וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מהפך בספרד: ראש הממשלה השמרן הודח, הסוציאליסטים עלו לשלטון

1.6.2018 / 15:42

ראחוי הפסיד בהצבעת אי-אמון בפרלמנט, בעקבות שורת פרשות שחיתות שבהן הייתה מעורבת מפלגתו. הוא יוחלף על ידי פדרו סאנצ'ס, מנהיג המפלגה הסוציאליסטית

צילום: רויטרס

ראש ממשלת ספרד מריאנו ראחוי הודח היום (שישי) מתפקידו בהצבעת אי-אמון בפרלמנט, בשל מעורבות מפלגתו השמרנית בפרשות שחיתות. במקומו ישמש בתפקיד מנהיג המפלגה הסוציאליסטית פדרו סנצ'ס, שהוביל את המהלך הפרלמנטרי.

"אנחנו הולכים לפתוח דף חדש בהיסטוריה הדמוקרטית במדינה שלנו", אמר סנצ'ס לפני ההצבעה. הוא הבטיח את קולותיהם של 180 חברי פרלמנט, הדרושים לרוב, אחרי שקיבל תמיכה משורת מפלגות קטנות, כולל המפלגה הלאומנית הבאסקית. 169 חברי פרלמנט הצביעו נגד, ואחד נמנע.

סנצ'ס, שאינו חבר פרלמנט, צפוי להיות מושבע לתפקיד בימים הקרובים ולהרכיב ממשלה בשבוע הבא, אולם עם 84 מושבים בלבד מתוך 350, מפלגתו תתקשה להעביר את האג'נדה שלה. הוא צפוי לזכות בתמיכה מצד פודמוס מהשמאל הפופוליסטי, אך לא ברור אם גם מצדן של המפלגות הלאומניות של הבאסקים והקטלאנים, שתמכו בהדחת ראחוי. מפלגת המרכז סיודדנוס, שמתחזקת בסקרים, תמכה בראש הממשלה.

מנהיג המפלגה הסוציאליסטית של ספרד, פדרו סאנצ'ס, בהצבעת אי-אמון בפרלמנט, 1 ביוני 2016. רויטרס
ראש הממשלה השביעי של ספרד המודרנית. סנצ'ס, היום/רויטרס

ראחוי, ששימש בתפקיד מאז 2011, יהיה ראש הממשלה הראשון בהיסטוריה המודרנית של ספרד שמפסיד בהצבעת אי-אמון. במהלך היום השני לדיונים, הודה ראש הממשלה בתבוסתו הקרובה ואמר לחברי הפרלמנט כי זהו "כבוד לעזוב כשאני מותר ספרד טובה יותר".

סנצ'ס, שיהיה ראש ממשלתה השביעי של ספרד מאז שובה של הדמוקרטיה ב-1979, אמר כי ראחוי, בן 63, נכשל בלקיחת אחריות על מעורבות מפלגתו בפרשת השחיתות. זו שבה לכותרות בשבוע שעבר אחרי שאחד מגזבריה לשעבר נשלח ל-33 שנות מאסר בגין שוחד, הלבנת הון ועבירות מס. המשפט נגד לואיס ברסנס התמקד בקמפיין מימון סודי של מפלגת העם השמרנית, שאותו ניהלה מ-1999 ועד 2005.

מצביעים רבים בספרד התאיישו מפרשות השחיתות שבהן מעורבות שתי המפלגות המסורתיות, השמרנים והסוציאליסטים, ועברו למפלגות חדשות, כמו פודמוס וסיודדנוס, ולמפלגות אזוריות.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

קק"ל מעודדת לימודי אקלים באמצעות מלגות לסטודנטים צעירים

בשיתוף קק"ל
ראש ממשלת ספרד, מריאנו ראחוי, בהצבעת אי-אמון בפרלמנט, 1 ביוני 2018. רויטרס, רויטרס
כיהן בתפקיד מאז 2011. ראחוי בפרלמנט, היום/רויטרס, רויטרס

המהפך השלטוני בכלכלה הרביעית בגודלה באיחוד האירופי מגיע בזמן שבו איטליה, הכלכלה השלישית בגודלה, יוצאת מהקיפאון הפוליטי שלה עם הקמת ממשלה חדשה. ואולם, בניגוד לממשלה הפופוליסטית שקמה ברומא ותושבע בהמשך היום, זו במדריד היא פרו-אירופית ולא צפויה להדאיג את המשקיעים.

דוברת של נשיא הנציבות האירופית, ז'אן קלוד יונקר, מסרה כי יש לו אמון מלא בממשלה החדשה במדריד.

המשבר בקטלוניה בדרך לפתרון?

סנצ'ס, בן 46, ניצח משום מקום בפריימריז של המפלגה ב-2014. הכלכלן ושחקן הכדורסל לשעבר הבטיח לאחד את שורות המפלגה ולהשיב אותה לשלטון, אך הוא ספג שתי תבוסות בבחירות ב-2015 וב-2016. הוא נאלץ לעזוב את התפקיד אחרי שסירב לתמוך בממשלתו של ראחוי ולסיים את המשבר הפוליטי הממושך דאז, רק כדי לשוב כמה חודשים אחר כך לתפקיד ולנצח שוב בבחירות הפנימיות של המפלגה הסוציאליסטית.

הוא יורש משבר ממושך עם קטלוניה, שעדיין נתונה לשלטון ישיר של מדריד בעקבות משאל העם והכרזת העצמאות החד-צדדית שלה בשנה שעברה. אתמול אמר סנצ'ס כי אם מפלגתו תצליח בהצבעת אי-האמון, הוא ימשיך את הדיאלוג עם הממשל בברצלונה, ובסימן לכך שייתכן שהמשבר לקראת פתרון, הציג היום נשיא החבל החדש קווים טורה הרכב ממשלה משופץ.

מהרשימה החדשה הוסרו ארבעה חברים, שנמצאים במעצר או תחת חקירה בשל מעורבותם בארגון משאל העם שהוגדר לא חוקי. הרכב הממשל המקורי שהציג טורה נבלם על ידי מדריד, שמחויבת להשיב את השלטון העצמי לברצלונה כאשר תיכון ממשלה חדשה וחוקתית.

(עדכון ראשון: 12:42)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully