וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ועדת קישוט? השופט שלא ימנע מנתניהו לשתול את נאמניו בצמרת השלטון

26.5.2018 / 22:36

מבקר המדינה בדימוס אליעזר גולדברג יעמוד בראש ועדת המינויים הבכירים, אך למרות היותו ללא רבב הוא עלול לגלול שתומרן פוליטית. המוניטין שלו יוכל לסייע לראש הממשלה לבחור מפכ"ל ורמטכ"ל הרצויים בעיניו, ולהפוך את השופט המכובד לידית הזהב של נתניהו

צילום: יותם רונן, עריכה: שניר דבוש

(בווידאו: אלשיך על המשך כהונתו, השבוע)

הממשלה תתבקש לאשר מחר (ראשון) את הרכב ועדת המינויים הבכירים בשירות הממלכתי, בראשות השופט בדימוס אליעזר גולדברג. לצד גולדברג אמורים לשבת בוועדה רואת החשבון איריס שטרק, תת-אלוף בדימוס יעקב נגל ונציב שירות המדינה, תפקיד שטרם אויש ושממלא כרגע ארעית אהוד פראוור. השנה פוקע תוקף כהונתם של ארבעה משבעת בעלי התפקידים שאישור מינויים נמצא בסמכות הוועדה - המפכ"ל, הרמטכ"ל, נגיד בנק ישראל ונציב שירות בתי הסוהר.

כהונת שלושת בעלי התפקידים הנוספים - ראשי המוסד והשב"כ והמשנה לנגיד הבנק - תפקע בשנים הבאות, עד 2021. אם הממשלה תחליט שלא להאריך בשנה רביעית את כהונות המפכ"ל רוני אלשיך ונציבת שב"ס עפרה קלינגר ובשנה חמישית את כהונת הרמטכ"ל גדי איזנקוט, יהיה עליה למנות לתפקידים אלה קצינים אחרים. כהונת הנגידה קרנית פלוג אינה ניתנת להארכה בשנה, ומועמדותה האפשרית לתקופת כהונה נוספת בת חמש שנים תחייב אישור ועדת גולדברג.

יושב הראש הקודם של ועדת המינויים, השופט יעקב טירקל, רצה בתקופת כהונה נוספת, אך לא זכה בה, אולי בגלל גילו, 83. הוא צעיר מדי. הפטיש הועבר לגולדברג בן ה-87.

אליעזר גולדברג, נציב התלונות על השופטים בהגשת הדו"ח לשנת 2010, אפריל 2011. מגד גוזני
הפטיש עובר לידיו. השופט גולדברג/מגד גוזני

מעמדו של גולדברג נכבד, ללא רבב. הוא כיהן בבית המשפט העליון, כמבקר המדינה וכנציב התלונות על השופטים. מובטח שעמדתו כלפי המועמדים תגובש עצמאית, לפי הנתונים שיובאו בפניו ומבעד למשקפי ניסיונו הרב. גולדברג אינו חייב דבר לראש הממשלה בנימין נתניהו, שהפציר בו להתמנות ליו"ר הוועדה. להיפך: נתניהו צריך להכיר לגולדברג תודה על הסכמתו.

אבל השופט גולדברג, בעל המזג המאופק והניסוחים המרוסנים, עלול לגלות שתומרן לחפות על תרגיל פוליטי: להשתמש במוניטין שלו כדי לסייע לנתניהו לאייש את צמרת הביטחון, אכיפת החוק והכלכלה במועמדים הרצויים לו. זה, בדיוק, מה שקרה לשופט אחר מבית המשפט העליון, הנשיא בדימוס אשר גרוניס, כשמצא עצמו במיעוט של אחד בפרשת מינוי היועץ המשפטי לממשלה. ועדת גרוניס תמכה במינוי אביחי מנדלבליט. התנגד, ללא הועיל, היו"ר גרוניס.

יש הבדל בין ועדת איתור, כמו ועדת גרוניס, לבין ועדת אישור, כמו ועדת גולדברג. ועדת האיתור ממיינת מועמדים וממליצה על אחד מהם (או יותר). היא המשוכה שלפני הממשלה. ועדת האישור, המשוכה שלאחר הממשלה, מקבלת לעיונה את שמו של מי שהשרים הצביעו בעדו ומספקת לו חותמת כשרות, או - במקרים נדירים - פוסלת אותו. אין לרשותה כלים; עליה להישען על היועץ המשפטי לממשלה.

ראש הממשלה נתניהו בישיבת ממשלה לציון יום ירושלים, 13 במאי 2018. רויטרס
שניים מחברי הוועדה הם אומרי הנו. נתניהו/רויטרס

נתניהו לא טרח, כבעבר, לאייש את ועדת גולדברג באישים בעלי מעמד או דרג בכירים, כגון ראשי שירותים בדימוס, אלופים במילואים או ניצבים בגמלאות. שטרק ונגל, חברי ועדת גולדברג, זוטרים מהמועמדים שיובאו לפניהם. "כמו קצינים בדרגת תת-אלוף שאמורים לאשר קידום אלוף לרב-אלוף", אמר איש ביטחון בכיר.

שטרק הייתה יו"ר נמל אשדוד, תפקיד שקיבלה מנתניהו, בהיותו שר האוצר, ושבגלל אורח פעולתה בו ספגה הערה ממבקר המדינה - הביקורת עסקה בתקופה שתחילתה בימי גולדברג כמבקר, אך נמשכה ופורסמה לאחר פרישתו. נגל היה ראש אגף במטה לביטחון לאומי ולכן, כמו כל עמיתיו בדרג זה, גם סגן ראש המל"ל (כך מקובל גם במשרד החוץ - ראשי אגפים הם סמנכ"לים).

כשהתפנה תפקיד המשנה לראש המל"ל, התמנה לממלא-מקום המשנה, וכשהתפנתה ראשות המל"ל - לממלא מקום הראש. לאחר חצי שנה כמ"מ קיבל, כמתחייב, את ראשות המל"ל בפועל, אך מעולם לא הגיע, כנדרש בחוק הממשלה, לאישור כראש המל"ל, ללא סייג.

וזה לא רק עניין של דרגה. נגל ושטרק לא נתפסו מעולם במחלוקת עם נתניהו. הם מהאדוקים באומרים לו הן ואחריו אמן. חנופתו של נגל לאדונו, למשל בשאלת הצלחות נתניהו בתחום מדיניות החוץ, הייתה מביכה גם את קים ג'ונג-און. לא מהם ניתן לצפות לגישה ביקורתית למועמדים שיובאו בידי נתניהו או על דעתו. הם אינם נאמני הציבור, אלא נאמניו של מי שדורש ממועמדים לתפקידים ממלכתיים נדר נאמנות אישית (לפי שעה עדיין ללא דקירת אצבע להקזת טיפת דם).

ראש לשכת ראש הממשלה יואב הורוביץ, ראש הממשלה בנימין נתניהו וממלא מקום ראש המל"ל יעקב נגל, כנסת ישראל, 16 נובמבר 2016. נועם מושקוביץ
חנופתו הייתה מביכה אפילו את קים ג'ונג און. נגל/נועם מושקוביץ

בתרחיש מציאותי בהחלט, נתניהו מחתים את הממשלה על החלטת ביניים בעד מועמד כלבבו - ומוטב גם כלבבה של רעייתו - ומעלה אותו לוועדת גולדברג. המועמד בעייתי. לאחר השימועים, בהשתתפות המיועד, קודמו העומד לצאת, השר הנוגע בדבר (ביטחון פנים במינוי מפכ"ל ונציב שב"ס, אוצר בנגיד, ביטחון ברמטכ"ל) ונתניהו, מתכנסת הוועדה להצבעה.

גולדברג נגד, כמו גרוניס בסוגיית מנדלבליט ליועץ. נציב שירות המדינה - פראוור או נציב קבוע, אם יתמנה עד אז - אינו מביע עמדה חד-משמעית; הוא יצטרף לרוב. שטרק ונגל בעד. שניים נגד אחד: המועמד של נתניהו מאושר. כל מה שיתגלה אחר כך על עברו ועל הזיקה בינו לבין נתניהו, ושהיה מקעקע את מינויו אילו נודע בעוד מועד, ייחשב לוועדה לכישלון.

אפשר שגולדברג מאמין שחברי הוועדה יקבלו את סמכותו ויתיישרו עם דעתו. המבחן הראשון לתקפות אמונה זו צפוי במינוי המפכ"ל, אם אלשיך יתבשר על סיום כהונתו בתום שלוש שנים. כוחו של היו"ר בתוך הוועדה ומול הממשלה יכול להיאמד אם ייזום חידושים בקביעת סדרי עבודתה של הוועדה, בין השאר בהשקת שימועים פומביים עם המועמדים, השרים ונתניהו, ובפרסום לשיפוט הציבור הסיקורי של הטפסים שמילאו או שהחסירו. ועדת גולדברג פחות גולדברג היא חותמת הגומי - או במונח מעודכן, החתימה הדיגיטלית - של נתניהו. הצבתו בראשה מקשטת אותה בידית מוזהבת.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully