וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אסטרונאוט וצייר: מת האדם הרביעי שדרך על הירח

27.5.2018 / 14:17

אלן בין הלך לעולמו בגיל 86, אחרי קריירה עשירה בנאס"א והחלטה מפתיעה לעבור לתחום האומנות. הוא היה חבר במשימת אפולו 12, שהגיעה לירח בנובמבר 1969. "אני חושב שכל אחד יכול לעשות יותר מדבר אחד בחייו"

צילום: רויטרס, עריכה: ניב מעוז

האסטרונאוט האמריקני אלן בין, שהיה האדם הרביעי שהלך על הירח, מת אתמול (שבת) בגיל 86. בין, טייס מבחן בצי שהיה אחד מ-12 בודדים שאי פעם הניחו את כף רגלם על הירח, מת בבית חולים ביוסטון, כך מסרה משפחתו דרך הצהרה ששוחררה על ידי סוכנות החלל האמריקנית נאס"א.

הוא חלה לפני שבועיים במהלך נסיעה לפורט וויין, אינדיאנה.
"אלן היה האדם החזק והנחמד ביותר שאי-פעם הכרתי. הוא היה אהבת חיי ואני מתגעגעת אליו מאוד", אמרה אשתו לזלי בין, שהייתה נשואה לו 40 שנה. "אלן, ליד טקסס, מת בשלווה ביוסטון כשהוא מוקף במי שאהב אותו".

בין היה טייס במשימת אפולו 12, והותיר את חותמו בירח באזור המכונה "אוקיינוס הסערות" בנובמבר 1969. הוא שהה על פני הירח במשך יותר מ-31 שעות יחד עם חברו לצוות פיט קונרד, כשהם חקרו את פני הקרקע וערכו ניסויים.

"אני זוכר שפעם הסתכלתי בחזרה לכדור הארץ והתחלתי לחשוב, 'אלוהים, זה יפה'. ואז אמרתי לעצמי 'תפסיק לגרבץ ולך לאסוף סלעים. הבנו שלהרהר זה לא יעיל", סיפר למגזין "פיפל" ב-1981.

האסטרונאוט לשעבר, אלן בין. רויטרס
הכשיר אסטרונאוטים. בין/רויטרס

המשימה של בין הוגדרה הצלחה, על אף שהיא התחילה עם תקלה. מיד עם ההמראה, פגעו במשגר שני ברקים, אך הצוות הצליח להתגבר על כך ולהמשיך לטיסה שנמשכה שלושה ימים. המשימה התרחשה ארבעה חודשים בלבד אחרי שניל אמסטרונג היה לאדם הראשון שנוחת על הרח.

ב-1973, הוא פיקד על המשימה השנייה של "סקיילב", תחנת החלל האמריקנית הראשונה והוא העביר בה 59 ימים. היה לו בהמשך תפקיד חשוב בהכנת אסטרונאוטים למשימות עתידיות, עד לטיסה הראשונה של מעבורת החלל ב-1981.
ב-1981 הוא החליט לוותר על הקריירה שלו לטובת קריירת ציור, בהחלטה שהפתיעה חלק מעמיתיו. ביום השנה ה-40 לנחיתת אפולו 11 הוצגו ציוריו על הירח במוזיאון החלל בוושינגטון.

"עליך להגשים את החלום שלך גם אם אנשים אחרים חושבים שזה מחורבן", אמר במהלך ריאיון לנאס"א ב-2010. "כמחצית מהאסטרונאוטים חשבו שזה היה משבר גיל העמידה או משהו. החלק השני, זה שהיה עם יותר שכל, חשב שזה היה רעיון די טוב". הוא נזכר בתגובה ששמע כשסיפר לג'ורג' אייבי, בכיר בנאס"א, על החלטתו לעזוב את הסוכנות.

"אמרתי 'אני הולך להיות צייר'", נזכר בין. "אילו לא היה חלון מאחוריו, הוא היה מתחיל ללכת אחורה. תגובתו הראשונה הייתה: 'אתה יכול להתקיים מזה? אמרתי שאני לא ידוע, 'אבל אם לא אלך לעבוד בג'ק אין דה בוקס (רשת המבורגרים)".

sheen-shitof

עם הנחה בלעדית

השיער נושר? מכשיר הפלא האמריקאי ישים לזה סוף במהירות

בשיתוף HairMax
האסטרונאוט לשעבר, אלן בין. רויטרס
הגיע ארבעה חודשים אחרי ארמסטרונג. בין על הירח/רויטרס

אחרי הפקפוק הראשוני, בין זכה להוקרה מצד עמיתיו וציוריו, שהתמקדו במשימות של אפולו ובהן תוארו הוא וחבריו האסטרונאוטים, נמכרו בעשרות אלפי דולרים כל אחד. "אלן ביו וה'אסטרואומנות' שלו שחזרו את הדרמה ואת ההתרגשות של חקר הירח בצורה שרק מי שהיה שם יכול היה לספר זאת", אמר פעם ארמסטרונג.

"אני חושב שיזכרו אותי בסוף כאסטרונאוט וכצייר", אמר בין למגזין "פיפל". "אני חושב שכל אחד יכול לעשות יותר מדבר אחד בחייו".

בין נולד ב-15 במרץ 1932 בווילר, טקסס, וגדל בפורט וורת'. הוא שאף להיות טייס והחל בטיסות אימונים בגיל 17. הוא השלים תואר בהנדסת חלל באוניברסיטת טקסס ואז התקדם לקצין בצי. היו לו שני ילדים מנישואיו הראשונים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully