וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ניצחון המצור וההרעבה: אסד השלים את השליטה על דמשק ופרבריה

22.5.2018 / 12:54

לראשונה מאז תחילת המלחמה, צבא סוריה אוחז בכל שטחי הבירה עם הדיפת אחרוני לוחמי דאעש. כוחות הביטחון חגגו בשכונות ההרוסות, שנכנעו אחרי שנים של סגר אכזרי של המשטר

צילום: רויטרס, עריכה: שניר דבוש

צבא סוריה השלים את כיבושה המלא של דמשק וסביבותיה אתמול, לראשונה אחרי שבע שנות לחימה, בהישג נוסף עבור משטרו של בשאר אסד. זאת אחרי הדיפת אחרוני לוחמי ארגון "המדינה האסלאמית" משכונת אל-הג'ר אל-אסווד, שבמרחק של שבעה ק"מ ממרכז דמשק.

בטלוויזיה הסורית שידרו היום (שלישי) חגיגות של אנשי צבא ומשטרה בשכונות ששוחררו לאחרונה מידי מתנגדי השלטון, כולל שיירת משטרה שנכנסה אל אל-הג'ר אל-אסווד וקיימה טקס במקום שהפך לעיי חורבות. בימים האחרונים נכבש גם מחנה הפליטים הפלסטיני אל-ירמוכ, שהיה בידי דאעש במשך שנים ארוכות והוטל עליו מצור אכזרי מצד השלטונות.

כוחות של צבא סוריה במחנה הפליטים ירמוכ בפאתי דמשק, 29 באפריל 2018. רויטרס
כוחות משטר אסד בפאתי מחנה אל-ירמוכ, בחודש שעבר/רויטרס

המבצע המוצלח האחרון, שהחל בחודש שעבר, היה המשך של ההכרעה במזרח רוטה, אוסף של פרברים ושטחים חקלאיים בפאתי הבירה שהיה מעוזם של המורדים במשך שנות המלחמה.

הוא הוכנע סופית בתחילת אפריל עם המתקפה הכימית של המשטר בדומא, אחרי הידוק הכיתור על השכונות הצפופות, שסבלו ממחסור במוצרי יסוד ובתרופות. בתגובה תקפה ארצות הברית, יחד עם צרפת ובריטניה, כמה יעדים של צבא אסד, אך הפעולה לא עצרה את התקדמותו העקבית בשטח.

עתה נותרו שלושה מוקדים מרכזיים שאינם בידי המשטר, אם כי לא ברור מה תהיה המטרה הבאה שלו. באידליב, שבצפון-מערב המדינה, יש נוכחות צבאית טורקית ולא ברור אם דמשק תרצה בעימות ישיר עם אנקרה, או שתקבל בכלל אישור לכך מהפטרונית מוסקבה.

נשיא סוריה, בשאר אל-אסד, נפגש עם חיילי הצבא הסורי במזרח גוטה. רויטרס
אסד בחזית בפרברי דמשק, בחודש שעבר/רויטרס

בדרעא ובקוניטרה בדרום קיימים עוד מאחזים של המורדים, אך סמיכותם לגבול עם ישראל עלולה לסבך כל מתקפה שכזו, שתכלול גם מיליציות שיעיות פרו-איראניות, כולל חיזבאללה.

בצפון-מזרח המדינה ממשיכים לשלוט הכורדים, הנתמכים על ידי ארצות הברית, וכל ניסיון למחוץ את האוטונומיה שביססו במהלך השנים האחרונות עלול להוביל להיתקלות עם הקואליציה הבינלאומית.

גם טורקיה, שכבר הדפה בתחילת השנה את הכורדים מעפרין, שבצפון מערב סוריה, לוטשת עיניים לאזור אך נמנעת עד כה מלפעול בשל הנוכחות האמריקנית.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully