וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

המתנה של אסד לפוטין: הכרה בעצמאות מחוזות בדלניים בגיאורגיה

30.5.2018 / 16:54

סוריה הודיעה כי תצטרף לקומץ המדינות שכוננו יחסים דיפלומטיים עם חבלי הארץ אבחזיה ודרום אוסטיה שעליהם נלחמו רוסיה וגיאורגיה לפני עשר שנים. טיבליסי הודיעה בתגובה על צמצום היחסים עם דמשק, וארה"ב מסרה כי השטחים שייכים לגיאורגיה "ללא עוררין"

צילום: רויטרס, עריכה: יוסי אלטר

(בווידאו: פוטין חונך גשר בין רוסיה לחצי האי קרים, לפני כשבועיים)

גיאורגיה הודיעה אתמול כי תצמצם את יחסיה הדיפלומטיים עם סוריה, אחרי שדמשק הכירה בעצמאותם של שני מחוזות בדלניים, בצעד שאותו רואה טבליסי כמניפולציה של מוסקבה. ארצות הברית גינתה היום (רביעי) את המהלך ואמרה כי היא תומכת בעצמאותה של גיאורגיה, כשהיא שבה על קריאתה לרוסיה להסיג את כוחותיה מהאזור.

אבחזיה ודרום אוסטיה התפצלו מגיאורגיה במלחמות שהתנהלו בשנות ה-90, אחרי קריסת ברית המועצות. גיאורגיה ורוסיה נלחמו ביניהן מלחמה קצרה על שני המחוזות באוגוסט 2008, ובסיומה הכירה מוסקבה, שכוחותיה ניצחו, בשני המחוזות כמדינות עצמאיות. רק ניקרגואה, ונצואלה ונאורו הצטרפו להכרה.

נשיא רוסיה, ולדימר פוטין ובשאר אל אסד במהלך פגישתם בסוצ'י, רוסיה. -, מערכת וואלה! NEWS
גיאורגיה רואה בצעד מניפולציה של מוסקבה. אסד ופוטין, לפני כשבועיים/מערכת וואלה! NEWS, -

גיאורגיה, בתמיכת ארצות הברית והאיחוד האירופי, אומרת כי המבצע הרוסי היה למעשה סיפוח של שטחים. "בצעד הזה, משטר אסד הכריז על תמיכתו בתוקפנות הצבאית הרוסית נגד גיאורגיה, בכיבוש הלא חוקי של אבחזיה וצחינוואלי (דרום אוסטיה) ובטיהור האתני המתרחש שם במשך שנים", נמסר בהודעת משרד החוץ של גיאורגיה, שכינה זאת פגיעה בחוק הבינלאומי. "אנחנו קוראים לקהילה הבינלאומית לבחון את הפעולה הלא חוקית שביצע משטר אסד כתוצאה ממניפולציה של הפדרציה הרוסית ולנקוט את הצעדים המתאימים בתגובה".

משרד החוץ של ארצות הברית גינה את הודעתה של סוריה על כינון יחסים דיפלומטיים עם שני המחוזות "שנכבשו מידי גיאורגיה ושייכים לה ללא עוררין".

בשבוע שעבר התחייב שר החוץ מייק פומפאו לחיזוק הקשרים הביטחוניים והכלכליים עם גיאורגיה. פומפאו קרא לרוסיה לסגת מהשטחים כפי שנקבע בהסכם הפסקת האש שנחתם לאחר העימות בשנת 2008.

חיילים רוסים בדרכם לגאורגיה. AP, AP
משוריינים רוסיים סדרום אוסטיה, אוגוסט 2008/AP, AP

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully