וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

עצרו את קריאות הקרב: כיבוש עזה יכול לחכות

30.5.2018 / 13:33

כיבוש יבשתי של הרצועה, יהווה הגררות של צה"ל למגרש המשחקים של חמאס. אפילו הצבא שלנו, קטן ויעיל ועם מוטיבציה גבוהה, לא יכול לכל משימה. ראוי כי המשתלחים והמאיימים, יקחו אוויר, יספרו עד עשר - ויכינו שיעורי בית. אודי שמחוני | דעה

ההתלקחות בדרום מביאה איתה שוב את קריאת הקרב המוכרת: אם לא תפסק האש - יישלח צה"ל לכבוש את הרצועה, ישמיד את כוחות החמאס, יפסיק את האש ויסלק את החמאס מכס השלטון. נשמע מוכר, נכון?

ובכן, ראוי שנעשה הכרה עם יכולותיו ובעיקר עם מגבלותיו של צה"ל. כיבוש יבשתי של הרצועה, הינו מיצוי של כל החסרונות אשר מתקיימים בצבא מודרני כמו צה"ל. שלא נטעה, היכולות המבצעיות שהודגמו בסוריה בחודש האחרון בעיקר מהאוויר ונטעו בציבור ואצל מקבלי ההחלטות תחושת כוח אדירה, אינן רלוונטיות לחלוטין לתסריט הצפוי בדרום, אירוע של צוק איתן מוגדל.

שבילי יציאות רקטה מעזה לכיוון ישובי הדרום 29 במאי 2018. AP
גם לחמאס יש תכנית מבצעית. שיגורי רקטה מרצועת עזה/AP

הבעיות שעלו בצוק איתן אינן מקריות ואינן נקודתיות וניתנות לתיקון. לכל מערכת לוחמת יש יתרונות וגם חסרונות, ישנם תחומים בהם הושקעו מיליארדים של דולרים ב-20 השנים האחרונות. יש נושאים שצה"ל הינו מוביל עולמי בהם ויש לו גם נקודות תורפה, לחימה קרקעית לכיבוש הרצועה תביא לידי ביטוי את כל החסרונות שלו, היתרונות ישארו בבית ברובם.

גם לחמאס יש תכנית מבצעית, הערכות מבצעיות, וניסיון להביא את צה"ל למגרש המשחקים המוכר להם, ושם הם נהנים מיתרון הביתיות. חשוב שלא להיגרר לתסריט כזה.

יודעים איך נכנס - לא איך נצא

אז איך עוצרים את האש מעזה? לא אכנס לכל האפשרויות - האפשרות העיקרית היא בעיקר באמצעות השמדת מטרות מכל הסוגים, פגיעה פרסונלית בראשי החמאס והג'יהאד, ותשתית סלקטיבית, שכן הרס טוטאלי של מרקם החיים בעזה יפעל כבומרנג .עזה איננה לבנון.

יש משימות שאותן הצבא יתקשה לבצע, אפילו צבא יעיל קטלני ועם מוטיבציה גבוהה, בהנחה שצה"ל הוא כל זה. הקונספט הוא הבעיה. לשלוח מספר אוגדות לתקוף מכל הכוונים את הרצועה יהיה משגה היסטורי, יחס בעייתי בין עלות מול תועלת. מצב אליו די ברור איך ניכנס, אך ממש לא ברור איך ומתי נצא ומה יהיו פירות הניצחון. מכיוון שלכל החלטה ומהלך צמוד גם תג מחיר, המחיר עשוי להיות לא קל. לחימה במחנות הפליטים ובערים הצפופות בעזה יקשו מאוד על חטיבות החי"ר שעליהם תוטל עיקר המשימה. סג'עייה לא השתנתה בעת האחרונה.

sheen-shitof

תוצאות מהיום ה-1

הפיתוח המהפכני לטיפולי אנטי אייג'ינג בבית - עכשיו בישראל

בשיתוף נומייר פלוס
פריסת טנקים בגבול עזה 30 במאי 2018. ראובן קסטרו
לחימה קרקעית לכיבוש הרצועה תביא לידי ביטוי את חסרונות הצבא. טנקים על גבול הרצועה/ראובן קסטרו

כי בתחבולות תעשה מלחמה - זה לא רק שלט בכניסה לבה"ד 1, זאת תפיסת עולם שלמה, כניסה קרקעית ברמה האסטרטגית היא בדיוק הדבר ההפוך. נכון זה מתסכל לעיתים, שלא לכל בעיה יש גם פתרון צבאי, אבל תסכול זאת לא תכנית עבודה . ראוי שכל אלה שכבר משתלחים ומאיימים יקחו מעט אויר, יבלעו רוק ויספרו עד עשר לפני שהם מעלים רעיונות הרפתקניים. אם זה רק לצרכים פוליטיים ניחא, או אם עומדת אחרי תפיסת עולם וכוונה אופרטיבית - אנא עצרו את הסוסים, ותכינו מעט שעורי בית.

ראש המטה הכללי, רב-אלוף גדי איזנקוט, מפקד פיקוד הדרום, אלוף אייל זמיר ומפקד אוגדת עזה, תת-אלוף יהודה פוקס קיימו הערכת מצב ברצועת עזה.. דובר צה"ל
ראש המטה הכללי, רב-אלוף גדי איזנקוט, מפקד פיקוד הדרום, אלוף אייל זמיר ומפקד אוגדת עזה, תת-אלוף יהודה פוקס קיימו הערכת מצב ברצועת עזה./דובר צה"ל

  • עוד באותו נושא:
  • רצועת עזה

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully