החוץ של ארצות הברית מייק פומפאו בפגישה בניו יורק עם קים יונג צ'ול, סגן יו"ר הוועד המרכזי של המפלגה הקומוניסטית הצפון קוריאנית, 30 במאי 2018. מתוך חשבון הטוויטר של פומפאו, אתר רשמי
הזהירו שלא יהיה פתרון מהיר. קים ופומפאו בפגישתם השבוע/אתר רשמי, מתוך חשבון הטוויטר של פומפאו

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully