וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מסוק להנחתת לוחמים בשטח האויב: האם אלה הטייסות החדשות של חיל האוויר?

27.5.2018 / 16:49

בחיל האוויר נוטים להעדיף בתור "מסוק העתיד" את ה-CH-53K של "סיקורסקי" החדשני, על אף התנגדות במערכת הביטחון. זאת לצד תמימות דעים בהעדפת מטוסי F-15 על פני רכישת טייסת F-35 נוספת. כך מעצב אלוף נורקין את פני החיל העתידיים, פרטים חדשים

צילום: ערוץ היו-טיוב של חברת לוקהיד מרטין, עריכה: אוהד פיטר

בצה"ל ובמשרד הביטחון מנהלים בחודשים האחרונים את תהליך רכישת "מסוק העתיד" של חיל האוויר, שנועד להנחית לוחמים עמוק בשטח האויב. עד לאחרונה היה ניתן להעריך שבתום התהליך ייבחר מסוק CH-53K של חברת "סיקורסקי-לוקהיד מרטין".

ה-CH-53K אומנם נראה כלפי חוץ דומה למסוק "יסעור", אך רוב המערכות שלו חדשות ופורצות דרך, עובדה המאפשרת לו לטוס מהר ולטווח רחוק יותר. חיל הנחתים האמריקני הזמין כ-200 מסוקים מדגם זה ואמור לקבל אותם החל מהשנה הבאה ועד לשנת 2029. במקביל מנהלת החברה משא ומתן עם צבא גרמניה שמעוניין לרכוש בין 40 ל-50 מסוקים.

לאחר ביקור של משלחת קצינים מחיל האוויר הישראלי בארצות הברית וטיסה על המסוק החדש הועברה התרשמות חיובית למפקדי החיל, בעיקר בנוגע למשקל ההמראה, למהירות המסוק ולקצב הנסיקה שלו. אחד הקצינים הבכירים אמר על תהליך הרכש כי "את הסיקורסקי צריך להחליף סיקורסקי ולא מסוק אחר". לפי ההערכות, חיל האוויר הישראלי מעדיף את מסוק ה-CH-53K באופן מובהק על פני כל מסוק אחר. אולם, לאחרונה חלה תפנית בגישה של צה"ל ומשרד הביטחון.

חיל האוויר קיבל הזמנה מחברת סיקורסקי-לוקהיד מרטין האמריקאית להטיס עוד השנה את מסוק CH-53K King Stallion. מערכת וואלה! NEWS
"מסוק העתיד" המועדף של חיל האוויר. ה-CH-53K/מערכת וואלה! NEWS

קצין בכיר במטה הכללי אמר לאחרונה כי לו היה התהליך תלוי בו, הוא היה בוחר במסוק ה"צ'ינוק" של חברת "בואינג" האמריקנית. גורם ביטחוני שהתבטא אף הוא בנושא אמר כי אמנם המסוק של "סיקורסקי" מהווה את "המילה האחרונה" בתחום, אך עם זאת עובדת היותו מסוק חדש ו"לא מנוסה בשטח" מעלה חששות.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

התהליך המסקרן של מיחזור אריזות מתכת

בשיתוף תאגיד המיחזור תמיר
מסוק ה-CH-53K King Stallion  החדש שעתיד להיקלט בצה"ל. חברת סיקורסקי, אתר רשמי
עובדת היותו דגם חדיש פועלת הן לטובתו והן לרעתו. ה-CH-53K/אתר רשמי, חברת סיקורסקי

עוד הדגיש הגורם הביטחוני כי בבחינת רכישת המסוק יש לקחת בחשבון את עלויות האחזקה לטווח של 20 עד 30 השנים הקרובות. לדבריו, הפן המבצעי צריך לתת משקל גדול יותר לצרכים המבצעים של זרוע היבשה וההתאמות הנדרשות לתכניות האופרטיביות של צה"ל ולא רק את השיקולים בזווית הראייה של חיל האוויר.

בחיל האוויר לא פוסלים רכישה של מסוקים משני הדגמים

במסגרת תהליך בחירת המסוקים נודע לוואלה! NEWS כי מפקד חיל האוויר אלוף עמיקם נורקין אישר את היקף ושמות אנשי הצוותים שייצאו באוגוסט לארצות הברית לבחון את המפרט הטכני ויכולות הטיסה של שני המסוקים, הביקור יכלול בחינה מחודשת של מסוק מטוס מסוג V-22. קצין בכיר בחיל האוויר אמר השבוע כי הם לא פוסלים אפשרות של תמהיל בין המסוקים ולא בהכרח בחירה של מסוק אחד באופן בלעדי.

לאחר חזרת הצוותים לישראל הם יכתבו מסמכים והמלצות מקצועיות שיוסבו לבקשה מסודרת ממשרד הביטחון למשרד ההגנה בארצות הברית, בהתאם לחוק האמריקני המבקש לבחון לפחות שתי מערכות במקביל. ייתכן כי במהלך שנת 2019 תיחתם העסקה. צה"ל מעוניין בכ-25 מסוקים בכדי להחליף את מסוק היסעור הוותיק.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
מטוס F-15 לצד מטוס F-35/מערכת וואלה!, צילום מסך

בתוך כך, מתקרבת ההכרעה בחיל האוויר על זהות טייסת הקרב הנוספת בין מטוסי 35-F לבין F-15. "אנחנו מסתכלים עשר עד 30 שנים קדימה על איך תראה ליבת שדה הקרב של חיל האוויר הישראלי", אמר על כך קצין בכיר בחיל. "אנחנו לא מסתכלים רק בצורה צרה מטוס מול מטוס, זה לא האירוע. מדובר בתמהיל והתמונה הכוללת של צי המטוסים. אחד האתגרים בתוך הדבר הזה, בלי קשר איך תראה החלוקה המספרית ביניהם הוא החיבור שיצטרך לקרות. מטוסי דור 4.5 יתחברו לדור 5. מה שייתן את מכפיל כוח".

בדבריו רמז הבכיר כי חיל האוויר נוטה בצורה ברורה לבחירת מטוס ה-F-15 של חברת "בואינג" בעל כושר נשיאה של חמושים גדול יותר מזה של ה-35-F. בצמרת חיל האוויר מתגברת ההבנה כי המטוס הבא יהיה F-15, זאת בכדי להביא חימוש רב לשדה הקרב ולממש התקפות מאסיביות, למרות שצוותים מקצועיים בחיל סברו כי יש לבחור בטייסת 35-F.

בכל שבוע מתגלה בפני חיל האוויר הישראלי נדבך חדש בכל מה שקשור למטוס ה"אדיר", והיכולות שלו מתבררות כחשובות וחיוביות. על פי גורם ביטחוני לצה"ל מגוון משימות ונכון יהיה ליצור תמהיל בין סוגי המטוסים כשיש תחומים שבהם F-15 בעל יתרון ברור.

מח"א: "ישראל היא המדינה הראשונה במזה"ת שתקפה באמצעות מטוס F-35". דובר צה"ל
מפקד חיל האוויר אלוף עמיקם נורקין, השבוע/דובר צה"ל

במקביל מתקיים תהליך לבחינת השבחת מטוסי "הרעם" (F-15) שנמצא בשימוש חיל האוויר קרוב ל-20 שנים, עוד נבדק הרכש לבחירת מתדלקים וחימושים חכמים מארצות הברית. גורמים בחיל האוויר מעריכים כי הדרג המדיני יאשר את רכישת מטוס התדלוק האמריקני מסוג KC-46 "פגסוס" של חברת "בואינג" ולא את הצעת התעשייה האווירית להסב מטוס אזרחי למטוס תדלוק.

ברקע הדיווחים על כך שארצות הברית אישרה ליפן לנהל משא ומתן על רכישת מטוס F-22 מדור חמישי, אמר הקצין הבכיר מחיל האוויר כי עד כה לא הונחה על שולחנו הצעה שכזו אך הוסיף כי "אנחנו תמיד פתוחים להזדמנויות". בעבר התעניין חיל האוויר הישראלי במטוס F-22 אך משרד ההגנה האמריקני לא אישר את הרכישה, עד כה המטוס לא נמכר עד היום לאף מדינה חוץ מארצות הברית.

הכותב ביקר לאחרונה בסלון האווירי בגרמניה, מטעם חברת סיקורסקי-לוקהיד מרטין

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully