וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

חמינאי ספג ביקורת נדירה מסטודנטית: "מה התשובות שלך להפגנות?"

29.5.2018 / 12:48

המנהיג העליון קיים מפגש לרגל הרמדאן, ובו נשאל כרגיל על בעיותיה של איראן. ואולם, רשמית הבעיות שהציגה אחת המשתתפות זכתה לסיקור נדיר בתקשורת המקומית. "הפתרון לא קל", השיב לה חמינאי

צילום: מתוך הטוויטר ‎#irgcterrorists , עריכה: יאיר דניאל

סטודנטים באיראן ביקרו בתקיפות את הכיוון שאליו צועדת המדינה במהלך מפגש עם המנהיג העליון עלי חמינאי - כך דיווחו היום (שלישי) כלי תקשורת מקומיים. זהו דיון חריג, המראה את החשש הגובר בקרב רבים מפני פרישת ארצות הברית מהסכם הגרעין והמצב הכלכלי המתדרדר.

אחת הסטודנטיות הציגה רשימת בעיות שעמה מתמודדת עם איראן, ושאלה ישירות את חמינאי, שתומכיו המסורים רואים בו שני רק לאלוהים, איך הוא יגיב להן. על אף שחששות מהמצב עולות במהלך מפגשים שנתיים שחמינאי מקיים בזמן חודש הרמדאן, העובדה שהביקורת הזו קיבלה חשיפה בכלי התקשורת הממלכתיים מדברת בעד עצמה. זאת במקביל להפגנות ולשביתות של חקלאים ושל נהגי משאיות במדינה.

המנהיג העליון של איראן האייתוללה עלי חמינאי, 23 במאי 2018. AP
הכיר בצורך בחופש הביטוי. חמינאי/AP

בין הבעיות שהציגה הסטודנטית סהר מהרבי במפגש אתמול היו "אי-השוויון המחריף בין המעמדות החברתיים, הצניחה באמון הציבור והחרפת המשבר הסביבתי ושכונות העוני". היא אף ציינה את האבטלה הגבוהה, את האתגרים שעמם מתמודדות קבוצות מיעוט והדרך שבה הגורמים השמרניים בתוך מערכת המשפט ומערכת הביטחון "בודים בעיות ביטחוניות בצורה הזויה" כדי לפגוע בפעילי זכויות.

"אילו תשובות יש לך, הוד מעלתך, לשאלות, לביקורת ולהפגנות?", שאלה הסטודנטית.

בדבריו, חמינאי הכיר ברבות מהבעיות, ואמר כי "פתרונן אינו קל" כפי שהיא סבורה. הוא אמר כי אחד הפתרונות יכול להיות "הזרקת דור צעיר, מהפכני, בעל מוטיבציה ומחויב למתקני הממשלה". לדבריו, "צמיחת החברה דורשת את חופש הביטוי". גם בחשבון הטוויטר של חמינאי פורסמו הדברים.

העיתון מרדומסרלי, המזוהה עם המחנה הרפורמיסטי, פרסם את דבריה של הסטודנטית ואתרים אחרים העלו את נאומה המלא, שכלל קריאה להרחבת הדמוקרטיה באיראן. המנהיג העליון אינו נבחר על ידי העם, אולם לאזרחים יש זכות בחירה לנשיאות ולפרלמנט, הכולל זרמים שונים, החל מקיצוניים ועד לרפורמיסטים הרוצים לשנות את הממשל.

עם זאת, המשבר הכלכלי הוביל להפגנות ארציות בדצמבר ובינואר, שבמהרה לבשו אופי פוליטי נגד המשטר עצמו והפכו גם לאלימות. חמינאי הכיר אתמול בזכות לקיים הפגנות שקטות.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully