וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

קצין בכיר: הג'יהאד יפעל נגד ישראל - אם איראן תהיה במצוקה בסוריה

31.5.2018 / 17:00

בכיר בפיקוד הדרום אמר כי ארגון הטרור לא הציג את כל כוחו בסבב האחרון ובהנחיית טהראן הוא עשוי להיות לפעול שוב נגד ישראל. לדבריו, צה"ל פגע משמעותית במטרות קומנדו של חמאס ובמנהרה שנוטרלה אותרו שקים של אונר"א

צילום: דובר צה"ל, עריכה: שניר דבוש

קצין בכיר בפיקוד הדרום אמר היום (חמישי) כי בצה"ל צפו מראש את ההסלמה השבוע ברצועת עזה וכי הג'יהאד האסלאמי עשוי לפעול שוב, אם איראן, התומכת בו, תחוש במצוקה בסוריה.

"ציפינו לתגובה כזו של הג'יהאד האסלאמי", אמר. "לא ידענו מתי זה יהיה, אבל עיבינו מערכים, גם בכיפת ברזל. עדכנו ראשי מועצות ורבש"צים שיכול להיות אירוע ירי לכיוון המוצבים והיישובים. זו הגזרה הכי ממוגנת, הכי מתורגלת. לכולם יש חדרי ביטחון והם יודעים מה לעשות במצבים כאלה".

לדברי הבכיר, צה"ל תקף בתגובה לשני מטחי הרקטות של הג'יהאד, ורק לאחר מכן הצטרף חמאס לשיגורי הרקטות. "משעות הצהריים קיבלנו מסרים מחמאס: 'תרגיעו, אל תסלימו'. אנחנו הכנו מטס תקיפה מתוכנן לשעה 23:00, ותקפנו מטרות מאוד חשובות, יכולות שהם בנו הרבה זמן".

הקצין סיפר כי חיל האוויר תקף בין היתר מטרות של הקומנדו הימי של חמאס, אמצעי מחקר ופיתוח ומוצבים. "אלה דברים שיהיה להם קשה להתמודד איתם. זו הייתה פגיעה משמעותית ביכולות שחמאס הכין למערכה הבאה". על הג'יהאד האסלאמי אמר כי "המפקדה שלו נמצאת בחו"ל, וממנה הוא מקבל את ההנחיות בהסכמה איראנית".

יעדי הטרור שהותקפו על ידי חיל האוויר ביממה החולפת בעזה. דובר צה"ל
"הרסנו יכולות שנבנו במשך הרבה זמן". תקיפת צה"ל בעזה, השבוע/דובר צה"ל

הקצין הבכיר התייחס לביקורת שלפיה צה"ל לא הרג מחבלים במהלך התקיפות, ולא פגע בחוליות שיגור רקטות. "המדיניות הייתה מקובלת על כלל גורמי הביטחון, וגם על ראשי היישובים. זה המסר שקיבלנו. פעלנו בהרבה שכל. היה פה רצון לשלוט במצב, אפשר בקלות היה להידרדר למערכה. חמאס עשה הכל כדי לעצור את זה, ואנחנו היינו מוכנים למשהו הרבה יותר רחב ומשמעותי. אם ביום רביעי היה משוגר עוד מטח, זה כבר היה משהו אחר לגמרי".

על תאי התקיפה של פיקוד הדרום אמר כי הפלסטינים שכללו שיטות בזמן השיגורים, שאתן חלקם ביצעו באמצעות טיימרים ובונקרים תת-קרקעיים, ובחלק מהמקרים המטרה מאותרת וזמן קצר לאחר מכן נעלמת. "הייתה הנחייה ברורה לכל הכוחות לאתר חוליות", הוסיף. בהתייחסו להיעלמות ההנהגה הבכירה של ארגוני הטרור במהלך הסבב ברצועה והאפשרות לסיכולים ממוקדים אמר כי "מי שהרגיש מאוים נעלם לנו, או חשב שנעלם לנו".

על נפילת רקטות ופצמ"רים בשטחים הבנויים, בין היתר בנתיבות, אמר הקצין הבכיר כי פעילות מערכת כיפת ברזל מתוחקרת, אך הוסיף כי מערכת ההתרעה השתפרה לטווח שבעה קילומטרים, ועלתה ל-23 שניות.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

תרפיית מציאות מדומה: טיפול להתמודדות עם חרדה

בשיתוף zap doctors
תמונה של שקי מלט שהועברו מארגון אונר?א ונמצאו בתוך מנהרת הטרור שסוכלה השבוע, 31 במאי, 2018. דובר צה"ל, מערכת וואלה! NEWS
השקים שנמצאו בתוך המנהרה שסוכלה השבוע/מערכת וואלה! NEWS, דובר צה"ל

הקצין הבכיר התייחס למנהרה שנוטרלה השבוע על ידי צה"ל, וחשף כי בתוכה אותרו שקים של ארגון הסיוע הבינלאומי אונר"א - שקים שהיו אמורים לסייע לארגון לשקם מבנים הרוסים או לסייע בהקמה של מבנים ושימשו את חמאס לבניית מנהרות. עוד חשף הקצין כי המנהרה נחפרה לתוך שטח מדינת ישראל ואותרה במרחק קילומטר אחד ממוצב של צה"ל. החשש בצבא ממנהרות שחופר חמאס דרך סיני לשטח ישראל הועברו לידי גורמי הביטחון המצרים. מדובר במנהרה שנייה שחשף צה"ל בציר דומה - מהשטח הפלסטיני דרך סיני לישראל, ציר שעוקף את החומה התת-קרקעית שבונה צה"ל בגבול עזה נגד מנהרות.

בשנת 2015 לא אותרו מנהרות התקפיות של חמאס. בשנה שלאחר מכן אותרה מנהרה אחת, בשנת 2017 אותרו שתיים, והשנה אותרו כבר תשע מנהרות. הדבר מעיד על שיטה מוכחת, לראשונה בעולם, לאיתור מנהרות באמצעים טכנולוגיים ומודיעיניים. כמו כן ציין הקצין כי בימים אלה פועלים 19 ראשי עבודה לבניית החומה התת-קרקעית, וכי מתוך 64 קילומטרים נבנו 11 קילומטרים של חומה תת-קרקעית.

בפיקוד הדרום נערכים ליום הנכסה שיתקיים על גבול הרצועה ביום שלישי בשבוע הבא. לדברי הקצין, חמאס מכין את אנשיו להפגנת ענק. בשל כך שומרים באוגדת עזה על מתח בקרב הכוחות, למקרה שיהיו התפתחויות בימים הקרובים, ובכללן הפגנה שתתקיים מחר בתום תפילות יום השישי. על ההפגנות הצפויות מחר וביום שלישי אמר הבכיר כי "בכל מקום שהם מנסים לפרוץ, הם נתקלים בקיר. אנחנו נערכים ליום הנכסה כמו שנערכנו עד היום להפגנות. אם הם יגיעו, הם ייבלמו פעם נוספת".

הפגנות בגבול עזה 13 באפריל 2018. ראובן קסטרו
הפגנה ברצועה, מוקדם יותר החודש/ראובן קסטרו

"ההרתעה נשמרת אבל מוגבלת", הדגיש הקצין, והוסיף כי למרות הירי החמור לעבר ישראל, חמאס והג'יהאד הטילו על עצמם מגבלות באופן התגובה, הטווח, וסוג היום. "עזה במצוקה קשה, על כרעי תרנגולת. בחודשיים האחרונים הם ספגו 140 הרוגים ואלפי פצועים, אבל מי שמעמיק את המצוקה שם זו הרשות הפלסטינית, ולא ישראל".

לגבי העתיד אמר הקצין הבכיר כי "אנחנו נמצאים בפרשת דרכים. הבאנו את חמאס למצב הכי קשה שלו, וטוב שכך. צריך לקבל החלטה לאן הולכים, שנהיה תוצאתיים ולא תגובתיים. אפשר לקדם הסדרה מכל מיני סוגים, הסדרות קטנות וגדלות. היציבות נסדקת, לא כי ההרתעה נסדקה. אם רוצים לחזק את ההרתעה יש מרכיבים שצריך לטפל בהם. זו תקופת שינוי. צריך להכניס מייצבים. אם לא, אנחנו ניכנס למדרון ואם נתגלגל לאירוע, אז שזה יהיה בצורה יזומה". על אפקט ההסדרה בראי חמאס אמר כי "לא צריך לעזור לארגון ולהרים אותו למעלה. אבל גודל המוכנות שלו לוויתורים בתחום המו"פ, ניסוים, התעצמות, הברחות וטרור. הוא מוכן לדבר על הכל כדי להציל את עצמו מקריסה. הם מבינים שהפתרון היחידי פרט להסדרה היא מערכה. הוא עושה את הכל כדי למנוע מערכה".

על סוגיית ההסדרה אמר הקצין הבכיר כי אינו מוכן לפרט את האפשרויות, אך כי "יש דיונים מאוד רציניים בנושא". בנושא כניסת פועלים פלסטינים מרצועת עזה סירב גם כן לדבר ואמר כי "את מה שיש לי אגיד בחדרים סגורים". לסיכום אמר הקצין הבכיר כי בכל הסדרה יש לשלב את המשא ומתן על גופות החיילים הדר גולדין ואורון שאול, המוחזקות בידי חמאס.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully